Gå til innhold

Bytte ut HD4850 pga varme og støy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå hatt et HIS Radeon HD4850 512MB GDDR3 i godt over to år, og det har funket helt greit til mitt bruk. For rundt et år siden merket jeg at det begynte å bli veldig varmt (viste over 100 grader i Catalyst Control Center) og laget mye støy.

Jeg begynte å skru opp viftehastigheten manuelt i CCC når jeg spilte (hovedsaklig WoW), med vifta på 55% gikk kortet ned til rundt 80 grader og laget ikke altfor mye støy.

I et par måneder nå har jeg vært nødt til å skru opp vifta til 85% mens jeg spiller, ja til og med helt til 95% i små perioder når det blir altfor varmt. På 85% ligger det som regel på rundt 90 grader, men jeg vet ikke om dette er altfor høyt.

Jeg renser PCen (inkl. skjermkortvifta og kabinettvifta) for støv opptil flere ganger i måneden, men merker ikke veldig mye forskjell i temperatur rett etter at jeg har rensa den.

Nå føler jeg at det er på tide å oppgradere skjermkortet. Jeg er på jakt etter et kort som ikke blir så altfor varmt. Jeg kan gjerne skru opp vifta når det er nødvendig, men helst ikke til 85% da det bråker litt vel mye :x Selvfølgelig er det fint med et kort med bedre ytelse enn mitt, men det tar jeg nesten som en selvfølge i og med at kortet er såpass gammelt.

Helst vil jeg bruke rundt en tusenlapp, men om det er absolutt nødvendig kan jeg kanskje strekke meg til to. Jeg er uansett ikke på jakt etter det beste av det beste, jeg planlegger å bygge ny PC til neste år og da venter jeg med å kjøpe noe skikkelig bra til da.

Jeg har også sett på GPU-kjølere, men har ingen erfaring med det og har egentlig en følelse av at det beste vil være å kjøpe nytt skjermkort.

PCen min består i dag av:

In-Win C645 ATX Midi Tower Black

Gigabyte GA-EP35-DS3L, P35, Socket-775

Intel Core™ 2 Quad Q9550

Scythe Mugen CPU Kjøler, 120mm

Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3

Jeg har kun én kabinettvifte, er dette for lite? Kan det være grunnen til at skjermkortet blir altfor varmt eller burde vifta på skjermkortet klare å gjøre den jobben selv?

Jeg burde kanskje også nevne at jeg kjører dual screen, så skjermkortet bør ha 2xDVI.

Til slutt har jeg et par spørsmål:

Hvilken vei skal kabinettvifta blåse? Jeg har latt den blåse luft inn i PCen en stund, men sist jeg rensa PCen snudde jeg den til å blåse lufta ut av PCen for å eksperimentere med temperaturproblemet mitt, og da merket jeg at temperaturen steg mye fortere. Tar jeg helt feil her eller bør den blåse inn i PCen for å tilføre ny luft utenifra?

Hvor varmt er for varmt for et skjermkort? Noen ganger får jeg det bare ikke under 100 grader, noe jeg synes høres ekstremt varmt ut. I idle uten at jeg stiller på vifta pleier temperaturen å ligge på rundt 50 grader. Hva burde det ligge på i idle og under spilling?

Takk for at du leste dette, håper på noen bra forslag til nytt skjermkort :) Jeg liker av en eller annen grunn ATI best, men om du klarer å overbevise meg om at Nvidia er bedre/like bra så er det også en mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar! 6950 var kanskje litt i det dyreste laget for min del akkurat nå, 6850 er mer i min prisklasse tror jeg.

Ang. kjøp av en ekstra kabinettvifte, jeg har egentlig ikke plass til det, tror jeg :x Jeg husker ikke helt hvorfor, men jeg bytta ut CPU-kjøleren som fulgte med, og den nye tok så stor plass at jeg måtte fjerne et "rør" som stod fast i sidedøra som det helt sikkert kunne vært ei vifte på. Men det er kun skjermkoret som blir så forferdelig varmt, HDD og CPU ser ut til å være kjølige nok.

Endret av piratfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...