Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet nesten ikke hva jeg skal tro jeg, har alltid syns det er fascinerende med ting som ikke kan forklares. Så en dokumentar om kornsirkler på discovery og.. (Ja jeg ser mye på discovery) Og der prøvde de å rekonstruktere en kornsirkel ved hjelp av en traktor og noen andre hjelpemidler da. Etter å ha drevet på i noen timer konkluderte de med at de ikke hadde en sjangs i havet å lage så avanserte kornsirker som på bildene. De mente de måtte ha et helikopter eller lignende som hele tiden kunne se og måle og gi dem kordinater for å få det helt nøyatktig. Heller ikke da mente de at en gruppe mennesker kunne lage så enorme kornsirkler som var så nøyaktige som de som har blitt sett.

Det at Discovery sender så biased dokumentarer er for meg helt utrolig. Det samme skjer hos National Geographic også. At de leter etter clues i bibelen f. eks!? Hva i all verden er det for noe utgangspunkt?

Samtidig er det jo også helt utrolig at folk forsøker å lage kornsirkler uten å faktisk kunne det, for å deretter konkludere om at "dette er ikke mulig". Det blir som Ray Comfort som går rundt og spør tilfeldige folk om hvordan universet oppstod. De har inget grunnlag for å uttale seg, derfor kan man ikke konkludere noe med dette som basis. Det er helt utrolig at sånt skjer!

 

For det første, kornsirkler lages av professionelle folk som har øvd på dette i årevis. Det er grupper med spesialister innen emnet og det finnes også masse videoer og dokumentarer om disse, hvor de forteller hvordan de gjør det. Det er en kunst i dette. Man kan ikke forvente at en gruppe idioter som aldri har gjort dette før skal klare å lage noe så avansert. Mister litt troen på Discovery. Har blitt tabloid av det..

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig som Kenny Bones påpeker - bare fordi talentløse dokumentarfilmskapere ikke får dette til, betyr ikke det at ingen skal kunne få det til..

 

For så vidt finnes det nok av folk som driver ærlig business av å lage kornsirkler/labyrinter:

http://www.themaize.com/map_locations.php

 

Selv har jeg vært innom denne:

Labyrint i polsk kornåker.

 

Er det imponerende mønster de folka her lager? Definitivt.

 

Betyr det at det kun finnes en eneste forklaring, og denne er at E.T. er en kornåkerartist?

 

Neppe..

 

edit: legger til en video

 

 

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Enda om det bevises at 99 av 100 sirkler er menneskeskapt så er det likevel 1 som kan være skapt på annen måte.

 

Selv er jeg ikke overbevist om at mennesker har laget alle. Jeg har ingen teorier om hva annet som isåfall skulle ha laget dem men het ønsker ikke å anta at alle er menneskeskapt bare fordi mange eller nesten alle er det.

 

Det som gjør meg usikker er hvordan det virker som at noe holdes skjult, likhetstrekkene med andre hemmeligheter er sikkert bare tilfeldig men man kan jo lure.

Lenke til kommentar

Alle data vi har på kornsirkler, tilsier at de er skapt av mennesker. Og at det er umulig, slik de hevder i den dokumentaren det henvises til(jeg har ikke sett denne selv) er jo rett og slett tåpelig. Da jeg HAR sett dokumentarer om folk som lager meget avanserte kornsirkler, ved hjelp av plankebiter og hyssing.

Lenke til kommentar

Skal man dra det veldig langt kan man si at man ikke kan være sikker på noe som helst utenom kanskje ens egen eksistens (Cogito).

 

Ser man bort fra dette, er det irrasjonelt å anta noe annet enn at samtlige sirkler er menneskeskapte, da det motsatte (engler/aliens/gud/usynlige rosa enhjørninger/spaghettimonsteret) aldri har blitt sannsynliggjort.

 

Og når det gjelder hentydning til skjult agenda, se denne:

http://www.youtube.com/watch?v=jhRBcLQTc7c&feature=channel_video_title

Lenke til kommentar

NikkaYoichi, Det er mer slik at jeg går utifra alle sammen er menneskeskapt men at jeg ikke ville bli overrasket dersom det var noe helt annet.

 

Dersom du beviser at 99 av 100 kornsirkler er menneskeskapt så er det en antagelse å si at den siste kornsirkelen også er det. Men ikke misforstå - jeg mener ikke at du ikke skal anta det eller at det er feil å anta.. Når alle spor peker i en retning blir det bare tull å forkaste alle indikasjoner og anta noe helt annet som motstrider alt man tidligere har observert.

Jeg mener det er helt riktig å anta kornsirkler er menneskebasert og at dette er den mest plausible forklaringen. Derfor TROR jeg også alle kornsirkler er menneskeskapt. Jeg er ikke sikker på at alle er menneskeskapt. Men jeg har ingen andre alternative teorier, det er i mitt hode enten menneskeskapt eller et mysterium.

Skulle jeg ha gjettet på en alternativ teori i fargen ville jeg sagt det var DYR som gjorde det, eller fugler.

Det hadde ikke overrasket meg mye hvis det var noe annet enn mennesker for å si det sånn.

 

soulless, Mitt syn på konspirasjonsteorier dreier seg om mye av det som mannen i filmen pratet om.

I korte trekk forbinder jeg konspirasjonsteorier med korrupsjon. Og jeg definerer korrupsjon som handlinger hvor menneskets eller fellesskapets beste kommer på sidelinjen. Etter den definisjonen kan grådighet og korrupsjon gå for det samme, og korrupsjon er da ikke nødvendigvis ulovlig men gjerne umoralsk og uetisk.

Når en fabrikk sparker tusener av ansatte og lar maskiner gjøre jobben deres blir det da en form for korrupsjon.

Slik markedet er bygget opp så må profitt gå forran menneskelige hensyn for at bedriften skal være konkurransedyktig. Sikkerhetsbestemmelser og lignendene fungerer dersom det er lovpålagt ettersom alle bedrifter tvinges til å overholde samme sikkerhetsbestemmelser. Det betyr ikke at det er trygt eller sikkert å jobbe der. Når arbeidsulykker skjer granskes det om alle rutiner ble fulgt, dersom jobber var livsfarlig men rutinene ble fulgt er alt iorden - da kan de ikke klandres for manglende sikkerhetsrutiner (det er staten sin skyld som ikke har strengere rutiner).

Store korporasjoner tenker også på profitt og innsparelser, deres avgjørelser angår mange mennesker. Hvor skal de dumpe avfall og forurensing? Skal produktene være sunne eller usunne? Er det mulig å sparke flere ansatte?

 

Et veldig godt eksempel på et stort og per min definisjon korrupt marked er legemiddelindustrien. Filosofien er noe i de grader at hvert menneske skal ha sykdom/lidelse og hver sykdom/lidelse skal ha en pille/kur, dette vil iallefall maksimere profitten.

Profitten kommer før menneskelige hensyn - dersom korporasjonen går med underskudd stenges den ned eller kjøpes opp av andre.

 

Det er ikke lønnsomt å kurere mennesker - det er lønnsomt å lindre symptomer og smerter hos kronisk syke mennesker. Helbreder du noen taper du penger siden kundeforholdet avsluttes.

 

Jeg tør gjette av mye av det som planlegges for å øke profittene i for eksempel den legemiddelindustrien kvalifiserer til konspirasjonsteorier. Det betyr ikke at de gjør noe som helst ulovlig men det hadde tatt seg dårlig ut hvis de uttalte offentlig at gratisprøver og gratis preventiv sykdomsforebygging egentlig var kunde-rekrutteringsprogrammer f.eks.

 

Jeg er ikke imot legemiddelindustrien eller helsevesenet, tvert imot. Men jeg observerer at den eneste som har virkelig interesse av min helse og mitt velvære er meg selv, de som selger medisiner gnir seg i hendene når jeg blir syk og håper jeg ikke blir frisk igjen.

Dersom du tolker noe av det jeg har skrevet som kritisk så er det isåfall rettet mot de svakheter profitt-fokus bærer med seg og ikke mot helsearbeidere eller leger f.eks.

Skulle jeg bli syk er jeg glad vi har leger men inntil da vil jeg gjøre mitt beste for å holde meg frisk gjennom mosjon og sunt kosthold, det burde forebygge rundt 90% av sykdommer jeg ellers kunne fått.

 

 

Samme gjelder for de som produserer krigsmateriell - det er ingenting de tjener mer på enn krig og de feirer med champagne dersom krig bryter ut. Kan noen av disse strekke seg så langt som at de faktisk prøver å starte en krig? Det blir vill gjetting men motivene er der og når man har et årsregnskap større enn mange nasjoners BNP så er man kanskje i stand til å få det til også. Her mener jeg konspirasjonsteorier bør etterforskes grundig - hvis Holocaust var en konspirasjonsteori er det bra den ble etterforsket/oppdaget slik at det ikke fikk fortsette.

 

 

Poenget er at samfunnet vårt er en fin grobunn for rike mennesker som ønsker å øke sin rikdom, makt og innflytelse og at de ikke bryr seg om det går utover oss vanlige dødelige.

 

Det er samme prinsipp som at mange av oss ikke bryr oss i særlig grad om sultende barn i Afrika.

 

Dermed tror jeg at konspirasjoner blir begått men jeg overlater korrupsjonsgransking og lignende til politi og myndigheter. Jeg tilpasser meg heller.. Dersom søtsak-industrien har konspirert og laget et søtningsmiddel (aspartam) som er mye mer usunt enn sukker så står ikke jeg på gatehjørnene og deler ut hefter, jeg slutter bare å spise/drikke det.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Dersom det hadde vist seg at 99 av 100 korsirkler er lagd av mennesker så er det forsvinnende liten sannsynlighet at den siste kornsirkelen er lagd av noen andre enn mennesker også.. Det hele er snakk om sannsynlighet og det er alt vi kan forholde oss til. Tenk også på en annen ting, dersom romvesener faktisk har kommet til jorda, hvorfor i all verden skulle de bry seg om å lage kornsikler??

