Gå til innhold

Bruke data fra flere regneark i samme diagram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis du f.eks har alle utgiftene dine for januar i ett ark, og alle for februar i et annet, etc, så vil du ha et eget ark med et diagram som sammenligner utgiftene for hver måned? Kanskje ikke veldig sannsynlig at det er akkurat dette du er ute etter, men er prinsippet det samme? I så fall kan du jo ha et eget ark hvor du samler dataene fra hver av månedene også lager du diagrammet basert på dette.

Lenke til kommentar

Så hvis du f.eks har alle utgiftene dine for januar i ett ark, og alle for februar i et annet, etc, så vil du ha et eget ark med et diagram som sammenligner utgiftene for hver måned? Kanskje ikke veldig sannsynlig at det er akkurat dette du er ute etter, men er prinsippet det samme? I så fall kan du jo ha et eget ark hvor du samler dataene fra hver av månedene også lager du diagrammet basert på dette.

Prinsippet er det samme ja...men tungvint å skrive inn dataene en gang til (joda copy/paste funker jo) i et nytt regneark da. Ingen andre muligheter?

Lenke til kommentar

Hvis dataene som skal hentes inn står på de samme plassene i de forskjellige regnearkene så kan du jo bruke = til å hente dataene da... Bare å forandre ark-navnet.

Stemmer det at dataene står på samme plass...men kan du gi meg et eksempel på en formel jeg kan bruke. Vet ikke hvordan (eller hvor) jeg forandrer arknavnet i formelen...

Du skriver jo ikke inn alt på nytt, du lager bare formler som peker til der dataene ligger.

Er det mulig å få et eksempel på en formel...bare sånn helt enkelt :)

Lenke til kommentar

=A10-(Inn.B5-(SUMMER(A3:A8)))

Bare skriv inn = i ønsket felt, bytt ark, trykk på boksen du ønsker å hente fra og trykk enter.

Den formelen som du kommer med der, hva gjør den eksakt? Hva er for eksempel Inn.B5? Arknavnet?!

Mitt scenario er følgende:

Jeg har 12 regneark (januar til desember) med datoen listende nedover på venstre side, og årstall (2006, 2007, 2008...) listende bortover øverst. Så fører jeg inn bestemte tall for hver dag, år etter år i de faste cellene. Jeg vil så ha en oversikt (et diagram) over hvor mye verdiene fra dag til dag, måned etter måned, varierer. Dette skal inn i et linjediagram, der hver linje representerer et årstall, slik at man kan se kurven gjennom et helt år, der verdiene dag for dag er matet inn.

Vet ikke om dette var veldig godt forklart, men...

Eksempel på et diagram jeg har laget som tar for seg dataene for en bestemt måned for et bestemt år post-82907-0-28552300-1299491934_thumb.jpg. I diagrammet har jeg laget 12 av disse formlene, altså ei linje for hver måned, slik at man har et diagram som representerer et bestemt år, og som viser utviklingen måned for måned. Men i dette diagrammet bruker jeg bare dataene fra ét regneark per graf/linje/formel.

Jeg vil ha et diagram som viser utviklingen år for år, men da må jeg hente dataene fra mer en kun ét regneark (nærmere bestemt 12 regneark). Det er der jeg har problemer...og trenger hjelp/tips :)

Lenke til kommentar

Vi forstår hva du er ute etter. Problemet er heller at du er veldig blank i Excel.

Ta tak i dette tipset fra tidligere, bare det, og prøv til du får det til:

Bare skriv inn = i ønsket felt, bytt ark, trykk på boksen du ønsker å hente fra og trykk enter.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...