Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Virus har begrenset rettighetene på harddisk (tror jeg)/ traurig windowsinstallasjon

Anbefalte innlegg

Hallais

Jo, det har seg slik at den stasjonære maskina mi har fått et lite virus - av den sykt irriterende typen.

Den har låst rettighetene til "read-only" eller noe (hadde BSOD en periode, der bare en svart skjerm og musen ble vist).

Etter litt googling fant jeg ut at dette mest sannsynlig var et virus.

Pyttsann tenkte jeg, og formaterte windowsen i håp om at det skulle ordne seg.

Jeg bruker da altså windows 7.

Så skal det også nemnes at jeg har ikke dvd-rom, så jeg reformaterer via USB - minnepenn altså.

Jeg har sletta hoveddisken min, der windows lå. Det gikk merkelig smertefritt, inntill nå nettopp midt i installasjonen.

Da får jeg altså en feilmelding (hold an, så skal jeg kjøre installasjonen en gang til så jeg har det rett foran meg).

Jo:

Her har vi alle diskene mine. 3 stykker er det altså snakk om.

Oppdager nå at jeg kan ikke formatere noen flere disker.

Men her har vi altså den store stygge feilmeldingen:

"Installere windows

Windows kan ikke installere nødvendige filer. Filen kan være skadet eller mangle. Forsikre deg om at alle filer som er nødvendige for installasjonen, er tilgjengelige og start installasjonen på nytt. Feilkode 0x80070570"

Er det viruset (om det er et virus jeg hadde fått) som slår til igjen, eller er det jeg som ikke har gjort installasjonen riktig (jeg bruker tross alt minnepenn).

hjelp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har formatert installasjonsdisken kan du helt og holdent uteluke virus som mulighet. Evt. virus ville også være use at stand til å rote med installasjonen siden installasjonen ikke kan aktivere virus i ianktive filer på harddisken. Skulle det vært en virus måtte det i så fall være bakt inn i installasjonsfilene (veldig lite sansynlig).

Den feilmeldingen vil jeg tro kommer fra en av to ting:

- Du har enten laget installasjonsUSBen feil og den mangler filer som trengs for installasjonen, eller evt. noen av filene på USBen korrupte.

- Evt. kan også harddisken være skadet på noen måte, men jeg anntar at det førstnenvte alternativet er langt mer sansynlig.

For referanse, her er en link til en guide for hvordan du preparerer en installasjon via USB som jeg selv har brukt til god effekt:

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Okay.. Kan nå melde om at mye av feilen lå helt sikkert i minnet på maskina. Fikk lånt en minnebrikke av en venn, og fikk da fikset hele sulamitten. Tok meg 3 formateringer før den klaffet.

Tråd kan lukkes.

Og om noen i fremtiden skulle ha problemer med USB installasjoner, går det ikke første gangen, begynn helt-fra-scratch med å legge inn windows på minnepenn (fant det ut etter en time eller to).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...