Lenke til kommentar
Tenk også på en annen ting, dersom romvesener faktisk har kommet til jorda, hvorfor i all verden skulle de bry seg om å lage kornsikler??

Har jeg tenkt på også. Her har de altså reist ufattelige avstander og må nødvendigvis ha LANGT bedre teknologi enn den vi selv besitter (Vi har jo ikke engang sett fartøyene deres på radar eller ved bruk av annen teknologi....) . Mens vi mennesker, som såvidt klarer å reise til månen på en god dag, kan taste inn 9 tall på en hviken som helst mobiltelefon for å snakke med hvemsomhelst hvorsomhelst i verden (bortimot ihvertfall) så har altså ikke disse påståtte aliensene teknologi nok til annet enn å trampe maten vår flat? Come on, hvor er logikken i DET hen da? Og hvor er logikken i at siden vi IKKE forsto noe av de første enkle kornsiklene de laget så lager de andre flere og MER avanserte kornsirkler i håp om at vi skal forstå det? Vet ikke engang om jeg VIL bli kjent med en så klønete art jeg... He he...

 

Så nei, kornsirkler er det ingen som helst grunn til å tro at er laget av andre enn mennesker. Tenk logisk på det og en skjønner fort at dette blir bare tull

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Du må ikke undervurdere humoren til romvesenene. Det er nok bare en alien-ungdomsgjeng som har det litt morsomt med oss laugh.gif

Men seriøst, om det virkelig er aliens som lager kornsirklene, så er det ikke sikkert at de prøver å kommunisere. Hvorfor skulle de det? De har sikkert kontakt med flere sivilisasjoner som er langt mer avanserte enn oss. Kanskje de bruker jordkloden til sosiale eksperimenter? Eller et skjult kamera TV-show?

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Dersom det hadde vist seg at 99 av 100 korsirkler er lagd av mennesker så er det forsvinnende liten sannsynlighet at den siste kornsirkelen er lagd av noen andre enn mennesker også.. Det hele er snakk om sannsynlighet og det er alt vi kan forholde oss til. Tenk også på en annen ting, dersom romvesener faktisk har kommet til jorda, hvorfor i all verden skulle de bry seg om å lage kornsikler??

 

Helt enig.

 

Angående romvesener, hvorfor skulle de komme til jorden i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Dersom det hadde vist seg at 99 av 100 korsirkler er lagd av mennesker så er det forsvinnende liten sannsynlighet at den siste kornsirkelen er lagd av noen andre enn mennesker også.. Det hele er snakk om sannsynlighet og det er alt vi kan forholde oss til. Tenk også på en annen ting, dersom romvesener faktisk har kommet til jorda, hvorfor i all verden skulle de bry seg om å lage kornsikler??

 

Helt enig.

 

Angående romvesener, hvorfor skulle de komme til jorden i det hele tatt?

 

Hvorfor reiser vi til forskjellige himmellegmeer?

Lenke til kommentar

Vi mennesker hadde nok selv funnet det meget interresant å besøke en planet med andre ukjente vesener på andre planeter som da ville vere romvesener, uansett hvor intelligente.

 

Og siden vi er det eneste vi kan gå ut i fra når vi snakker om andre levende organismer, hvorfor vil ikke de romvesenene finne det interresant å besøke oss når vi ville finne det interresant også?

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til at eventuelle romvesener som har muligheten ikke vil treffe oss. De kan være redde, for avanserte til å bry seg, har ingen grunn fordi de allerede kjenner flere andre sivilisasjoner, eller de kan rett og slett ikke være nysgjerrige, usosiale, de utfører allerede sosiale eksperimenter på oss uten at vi vet det osv. Spesielt den siste er interessant. Tenk å ha en hel planet til rådighet å utføre eksperimenter på. Ta kornsirkler f.eks. Lag en haug med kornsirkler rundt om planeten og studer hvordan teoriene og overtroen sprer seg utover mediene.

Men det kan selvsagt også være utallige grunner for at de vil treffe oss.

Lenke til kommentar

Hadde jeg personlig vært et Romvesen av en veldig avansert sivilisasjon så ville ikke jeg nølt med å besøke en Planet der en betydelig primitiv sivilisasjon fantes imotsetning til min. Tenk hvor mye jeg kunne lært denne sivilisasjonen som de ikke visste, og kanskje ville jeg selv lært noe? Selv om de er primitive i våres øyne, så er det fortsatt spennende og interessant å vite mer om en sivilisasjon vi ikke kjenner godt til for nysgjerrighetens og spenningens skyld.

Endret av jord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hver gang mennesker møter primitive livsformer?

Filmen Avatar illustrerer det ganske godt. Jeg mener vi bør ligge lavt i terrenget og håpe ingen finner oss.

 

Eg likte den dokumentaren så godt!

 

Det hadde liksom ikke blitt like spennende dersom alle Aliens i alien quadroligien viste seg å være vannligsinnede og samarbeidsvillige. Det hadde blitt kjedelige filmer ;)

 

Jeg tror ikke du skal overføre handlingen i sci-fi filmer for mye til virkeligheten. De er tross alt laget som underholdning og ikke for realisme.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...