Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men man kan aldri vite. Det er det som er tingen med potensielle aliens; de er sannsynligvis så hinsides forskjellige fra oss på alle mulige måter at vi ikke kan forestille oss det. Alt fra utseende til tankemåte (hvis ikke menneskeform (oppreist, to armer, øyne og ben, ti fingre osv.) er den ultimate livsform?) Kanskje de utsletter oss uten å nøle. Kanskje vi blir bestevenner. Kanskje de tar oss alle til slaver for å dyrke ørevoks for hyperkasjonsreaktorene i det kubeformede FTL-skipet deres.

 

Se det på dette viset: Alienrase 1 er teknologisk avanserte, intelligente gresshopper. Alienrase 2 er teknologisk avanserte, intelligente golden retrievere. De hadde nok taklet møtet med oss en smule forskjellig.

 

Contact har et mye mer optimistisk syn.Hva syns dere som har sett den, om hvordan de behandler temaet?

Spoiler!!! for Contact. Duh.

 

Jeg likte filmen med unntak av slutten. Her har de mektigste menneskene/landene bygd tidenes dyreste maskin fra en blueprint de har fått fra aliens. De har brukt flere år, utallige summer og satt liv i fare for prosjektet. Når hun endelig bruker maskinen etter mye om og men, hele verden følger med, så er det ingen som vil tro på hva hun sier! Det er der dummeste jeg har sett i en film i hele mitt liv!

 

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom aliens hadde besøkt jorda så hadde de sannsynligvis gjort det fordi det er liv her overhodet. Tror ikke de hadde brydd seg så mye om det er avansert liv eller ei, det gjør jo ikke vi heller. Vi leter etter små organismer og tenker ikke at "njesh, dersom det ikke er avansert liv så bryr vi oss ikke". Dersom det viser seg at liv kan oppstå i form av kjemiske forbindelser mellom organiske materialer og syrer så er det liten sannsynlighet for at dette ikke har skjedd andre steder også.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker over religioner og lignende så virker det mye mer sannsynlig at religiøse personer som "kommer fra himmelen", "er i himmelen" og "dro opp til himmelen" faktisk er romvesener enn at de er gud. Nå tror jeg verken på gud eller romvesener men hadde jeg vært kristen ville jeg sett på bibelen som beretninger om utenomjordisk besøk.

Lenke til kommentar

Stephen Hawking mente, som Pcynocodia poengterte, at vi helst burde unngå kontakt med andre avanserte livsformer, ettersom han antok at en tilstrekkelig avansert livsform vil fungere som gresshoppere; flytte fra sted til sted og konsumere alle ressurser. Jeg har sett dette argumentet blitt gjentatt mange ganger, men jeg synes det virker nokså svakt. Å sammenligne møtet mellom ET og menneske med Colombus og indianerne virker naturligvis som en svak hypotese. Vel, nå må vi ærlig innrømme hele gjengen at dersom vi skal fundere oss fram til hvordan en avansert interstellar sivilisasjon fungerer og hvilke veier deres teknologi og deres biologi har tatt, ja, da har vi et ekstremt dårlig vurderingsgrunnlegg. Å vurdere disse spørsmålene i lys av vår egen arts utvikling, historie og nåværende kjennskap til vitenskap vil uansett være ufullstendig og trangsynt, enda det foreløbig er det eneste vi kan gjøre.

Jeg ser for meg at en avansert interstellar sivilisasjon som allerede har mestret de enorme avstandene og dermed energibehovet for å reise hit vil ha såpass utviklet teknologi at de neppe trenger å kolonisere jorda eller ta alle ressursene våre. Det finnes et mangfold av planeter, måner og andre himmel-legemer der ute som mest sannsynlig har det de trenger av ressurser. Og kan de først komme seg hit, da har de allerede teknologien til å klare seg i et kunstig, selv-formet habitat på en romstasjon eller noe slikt. For det andre så tror jeg at for at en art skal unngå selv-destruksjon og bevege seg ut i universet må den manipulere sitt genetiske grunnlag og bli kvitt aggressive og irrasjonelle impulser og potensielt erstatte det med en instinktiv evne til medfølelse - om ikke nødvendigvis ovenfor andre arter, hvertfall sin egen art. Dette tror jeg taler for at dersom man møter på en utenomjordisk sivilisasjon så vil det mest sannsynlig være en veldig kulturelt opphøyet og fornutfig sivilisasjon, blottet for aggressivitet og med ekstremt mye kunnskap og forståelse. enda de har lite medlidenhet for oss så tror jeg neppe de gidder å slakte oss og ta alle ressursene eller gjøre oss til slaver. De har nok tilstrekkelig teknologisk arbeidskraft og trenger ingen aper til å utføre manual labor. Men som sagt, dette vet ingen, men å ta utgangspunkt i 1600, colombus og indinanerne er ikke godt nok.

Endret av isaac elric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke spørsmål om hva de trenger, men mer spørsmål om: "Because we can."

Columbus og gjengen, samt de andre kolonimaktene, trengte ikke å fucke opp for andre, de gjorde det fordi de var sterkere og hadde mer avansert teknologi og derfor KUNNE gjøre det, uten særlig motstand. De som har avansert nok teknologi til å forflytte seg over slike avstander på en slik måte at de kan bedrive "øyhopping", vil knuse oss som mygg om de måtte ønske det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...