Gå til innhold

Planer om ny PSU. Er helt blank på det området.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Min [svake] rigg:

HK: M2N-MX SE PLUS

GPU: MSI 9800GTX/9800GTX+ 512MB

CPU: Athlon 64 X2 5000+

RAM: 4GB DDR2 800MHz

Idag kjører den en 450W Chieftec strømforsyner hvis jeg ikke husker helt feil.

Grunn til kjøp av ny strømforsyner:

Grunnen til at jeg kjøper ny er at jeg var så flink og klarte å miste datamaskinen med baksiden ned, og på det tidspunktet var strømkabelen koplet til strømforsyneren.

Kontakten til strømforyneren ble derfor ødelagt. Oar limt den men nå har det løsnet igjen. Er lei av den strømforyneren nå så derfor har jeg begynt å se etter en ny.

Bruksmønster:

Jeg skal bruke den i riggen som dere ser ovenfor til sommeren tenkte jeg, og da skal jeg bytte komponenter muligens til Bulldozer serien. Det får den tid vise.

Antall watt er jeg ikke sikker på da jeg vet lite om strømforsyner.

Tror ikke at jeg skal ha super overklokket prosessor og to high end skjermkort i SLI/Crossfire. Når jeg kjøper pc er jeg mest ute etter pris kontra ytelse så det blir aldri det beste av det beste da dette koster mer en det smaker. Er viktig at den jeg skal kjøpe nå har nok watt frem over.

Hvilket merke?:

Har tenkt mest på Corsair. Da på HX eller AX serien.

HX 750W

HX 850W

AX 750W

AX 850W

Hva er det 750W ikke vil være nok til ?

Er det nødvendig med 850W ?

Er AX mye bedre en HX ? Hvordan er støynivået og temperaturen på disse to ?

Noen andre anbefalinger ?

Edit: Skriveleif.

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det så er HX litt mer Value og mindre energieffektiv. Støynivået og temperaturene er gode på alle Corsair du linker der.

750W vill ikke være nokk til f.eks 2x Gtx 580 kort i sli, da bør du i hvertfall ha 850W.

Men du vil kunne gi strøm til alle prosessor+1skjermkort kombinasjoner på markedet.(Vil være nokk til mange sli/crossfire konfigurasjoner også)

Lenke til kommentar

Ut fra bruken du skisserer burde 750W holde i massevis, selv 650W vil nok holde med god margin. En slik PSU vil feks. uproblematisk kunne drifte både en high-end CPU (Core i7/PhenomII X6) og et high-end grafikkort (GTX580/HD6970) pluss flere HDD'er. Det er først i det man begynner å tenke SLI/Crossfire med kort ala GTX570/HD6950 at man bør vurdere 850W og høyere.

Slik jeg har forstått det er AX-serien ment å være hakket bedre kvalitetsmessig enn HX-serien, som var Corsairs første entusiastserie. Forskjellene utgjøres stort sett av at AX kan skilte med modulære kabler hele veien, mens på HX er noen kabler (hovedkortkontaktene) faste. Jeg ser personlig ikke vitsen med modulære hovedkortkabler da det er få/ingen systemer hvor disse ikke benyttes. Videre ser tester ut til å konkludere med at AX er hakket mer stillegående enn HX også, skjønt alle av Corsairs modeller (kanskje med unntak av gamle TX750W) får gjennomgående gode kritikker på det området.

Konklusjon: Jeg tror du blir svært godt fornøyd med HX750W ;)

Lenke til kommentar

Forskjellen i pris på HX 750W og AX 750W er kun ca: 200,- Ikke så veldig mye med andre ord.

Er støyforskjellen mye lavere på AX en HX ?

Dustin Home skriver at det 5års garanti på HX750W, mens Corsair skriver på hjemmesiden at HX750W har 7års garanti. Vil man da kun få 5år hos Dustin eller vil man få 7år siden produsenten skilter med det ?

Er det mye forskjell mellom 80+ gold og 80+ silver ?

Lenke til kommentar

Det er få tester jeg har sett som oppgir støynivå i dB, er stort sett kun subjektive opplevelser som beskrives. Mye forskjell er det nok ikke, og kjenner jeg Corsair rett er det uansett andre støykilder i maskinen din som kommer til å overdøve PSU'en ;)

Garantitiden er det produsenten som bestemmer, så der er det Corsairs opplysninger du skal forholde deg til. Men da får du altså 7 års garantitid fra Corsair, mens du har 5 års reklamasjonsrett fra Dustin.

Her kan du lese litt om 80+ sertifisering: http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS#Efficiency_level_certifications Er nok ikke mye forskjell i praksis, men den 200-lappen blir nok spart inn ila. PSU'ens levetid :)

Konklusjon: Med kun 200,- i forskjell hadde jeg nok "safet" og valgt AX750W :)

Lenke til kommentar

I enkelte tilfeller hadde jeg vil ha kjøpt en AX med så høy effekt som mulig for å ligge under 20% strømtrekk i allefall på idle, ideelt under last.

Årsaken er at du da kan bygge en ekstremt stillegående maskin grunnet at PSU når den er rundt 20% last så går ikke vifta, og den er helt stille.

Om støy er ikke noe du tenker på så hadde jeg tatt en AX uansett grunnet komponenter, strømforbruk (De er effektive.) og svært modulære.

Lenke til kommentar

Støy er ikke det viktigste men kan være en avgjørende faktor hvis ikke pris og ytelse for svi for det.

20% av 750W er vel 150W og det er vel få datamaskiner som trekker dette selv om de er idle ?

20% av 1200W er vel bare 240W og er vel ikke stort det heller ?

Hvor mye er det vanlig at en pc i mellomklassen trekker idle ?

Edit:

AX 850W koster 1349 + porto på 99,-

AX 750W koster 1269 + porto på 99,-

Det er jo bare 80,- i forskjell så det er jo ikke så veldig mye. Ville det da kanskje være lurt å gå for AX 850W istedenfor AX 750W ?

Vil ikke gi mer en 1349,- for en strømforsyner pluss porto så det er sagt.

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar

Hvor mye er det vanlig at en pc i mellomklassen trekker idle ?

Vifta går ikke på min AX 750 med i5 2500k/gtx 570 idle i alle fall. Både skjermkort og cpu klokkes jo ned til en brøkdel når de ikke er i noe særlig bruk.

Er forresten bare 750w og 850w versjonen som er passive under lav load. 1200w versjonen er basert på et annet design.

Lenke til kommentar

Corsair AX har egentlig ikke så mange konkurrenter. Antec high current pro serien holder vel kanskje like høyt nivå, men koster mer.

Jeg er veldig fornøyd i alle fall. Det eneste jeg har å utsette på den er at kablene er ganske stive, så de ble litt pes å få skikkelig kabelrydding. Men det er vel ikke noe man gjør så ofte akkurat så vanskelig å gi den noe særlig minus for det.

Lenke til kommentar

600W er rikelig. Du hadde sikkert klart deg med 500W også. Maskina mi dras lett med 450W, jeg har en 95 watts CPU og et GTX460 og en 3-4 harddisker og 4x2GB RAM.

Ved spilling drar denne maskina fremdeles under 300 watt.

Overdimensjonerte strømforsyninger er skikkelig facepalm, synes nå jeg i alle fall. bare sørg for at du ikke kjøper jallamerke, og at den kan levere over 30A på 12volt.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

En PC basert på nyeste teknologi trekker veldig lite strøm idle. Min i7 2600k @ 4.7GHz og et gammelt HD3870 for skjermbilde, trekker ca. 70 W fra veggen. Normalt går CPU'en 100% og strømtrekket er da 200-210 W. Legg til 100 W så dekker du opp til GTX 460/560 eller tilsvarende AMD. En passende PSU til et slikt oppsett bør være på 550-600 W.

Det å kjøpe en PSU med det for øye til enhver tid å ligger under 20% last er kanskje greit mhp støy, men ikke energieffektivitet. 80plus som fungerer som en miljøsertifisering har 3 målepunkter - 20, 50 og 100% last. Kravet til effektivitet er høyest på 50% og et par prosentpoeng lavere i ytterpunktene. Under 20% er det ingen krav og tester viser at effektiviteten ofte faller fort.

Dessverre er det få gode og modulære PSU'er med så lav effekt å få kjøpt til en fornuftig pris. Seasonic har noen, men de er priset litt høyt. Over 1100 for en X-560W blir lite value når Corsair kan levere HX 750W og 2 års ekstra garanti for 1050. Den er også 80plus gull sertifisert, men selges som 80plus sølv. NZXT har kommet med Hale90, som alle er 80plus gull og modulære fra 650W og opp. De har 5 års garanti og konkurrerer med Corsair på pris. 650W koster rett over 900 og bør kunne være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

600W er rikelig. Du hadde sikkert klart deg med 500W også. Maskina mi dras lett med 450W, jeg har en 95 watts CPU og et GTX460 og en 3-4 harddisker og 4x2GB RAM.

Overdimensjonerte strømforsyninger er skikkelig facepalm, synes nå jeg i alle fall. bare sørg for at du ikke kjøper jallamerke, og at den kan levere over 30A på 12volt.

Men tenker og være litt over hva jeg trenger akkurat nå. Med tanke på at den skal vare mange år. AX 750 vifta går på "quiet mode" opp til 50% og helt stille opp til 20% som det ble nevn tidligere her.

Tror derfor AX 750W vil passe greit.

Hvorfor har Hx 14cm vifte mens AX kun har 12cm ?!?

Høyere effektivitet = mindre varme = trenger mindre kjøling

Større vifte = lavere fart på vifte = mer stille :)

Så skjønner ikke hvorfor de ikke puttet 14cm i AX også :)

Lenke til kommentar

Men tenker og være litt over hva jeg trenger akkurat nå. Med tanke på at den skal vare mange år. AX 750 vifta går på "quiet mode" opp til 50% og helt stille opp til 20% som det ble nevn tidligere her.

Tror derfor AX 750W vil passe greit.

Men 600 W er allerede langt over hva som trengs, og vil vare i mange år. Datakomponenter i mellomsegmentet øker ikke ekstremt mye fra generasjon til generasjon. Jeg tror at med mellomsegmentskomponenter så vil han ikke behøve mer enn 600W før flere år etter PSUens forventede levetid har utløpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...