varmit Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Har en amerikansk Chevrolet med automatgir, hvor det er 2 stk drive. Den ene er kun en D, den andre en D med en fikant rundt. Hva er forksjellen på disse girene? Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 firkant = overdrive http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 er det en suburban? (starcraft) Lenke til kommentar
varmit Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Stemmer det, Starcraft G30. En funksjon som egner seg best på lave turtall, feks bratte bakker osv? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Er det noen her som egentlig vet hva overdrive er? Det virker ikke sånn ut fra svarene, hvertfall. Overdrive fungerer i praksis som et ekstra gir. På eldre biler er det ofte snakk om en "ekstra girkasse" som er montert bakerst på kassa. De fleste nyere biler har også overdrive, men det er ikke merket slik det pleide å være. Det betyr egentlig bare at utvekslingen er høyere enn 1:1 - altså at hjulene roterer fortere enn motoren. Dette er til for å brukes ved jevn kjøring på for eksempel motorvei. Akkurat som du ville ha brukt femte eller sjette gir på en manuell kasse. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det du forklarerer er det motsatte av overdrive. På gamle automatkasser har man valg på girspaken som det står "1", "2" og evt. "3" på. Disse låser girkassen til å kun bruke gir som er lik eller lavere tallet (dvs. står den på "2" vil girkassen kun bruke 1 eller 2 gir). Dette er det man bruker for å bremse med. Overdrive er det totalt motsatte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Riktig som Tee-Zee sier: I "gamle dager" var overdrive en ekstra gearkasse montert bak gearkassen, denne reduserte turtallet på utgående aksel tilsvarende ca 1/2 gear. Ved hjelp av en bryter kunne man slå denne av og på etter behov, på noen biler i alle gear, på andre i 3. og 4., og på noen kun i 4. gear. I dag brukes begrepet for å indikere en utveksling som er så høyt at bilen ikke leverer særlig god ytelse, men god drivstoffeøkonomi, slik mange biler har i dag. De fleste biler med "overdrive" oppnår toppfarten i OD-1, dvs i 5 gear for en bil med 6 trinns kasse. Unntaket er "sportslige" biler, hvor man har en tettsteget kasse med toppfarten i høyeste gear. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ah, my bad. OT: Stilig QR Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Verdt å nevne at det å sette en automatkasse i "overdrive" betyr ikke automatisk at man aktiverer overdrive, men heller at man tillater bruk av overdrive. Det å sette den i drive betyr at man struper girkassen til å kun bruke gir opp til 1:1 i utveksling. Man burde dermed la girkassen stå i overdrive istedet for drive til vanlig. Å sette den i drive gjør man bare av samme grunn som man evt. vil putte inn "1", "2" eller "3" (dersom ikke en "3" finnes betyr det vel at man har en 3-trinns girkasse + overdrive, altså 4 gir, som betyr at "drive" er det samme som "3"). Det er sansynligvis også i trådstarter tilfelle slik at girkassen også låser converteren kun ved bruk av overdrivegiret, noe som i seg selv betyr bedre økonomi og mindre slitasje på girkassen (mindre varme). Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 På en Voyager jeg hadde var det en O/D Off-knapp som jeg kunne slå på hvis bilen gira mye opp og ned. Da var OD avslått å blien bremsa på girene, selv om den sto i Drive. PRND2L var vel det som var valgbart på den bilen. Har også hatt en Omega med 4-trinns automat og der fantes det ikk noen OD, men du bare satte spaken på 3 istedet. Den hadde valgene PRND321. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Overdrive brukes vel ofte for å ikke overbelaste gearkassen under trekking av tilhenger Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Overdrive brukes vel ofte for å ikke overbelaste gearkassen under trekking av tilhenger Nei det gjør man ikke. Over Drive brukes for å spare bensin når du kjører fort. Det er som beskrevet i noen innlegg over tilnærmet likt å ha et ekstra gear som er høyere gearet. På US biler med store motorer så bruker man det gjerne fra 70 km/t og oppover. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) På ein Toyota Pickup satte OD-funksjonen ut det høgaste giret. Når OD var aktivert gira bilen eit hakk til over det høgaste, med den deaktivert gira bilen kun til nest høgaste gir. Endret 7. mars 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå