idam92 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, Nå er det tid for å kjøpe seg en ny PC. Denne gangen er jeg absolutt nødt til å ha en PC som kan redigere bilder, da jeg skal gå skole hvor jeg skal redigere bilder. Men siden jeg ikke har noen anelse om hva jeg skal se etter, eller hvilken prisklasse jeg bør legge meg til, spør jeg dere om råd Det er som sagt bilderedigering PCen skal brukes til, samt det vanlige som internett, word osv. Har også et ønske om å kunne spille spill som Sims på den, men det er noe jeg klarer meg uten hvis det hjelper på å holde prisen nede. På forhånd takk for all hjelp Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 tror kanske du burde satse på en mac. de har veldig god byggkvalitet men er ganske dyre desverre:/ største fordelen med mac er at de har gode skjermer (IPS pannel) kort sagt er IPS mye bedre når det gjeller farger og innsynsvinkel. kan hende andre produsenter å har maskiner med ips skjermer, men du får sjekke litt rundt Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) ... Edit: Glem det. Så først nå at det gjaldt bærbar. Har Apple bærbare med IPS-skjerm da? Endret 4. mars 2011 av Ratleto Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) ... Edit: Glem det. Så først nå at det gjaldt bærbar. Har Apple bærbare med IPS-skjerm da? nope, bruker TN panel desverre. Mens syns alikevel skjermen på macbook pro er utrolig bra, i forhold til andre bærbare jeg har hatt. Men skal du ha mac med ips panel må du over på en stasjonær imac, disse benytter ips panel. Er behovet for en skjerm med ips panel der, kan man jo kjøpe en rimelig bærbar og kjøpe en ekstern skjerm i tilegg. Nå vet ikke jeg om dette er viktig for trådstarter. Men trådstarter sier ingenting om skjermstørrelse, oppløsning, noen krav? Hvilke programmer skal du bruke? Hadde vært lettere å anbefale noen hvis du hadde nevnt budsjett. Edit: leif Endret 4. mars 2011 av ManheiM Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Denne gangen er jeg absolutt nødt til å ha en PC som kan redigere bilder, da jeg skal gå skole hvor jeg skal redigere bilder. De fleste av dagens PCer, også bærbare er raske nok til å kjøre bildebhandling uten særlige problemer. Kanskje ikke de til under rundt 5000, men derfra og oppover bør det gå greit så lenge det ikke dreier seg om gigantiske bilder og/eller ekstremt mange lag i Photoshop. Det svake leddet på bærbare er først og fremst skjermen som både har dårligere kvalitet og er mindre enn en vanlig "stasjonær" skjerm. Ser noen allerede har foreslått Mac, og Mac er bra, men på ingen måte nødvendig. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til PC-spesfikasjoner, men setter opp en liste med ting jeg synes er viktig/fordelaktig med en bærbar. Skjerm: Du får mye bedre skjerm for pengene ved å kjøpe en ekstra stasjonær skjerm i steden for å prøve å finne en "perfekt" laptopskjerm. Naturlig nok vil en større innebygd skjerm redusere behovet for en ekstern skjerm, men maskinen blir da også større å tyngre å frakte med seg. Skulle jeg jobbet mye på laptopskjermen ville jeg valgt en 17-tommer. Skulle keg stort sett pendlet mellom to steder og hadde tilgang til stasjonær skjerm begge steder ville jeg valgt en 13-tommer (eller mindre, men med ennå mindre skjerm er ofte resten av komponenentene i maskinne for svake). 14-15 tommere er ikke uten grunn også populære, de gir en brukbar skjermstørrelse samtidig med at PCen ikke blir alt for stor. Minne er viktig for bildebehandling. Jeg vil ikke valgt noe med mindre enn 4GB, gjerne 8GB Prosessor er viktig, men ikke så viktig. Intel Core i5, og over 2GHz ville vært mitt utgangspunkt Disk er også viktig, mange bærbare har relativt trege disker, SSD er ideelt, men de er små og/eller dyre. En vanlig 7200rpm disk er noe bedre enn en 5400rpm disk som sitter i mange bærbare. Enkelte 17-tommere har plass til to interne disker, og en del andre (blant annet en del av Lenovos modeller) har mulighet for å erstatte optisk drev med en ekstra disk. Tilkoblinger: USB3 eller eSATA gir mulighet for å koble til ekstra ekstern disk med bra ytelse. Det nye interfacet på Mac er også bra, men det er foreløpig lite utvalg av eksterne disker. Displayport er bra for tilkobling av ekstern skjerm, men de fleste rimelige laptoper har kun HDMI, det begrenser maksimal oppløsning på ekstern skjerm, men er ikke noe problem før du går over 24-tommer skjermer. Hvis penger ikke er noe problem finnes det enkelte bærbare som er optimalisert for bildebandling. Både HP, Dell og Lenovo har hatt slike modeller, sikkert andre også, men da er du nok oppe i minst 15000, muligens vesentlig mer. Er dette aktuelt kan jeg sikker finne noen modeller. Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 my bad. trodde mac hadde noen modeller med ips:P men jo, kan jo selfølgelig ha ekstern skjerm. husk at det koster en del for en brukbar skjerm Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Tror IPS-skjerm i bærbare blir for tunge, både i vekt og strømforbruk, egentlig. Uten at jeg har noe bevis for det her og nå. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Tror IPS-skjerm i bærbare blir for tunge, både i vekt og strømforbruk, egentlig. Uten at jeg har noe bevis for det her og nå. Tror ikke det er problemet, for eksempel bruker iPad IPS-panel. Lenke til kommentar
thefors Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600540;c:100561;fl:0 vet ikke så mye om dette Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ok. Det visste jeg ikke. Mine to IPS-skjermer bruker i alle fall godt med strøm og er mye tykkere enn TN-panel-skjermer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå