Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakterene mine går ned siste halvår i tiende klasse!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha selv vært lærer for elever med hva vi kan kalle problembakgrunn så ser jeg at disse hullene i kunnskapene skaper større problemer enn hva også jeg kunne ane når jeg selv var elev.

Men ja, det er ikke noe problem å ta studiespesialisering og komme godt ut der, selv om man kom inn med 3-4, men du gjør det vanskeligere for deg selv. Men ja, det er noen vgs med høyt inntaktssnitt, så største konsekvensen er der. Men det er også lurt å vite hvorfor man faller, slik at man kanskje kan få rettet det opp.

Så skal du heller ikke glemme en ting til, eleven vet hva eleven kan og ikke kan. Det jeg vil frem til er at karakterene gjenspeiler ikke alltid helt nøyaktig kompetansen til eleven. Dette er pga kjønnssmessig vurdering av læreren. Ergo konsekvensene blir ikke nødvendigvis så ille. Jeg dreit oppi ungdomskolen og fikk over 2 i snitt, men nå ligger jeg på 4,5 på allmenn påbygg.

Jeg anbefaler alle ungdomskole elever som vet hvilken linje og videregående skole de skal gå på, stiller inn innsatsnivået etter inntakskravet, er det 2 i snitt for å komme inn, da stopper du på 2,5 i snitt. På denne måten vil du spare uendelig mye tid. Alt står i lærebøkene (norsk, naturfag, programfag, gym, osv), men de må være forsiktige i matematikk og engelsk fordi disse krever forkunnskaper for å få en god karakter, ellers blir det P-matte og lav karakter i engelsk. Du kan rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er de avsluttende årene for disse fellesfagene, og det er de karakterene som kommer på vitnemålet.

Dette er noe av det mest hårreisende og tilbakestående jeg noen gang har hørt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis det stemmer da er det ikke lenge siden du forlot bleiestadiet, for da gjenstår det mye som må oppdages.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva mener du at en skal bruke tiden på istedenfor?

Det var ikke den jeg reagerte på, jeg reagerte på dette sitatet:

Dette er noe av det mest hårreisende og tilbakestående jeg noen gang har hørt.

Dermed kom denne respektive kommentaren på dette:

Hvis det stemmer da er det ikke lenge siden du forlot bleiestadiet, for da gjenstår det mye som må oppdages.

Skjønner du konteksten nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Mener du helt seriøst at en ikke skal gå for to i alle fag hvis det studiet eller den linja en er ute etter har åpent inntak?

Jeg mener som følgende;

Er inntakskravet 2 i snitt på for eksempel TIP på vgs, da holder det jo med 3 i snitt, hvor du har en hel karakter med margin. Så hvorfor anstrenge deg ekstremt for skolearbeid slik at du får 6 i snitt og mister all fritid, pluss at du blir ekstremt skolelei, noe som vil gå ut over alle karakterene på vgs.

Hvis du følger min modell og for for eksempel 3 i snitt, da slapper du av, sparer mye tid, og blir ikke skolelei. På ungdomskolen så lærer du masse død kunnskap som du ikke trenger på vgs. Nesten alle fag på vgs er designet slik at man kan innhente seg igjen, bortsett fra matematikk og engelsk, fordi disse krever særlige forkunnskaper for å kunne avansere videre.

Skjønner du nå? hvis ikke da er det på tide å følge brillerådet i signaturen min.

Lenke til kommentar

Herregud mann. Om man bare får 2ere og 3ere blir en skolelei. Om en jobber og får 5ere og 6ere ser en at det nytter å jobbe. Skolen blir mye artigere samtidig som en legger et godt grunnlag for VGS. Du har et alt for snevert blikk når det kommer til et sosialt liv kontra skolen. Disse momentene er ikke motsetninger. En kan helt uten problemer være aktiv sosialt, samtidig som en gjør det godt på skolen. Dessuten vil jeg påstå at det er langt viktigere og hyggeligere å være sosial på VGS, det er på VGS en modnes og formes mest som menneske i løpet av ungdomstiden. Hvis en i tillegg har opparbeidet seg gode vaner fra ungdomsskolen blir overgangen til VGS langt enklere, og en kan dermed koste på seg flere utenomfaglige aktiviteter. Jeg er enig i at den kunnskapen en får servert på ungdomsskolen ikke er alltid er like nyttig, men de vanene en får og de studieteknikkene en opparbeider seg er svært viktige på VGS. I henhold til din plan må en istedenfor jobbe ræva av seg på VGS for å få karakterer nok til å gjøre noe spennende videre. Hvordan skal du få plass til det "sosiale" livet da?

At du sitter her og oppfordrer ungdom til å prestere minimalt av hva de er kapable til er bare helt latterlig. Om en person med en viss innsats kan få 4ere og 5ere er det langt bedre enn å dasse seg til 2 i snitt, uansett hva slags linje en ønsker seg inn på. Den tiden du snakker om blir stort sett på brukt på tull uansett.

Litt under beltestedet, men her er det virkelig på sin plass: Jeg ser hva du poster i matteforumet, og du burde virkelig ha fulgt bedre med på brøkregninga på ungdomsskolen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er ikke et diskusjonstema engang, ungdomskolen er en meningsløs periode hvor man får servert masse død kunnskap. Jeg forlot ungdomskolen med 2,9 i snitt, og nå ligger jeg på solide 4,5 i snitt på VG3, godt på vei til å bli det jeg alltid har villet å bli - sivilingeniør hvis vi legger til tilleggspoeng.

Angående brøk oppgaven i matteassistansetråden så var hjelpen der fullstendig ubrukelig, jeg måtte bruke litt unødvendig mye tid på å løse den oppgaven, noe som tråden kunne ha spart meg for, men den mislyktes.

Edit: hele deg er jo under beltestadiet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

4,5 tar deg vel inn på Psykologi på Dragvoll eller noe. Ikke akkurat solid, spør du meg. Og om du alltid har villet bli sivilingeniør kan jeg ikke forstå at du har tatt yrkesfag. Ordentlig vanskelig og komplisert vei. Kanskje du burde arbeidet litt hardere på VGS og kommet deg inn på Studiespesialiserende?

Du mener vel kanskje beltestedet? Ikke så enkelt det der.

Ps: Fjern de orddelingsfeilene når du diskuterer. Det blir så uproft.

On topic: Les mer og nøyere, spesielt foran prøver. Ta nøysomme notater fra pensum (bøkene dine). Det kan virke slitsomt, men det hjelper virkelig. Prøv det ved de neste par prøvene og rapporter resultatet tilbake. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bedre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn sett bort i fra at dårlige karakterer i grunnskolen kan vitne om at det er ting som man ikke får med seg og som skaper disse dårlige karakterene, dette vil da kunne henge med videre inn i videregående og kreve ekstra hardt arbeid der, eventuelt at karakterene etablerer seg på et lavere nivå.

Derfor et poeng å snakke med lærerne om hvorfor han går ned.

Videregående skole er lettere enn ungdomskole, på ungdomskolen så lærer man masse svada som man ikke får bruk for lengre.

Dette er svada. Mine tre år på videregående har vært tyngre, vanskeligere og enda mer utfordrende enn hele grunnskoletida mi. Klart man får bruk for mye av det man lærer på ungdomsskkolen. Ikke alt, men mye. Det er forhåndskunnskaper for at man skal fungere helt OK i samfunnet.

Lenke til kommentar

Herregud mann. Om man bare får 2ere og 3ere blir en skolelei. Om en jobber og får 5ere og 6ere ser en at det nytter å jobbe. Skolen blir mye artigere samtidig som en legger et godt grunnlag for VGS.

Dersom en ikke klarer å prestere mer enn 2- og 3-ere blir en nok lei, men ikke hvis en selv bestemmer seg for det. Dersom du kommer inn der du vil med 3 i snitt ser du jo at å jobbe mer var totalt unødvendig.

At du sitter her og oppfordrer ungdom til å prestere minimalt av hva de er kapable til er bare helt latterlig. Om en person med en viss innsats kan få 4ere og 5ere er det langt bedre enn å dasse seg til 2 i snitt, uansett hva slags linje en ønsker seg inn på. Den tiden du snakker om blir stort sett på brukt på tull uansett.

Jeg forsto det sånn at det ikke er oppfordring til å prestere minimalt; heller å bare prestere det som er nødvendig. Hvorfor det ikke nødvendigvis er bedre å få 5-6 enn 2-3 har Tricell allerede forklart.

@paali10: Har du snakker med lærerne?

Ps: Fjern de orddelingsfeilene når du diskuterer. Det blir så uproft.

At du i det hele tatt kommenterer person er uprofesjonelt. Nå sier jeg ikke at jeg er noe bedre da jeg gjør akkurat det samme nå.

Lenke til kommentar

Man klarer seg som regel med 4 i snitt, men jeg må innrømme at jeg ikke husker hva du ville bruke snittet ditt til, oversatt hva du ville etter vgs..

Jeg er ikke sikker på hva jeg vil etter vgs..

Derfor tok jeg Studie på første plass

Lenke til kommentar

Hvor mye leser du per uke?

Hvordan leser du?

Hvordan studerer du?

Med god studieteknikk kommer du langt. Du greier deg helt sikkert fint med 4 i snitt. Ser at du skriver at du liker sport. Kan idrettslinja være noe for deg? Du får også generell studiekompetanse ved å gå idrett.

Ps. Ikke hør på Tricell, den holdningen til skole er ikke noe heldig. Det er MYE bedre å jobbe inn gode studievaner.

Lenke til kommentar

Hvor mye leser du per uke?

Hvordan leser du?

Hvordan studerer du?

Med god studieteknikk kommer du langt. Du greier deg helt sikkert fint med 4 i snitt. Ser at du skriver at du liker sport. Kan idrettslinja være noe for deg? Du får også generell studiekompetanse ved å gå idrett.

Ps. Ikke hør på Tricell, den holdningen til skole er ikke noe heldig. Det er MYE bedre å jobbe inn gode studievaner.

Hvor mye leser du?: Jeg leser fra 1 til 6 (på det meste) timer hver dag (+-)

Hvordan?: Jeg leser effektivt og prøver og få ting unnagjort. (er ikke veldig glad i lekser)

Studieteknikk?: Jeg prøver og bruke studieteknikker jeg har fått anbefalt av læreren, men er ikke veldig lett..

Idrettslinje?: Ja, har tenkt på det. Det kom på tredje valget, og det tror jeg at passer meg bra.

Endret av paali10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...