Jockstrap Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, jeg har en deltidsjobb ved siden av studier. Jeg driver for tiden å vurderer å melde meg inn i fagforening. Jobben har overholdt sine plikter overfor meg til nå, men jeg tenker om ett eller annet skulle skje kunne det vært greit å melde seg inn i en fagforening. Er jo også for å kjempe for "arbeiderklassens" rettigheter, så jeg tenker at det kan være greit å være medlem uansett om det ikke skulle skje noe. Hvilke fordeler vil jeg ha som medlem av fagforening dersom jeg kun er deltidsansatt? I min forrige jobb ble sjefen forbannet på at jeg meldte meg inn i fagforening og ringte meg opp og uttrykte dette tydelig. Hva er egentlig problemet for arbeidsgivere at ansatte organiserer seg? Sikkert et innlysende svar på sistnevnte spørsmål, men vil ikke det skal skje igjen dersom jeg organiserer meg. Lenke til kommentar
GbNoR Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Bakgrunnen for at en arbeidsgiver blir "forbannet", når en ansatt melder seg inn i fagforening, er i bunn og grunn penger. Og det trenger ikke å være at bedriften ikke følger tariffene. Når en bedrift blir organisert (når halvparten av de ansatte har meldt seg inn) må bedriften betale penger inn til fagforeningen, og det er disse pengene en arbeidsgiver blir forbanna over å måtte betale. Hadde det ikke kostet noe for arbeidsgiver (utover tariff), at de ansatte organiserte seg, så hadde ingen arbeidsgiver blitt "forbannet" heller. Og merk at jeg nå snakker om små og mellomstore bedrifter. Større bedrifter, bør nok være organisert... Tror det faktisk skjedd, at en bedrift ble organisert, og der bedriften slo selskapet konkurs, på bakgrunn organiseringen. Fordi kostnadene forbundet med organiseringen ble for stor, til å kunne drive forsvarlig. Huske iallefall at det var litt avisoppslag vedr det. (Det var en videobutikk i Sandnes) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå