Sink Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Tbh, burde man ta til seg så mye lærdom som mulig fra alle skoletrinn. Jeg har selv ikke vært veldig skoleflink oppigjennom åra, men det er utrolig hva man får bruk for. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Sånn sett bort i fra at dårlige karakterer i grunnskolen kan vitne om at det er ting som man ikke får med seg og som skaper disse dårlige karakterene, dette vil da kunne henge med videre inn i videregående og kreve ekstra hardt arbeid der, eventuelt at karakterene etablerer seg på et lavere nivå. Derfor et poeng å snakke med lærerne om hvorfor han går ned. Videregående skole er lettere enn ungdomskole. Derfor du føler et behov for å jukse gjentatte ganger? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg personlig syntes VG1 og VG2 er mye lettere enn ungdomskole, men så skjer det et plutselig hopp hvor VG3 allmenn påbygg blir litt vanskeligere enn ungdomskolen. Om jeg hvorvidt jukser eller ei så spiller det ingen rolle for dere. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Må jo nødvendigvis være en utfordring om du føler behovet for å jukse, eller sier du at du er for dum til å klare det som er "lettere enn ungdomsskolen" uten juks? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Må jo nødvendigvis være en utfordring om du føler behovet for å jukse, eller sier du at du er for dum til å klare det som er "lettere enn ungdomsskolen" uten juks? Dette vil bli en diskusjon med tungt stoff, følg signaturen og ta på lesebrillene; Glasses ON! Først og fremst VG1 og VG2 er veldig lett, har aldri jukset her. Jeg jukser i nynorsk, hvorfor skal jeg lære det når jeg skal bo i UAE? Jeg innrømmer at jeg klarer ikke å lære nynorsk fordi det er drepende kjedelig og er det mest meningsløse faget vi har. Så brukte jeg notatkort en gang fordi læreren prøvde å ødelegge meg. Det er bare dette og ingenting annet. Kanskje du syntes VG1 og VG2 yrkesfag var det tyngste du noen gang hadde lært siden du kanskje er en teoretiker. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Må jo nødvendigvis være en utfordring om du føler behovet for å jukse, eller sier du at du er for dum til å klare det som er "lettere enn ungdomsskolen" uten juks? Dette vil bli en diskusjon med tungt stoff, følg signaturen og ta på lesebrillene; Glasses ON! Først og fremst VG1 og VG2 er veldig lett, har aldri jukset her. Jeg jukser i nynorsk, hvorfor skal jeg lære det når jeg skal bo i UAE? Jeg innrømmer at jeg klarer ikke å lære nynorsk fordi det er drepende kjedelig og er det mest meningsløse faget vi har. Så brukte jeg notatkort en gang fordi læreren prøvde å ødelegge meg. Det er bare dette og ingenting annet. Kanskje du syntes VG1 og VG2 yrkesfag var det tyngste du noen gang hadde lært siden du kanskje er en teoretiker. Tviler på at det kommer noe godt ut av å ta på seg briller for en som ikke trenger det. Jeg har ikke gått VG1 eller VG2 yrkesfag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Å ja, da skal du vite at det er en enorm stor forskjell på yrkesfag og studiespesialisering, studiespesialisering er en videreutvikling av ungdomskolen som er mye vanskeligere, mens yrkesfag blir som et tilbakefall hvor alt blir lettere. VG3 Allmenn påbygg og VG3 studiespesialisering er like vanskelig, det er et enormt stort sprang fra VG2 yrkesfag til VG3 allmenn påbygg. Men da stemte min intuisjon om at du muligens var en teoretiker som ikke har vært borti yrkesfag og har ikke vært inne på verkstedet, men har bare sittet ved pulten og har brukt penn og papir. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg er mer en praktiker enn en teoretiker, og er ofte inne på verkstedet, men du nevnte faktisk ikke yrkesfaglig noe sted i posten din, så den får du ta på egen kappe. Det jeg hører fra de som går yrkesfag - nesten uansett - er at det er kjedelig og lite å gjøre. Så det føles jo som passe bortkastet tid for min del. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Jeg er mer en praktiker enn en teoretiker, og er ofte inne på verkstedet, men du nevnte faktisk ikke yrkesfaglig noe sted i posten din, så den får du ta på egen kappe. Det jeg hører fra de som går yrkesfag - nesten uansett - er at det er kjedelig og lite å gjøre. Så det føles jo som passe bortkastet tid for min del. Jeg aner ikke om du er praktiker eller teoretiker i virkeligheten. Jeg kan se at jeg hverken nevnte yrkesfag eller studiespesialisering i begynnelsen. Men du kunne ha spurt meg da ville du ha fått en orientering. Jeg tok i utgangspunktet yrkesfag. Ja du er inne på noe at det kan være kjedelig og lite å gjøre på, men dette varierer fra linje til linje. Det er ikke bortkastet tid, på disse tre årene så får du ett yrke og generell studiekompetanse, mens på studiespesialisering så bruker du 3år på å få generell studiekompetanse, det blir litt for lenge for meg. Fordelen med yrkesfag er at det er lettere og at men får et yrke og ender med generell studiekompetanse. Man kan også få fagbrev. Ulempen er at man får lite realfag og et stort sprang fra Vg2 til VG3, og at man havner litt bak hvis man går for fagbrev. Fordelen med studiespesialisering er at man får masse realfag og ingen uventede store sprang og ender med generell studiekompetanse. Ulempen er at man får ikke ett yrke og fagbrev. Det er vanskelig med stort press i alle tre årene. Endret 5. mars 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Et overaskende reflektert innlegg tricell, jeg er imponert (virkelig ment positivt vi har jo hatt mer låste diskusjoner enn det her før) For min del syns jeg studiespesialisering er noe tøv (og jeg gikk der), har aldri følt at jeg har blitt tvunget til å lære så mye ubrukelig før, og skulle jeg velge igjen hadde jeg nok tatt elektro og fått litt yrkesorienterte kunnskaper (på papir i hvert fall, kan store deler av svakstrømpensum uansett), og så gått påbygg. Heller kaste bort tid og få gode karakterer og et par år der man kan slappe av, enn å måtte lære seg masse tøv man ikke er intresert av og få dårlige karakterer pga manglende interesse. Jeg mener, hvor ofte kommer jeg til å ha behov for kunnskaper om klesstilen i barokken? Lenke til kommentar
EirikLago Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Selv går jeg nå førsteåret på elektro. Jeg la meg etter nivået for å komme inn (litt under 4) Hovedgrunnen til at jeg nå stiger i karakterer er fordi det er mye mer interresant nå enn det var på U-skolen. Og da mener jeg alt, ikke bare elektrofagene men almenn fagene også. Fordi de er ikke fylt med unødvendig svada jeg ikke ser jeg kan komme til å bruke videre i livet. Og må selv si at studiespes kaster bort mer tid med tanke på at de får avspasering for å dra til kollen å se ski-vm enn vi som sitter på skolen og faktisk kobler opp ett par lyspærer Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg mistenker at uansett så sitter de som går stud.spes igjen med flere teoretiske kunnskaper innen blant annet samfunnsfag, enn de som går yrkesfag, sånn generelt sett. 1 Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Og må selv si at studiespes kaster bort mer tid med tanke på at de får avspasering for å dra til kollen å se ski-vm enn vi som sitter på skolen og faktisk kobler opp ett par lyspærer What?? Eg går på stud.spes og får ikkje dra til kollen Dessuten vil eg seie at det å sitte og koble lyspærer er å kaste vekk tid i forhold til å dra på eit så sjukt (og vanvittig bra) idrettsarrangement. Lenke til kommentar
EirikLago Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Og må selv si at studiespes kaster bort mer tid med tanke på at de får avspasering for å dra til kollen å se ski-vm enn vi som sitter på skolen og faktisk kobler opp ett par lyspærer What?? Eg går på stud.spes og får ikkje dra til kollen Dessuten vil eg seie at det å sitte og koble lyspærer er å kaste vekk tid i forhold til å dra på eit så sjukt (og vanvittig bra) idrettsarrangement. Så du mener også at vi istedet for å jobbe med elektroen burde dra til sibir for å se skiskyterne vinne der borte? Jeg vil nå si det gir mer mening å forberede seg på at du skal få sitte der på datamaskinen din med strøm og skrive her enn å se på at Johaug er Severin Suveren Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Elektro er ikkje dumt, men å koble lystpærer lærte eg når eg var 7 år. Studiespesialisering får tydeligvis ikkje avspasering for å dra til Kollen, kanskje med unntak av din skule Eg må kanskje innrømme at å dra til kollen er litt sløsing med tid (når ein ser det frå eit læringsperspektiv), men poenget var at det er bedre enn å koble lyspærer Å forbrede seg til at eg skal få sitte på datamaskinen min med strøm å skrive istadenfor å sjå på Johaug som er Severin Suveren. Det gir ikkje meining i det heile tatt Endret 6. mars 2011 av jondev20 Lenke til kommentar
EirikLago Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Neivel, vi får nå se hvordan verden klarer seg uten elektrikere Men nå var eksempelet mitt litt lengge siden vi faktisk gjorde, jeg syne bare det er mer produktivt enn å se på ski xd (med tanke på fremtidig jobb osv) Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Enig med deg der, men vil nok seie at studiespesialisering er like produktive som elektro. Argumentet ditt var litt tynt med tanke på at det berre var ein klasse som for til kollen. Lenke til kommentar
paali10 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Oi oi, her var det mange svar! Vet ikke hvordan jeg skal svare på alt! Men en ting jeg kan si er hva jeg har søkt på: 1. Studiespesialisering 2. Medie og kommuniksjon 3. Toppidrettsgymnas 4. Service og samferdsel Før jul så lå jeg på 3.9 i snitt, tviler derfor om jeg vil klare meg veldig bra på studiespesialisering. Er i utgangspunktet mer interessert i praktiske ting en studie men jeg føler likevel at jeg må gå på studiespesialisering for å utvikle meg rett vei. Kanskje medie og kommunikasjon er noe for meg, i tilfellet i forhold til spilldesign. Hva tror dere er best i forhold til karakterer og interesser? (interesser nedenfor) (Edit. Interesser: Motorsport, Sport generelt, Pc, Musikk/Gitar.) Endret 6. mars 2011 av paali10 Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg gikk opp »0,5 når jeg begynte på videregående, kanskje du gjør det samme? Lenke til kommentar
paali10 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg gikk opp »0,5 når jeg begynte på videregående, kanskje du gjør det samme? Gikk du på Yrkesfag eller Studie? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå