Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakterene mine går ned siste halvår i tiende klasse!


Anbefalte innlegg

Hei, helt siden jeg begynte på ungdomsskolen så har jeg hatt greie karakterer (rundt 4+). Men nå når jeg endelig har kommet til siste halvår av tiende klasse, så går karakterene mine rett ned! (rundt 3) jeg jobber like godt som før og jeg føler ikke at jeg får hjerneteppe på prøver ol. Jeg er fortvilet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har alltid vert god i skole og vet ikke hva som skjer.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hei, helt siden jeg begynte på ungdomsskolen så har jeg hatt greie karakterer (rundt 4+). Men nå når jeg endelig har kommet til siste halvår av tiende klasse, så går karakterene mine rett ned! (rundt 3) jeg jobber like godt som før og jeg føler ikke at jeg får hjerneteppe på prøver ol. Jeg er fortvilet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har alltid vert god i skole og vet ikke hva som skjer.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Takk

 

Dette er da virkelig ikke en katastrofe, grunnskolen er den mest meningsløse tiden i livet ditt. Med en gang du kommer inn på videregående så blir karakterene dine fra grunnskolen kassert. Eneste grunn til bekymring er hvis du skal inn på en linje på en prestisje videregående skole med høyt snitt, ellers er du på trygg grunn.

Lenke til kommentar

Sånn sett bort i fra at dårlige karakterer i grunnskolen kan vitne om at det er ting som man ikke får med seg og som skaper disse dårlige karakterene, dette vil da kunne henge med videre inn i videregående og kreve ekstra hardt arbeid der, eventuelt at karakterene etablerer seg på et lavere nivå.

 

Derfor et poeng å snakke med lærerne om hvorfor han går ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Sånn sett bort i fra at dårlige karakterer i grunnskolen kan vitne om at det er ting som man ikke får med seg og som skaper disse dårlige karakterene, dette vil da kunne henge med videre inn i videregående og kreve ekstra hardt arbeid der, eventuelt at karakterene etablerer seg på et lavere nivå.

 

Derfor et poeng å snakke med lærerne om hvorfor han går ned.

 

Videregående skole er lettere enn ungdomskole, på ungdomskolen så lærer man masse svada som man ikke får bruk for lengre. Det er mattematikk og engelsk som krever forkunnskaper, ellers så blir alt tatt fra grunnen igjen. Du trenger ikke å kommentere lese og skrive kunnskaper det er en selvfølge at du kan nå. Alt annet står i bøkene og krever bare forståelse.

 

Det som er det farlige her er hvis du vil ta studiespesialisering på en prestisje videregående skole, da holder selvsagt ikke 3 eller 4 i snitt.

Lenke til kommentar

Etter å ha selv vært lærer for elever med hva vi kan kalle problembakgrunn så ser jeg at disse hullene i kunnskapene skaper større problemer enn hva også jeg kunne ane når jeg selv var elev.

 

Men ja, det er ikke noe problem å ta studiespesialisering og komme godt ut der, selv om man kom inn med 3-4, men du gjør det vanskeligere for deg selv. Men ja, det er noen vgs med høyt inntaktssnitt, så største konsekvensen er der. Men det er også lurt å vite hvorfor man faller, slik at man kanskje kan få rettet det opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Etter å ha selv vært lærer for elever med hva vi kan kalle problembakgrunn så ser jeg at disse hullene i kunnskapene skaper større problemer enn hva også jeg kunne ane når jeg selv var elev.

 

Men ja, det er ikke noe problem å ta studiespesialisering og komme godt ut der, selv om man kom inn med 3-4, men du gjør det vanskeligere for deg selv. Men ja, det er noen vgs med høyt inntaktssnitt, så største konsekvensen er der. Men det er også lurt å vite hvorfor man faller, slik at man kanskje kan få rettet det opp.

 

Så skal du heller ikke glemme en ting til, eleven vet hva eleven kan og ikke kan. Det jeg vil frem til er at karakterene gjenspeiler ikke alltid helt nøyaktig kompetansen til eleven. Dette er pga kjønnssmessig vurdering av læreren. Ergo konsekvensene blir ikke nødvendigvis så ille. Jeg dreit oppi ungdomskolen og fikk over 2 i snitt, men nå ligger jeg på 4,5 på allmenn påbygg.

 

Jeg anbefaler alle ungdomskole elever som vet hvilken linje og videregående skole de skal gå på, stiller inn innsatsnivået etter inntakskravet, er det 2 i snitt for å komme inn, da stopper du på 2,5 i snitt. På denne måten vil du spare uendelig mye tid. Alt står i lærebøkene (norsk, naturfag, programfag, gym, osv), men de må være forsiktige i matematikk og engelsk fordi disse krever forkunnskaper for å få en god karakter, ellers blir det P-matte og lav karakter i engelsk. Du kan rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er de avsluttende årene for disse fellesfagene, og det er de karakterene som kommer på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt yte ditt beste på ungdomsskolen. Erfaringen du får i form av å være i stand til å arbeide effektivt under tidspress får du uten tvil bruk for på videregående. I tillegg er det greit å ha grunnleggende kunnskaper om diverse emner på plass, slik at du slipper å måtte lære alt på nytt. Personer som får middelmådige karakterer på ungdomsskolen, får ofte middelmådige karakterer på videregående. Når man ikke vet hvordan man skal yte sitt beste grunnet manglende innsats på ungdomsskolen, sier det seg selv at det blir betraktelig vanskeligere å yte sitt beste når det virkelig gjelder. Skaff deg arbeidsvaner som gjør at videregående ikke blir et skikkelig nivåhopp. Spesielt i matematikk er det viktig at du jobber jevnt og strukturert.

 

Fra offtopic til ontopic: Hva er det du gjør annerledes i forhold til tidligere? Du bør arbeide mer med fagene enn det du allerede gjør hvis faktum er at karaktersnittet ditt plutselig bare har begynt å falle. Sett deg ned og lag deg delmål slik at du har noe konkret å forholde deg til. I tillegg bør du prate med lærerne dine, og forsøke å få noen tips om hva du kan gjøre bedre. Tanken om at du straks er ferdig med grunnskolen, bør egentlig være en motivasjonskilde i seg selv for å arbeide mer enn du hittil har gjort.

Lenke til kommentar

Etter å ha selv vært lærer for elever med hva vi kan kalle problembakgrunn så ser jeg at disse hullene i kunnskapene skaper større problemer enn hva også jeg kunne ane når jeg selv var elev.

 

Men ja, det er ikke noe problem å ta studiespesialisering og komme godt ut der, selv om man kom inn med 3-4, men du gjør det vanskeligere for deg selv. Men ja, det er noen vgs med høyt inntaktssnitt, så største konsekvensen er der. Men det er også lurt å vite hvorfor man faller, slik at man kanskje kan få rettet det opp.

 

Så skal du heller ikke glemme en ting til, eleven vet hva eleven kan og ikke kan. Det jeg vil frem til er at karakterene gjenspeiler ikke alltid helt nøyaktig kompetansen til eleven. Dette er pga kjønnssmessig vurdering av læreren. Ergo konsekvensene blir ikke nødvendigvis så ille. Jeg dreit oppi ungdomskolen og fikk over 2 i snitt, men nå ligger jeg på 4,5 på allmenn påbygg.

 

Jeg anbefaler alle ungdomskole elever som vet hvilken linje og videregående skole de skal gå på, stiller inn innsatsnivået etter inntakskravet, er det 2 i snitt for å komme inn, da stopper du på 2,5 i snitt. På denne måten vil du spare uendelig mye tid. Alt står i lærebøkene (norsk, naturfag, programfag, gym, osv), men de må være forsiktige i matematikk og engelsk fordi disse krever forkunnskaper for å få en god karakter, ellers blir det P-matte og lav karakter i engelsk. Du kan rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er de avsluttende årene for disse fellesfagene, og det er de karakterene som kommer på vitnemålet.

 

Har du røykt noe? Alt du sier er svada, mer svada og enda mer svada.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nypis, din lav intelligente unge, kan du ikke komme med flere konkrete eksempler på hver eneste setning som sier at det er svada?

 

Er ikke disse sitatene riktig?

- "eleven vet hva eleven kan og ikke kan"

- "karakterene gjenspeiler ikke alltid helt nøyaktig kompetansen til eleven"

- "Alt står i lærebøkene (norsk, naturfag, programfag, gym, osv)"

- "matematikk og engelsk fordi disse krever forkunnskaper"

- "rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er de avsluttende årene"

 

Nå har jeg kommet med 5 grove sitater og alle sammen er riktige, kan du påpeke hva som er feil, spesielt ved disse sitatene og resten i innlegget?

 

Klarer du ikke forespørselen, da er alt som kommer fra den kanten dømt til å være svada av skjebnen.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

- "eleven vet hva eleven kan og ikke kan"

- "karakterene gjenspeiler ikke alltid helt nøyaktig kompetansen til eleven"

- "Alt står i lærebøkene (norsk, naturfag, programfag, gym, osv)"

- "matematikk og engelsk fordi disse krever forkunnskaper"

- "rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er de avsluttende årene"

1. Ikke nødvendigvis.

2. Nja, i de fleste tilfeller vil jeg si at de sier mye. Greit at folk kan ha en dårlig dag, men i standpunktskarakterene så vil jeg si at de fleste har fått karakterene de har fortjent over tid.

3. Ja, alt står i læreboka, men er mye lettere hvis du kan det du lærte på grunnskolen.

4. Alle fagene krever noen forkunnskaper du har fått på grunnskolen.

5. Rart da, på mitt vitnemål har jeg 4 matematikk karakterer(1T, R1, R2 og muntlig eksamen i R2). Engelsk fra førsteklasse er vel også på vitnemålet.(I alle fall når du går studiespesialiserende.) Greit nå er jeg en som gikk på realfag, men du vil uansett ha 1 karakter. Nemlig 2P eller 2T. Og de får du i VG2.

 

Jeg anbefaler alle ungdomskole elever som vet hvilken linje og videregående skole de skal gå på, stiller inn innsatsnivået etter inntakskravet, er det 2 i snitt for å komme inn, da stopper du på 2,5 i snitt.

Mener jeg er en idiotisk innstilling. For å få 2,5 i snitt så er du enten idiot, eller så jobber du ikke med skolen i det hele tatt. Med de arbeidsvanene så vil du ha store problemer med å klare vgs med greie karakterer. Da kan du i mange tilfeller like gjerne finne en jobb og jobbe i stedet. Siden du mest sannsynlig vil droppe ut uansett.

Endret av xaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Rotteh, du bør arbeide hardt på ungdomsskulen fordi dette vil lønne seg.

 

 

Tricell, ok kor skal eg begynne?

 

- "eleven vet hva eleven kan og ikke kan" Det er ikkje alltid, læreren kan hjelpe til med å påvise feil som eleven gjer. Dersom ein jobber hardt og ikkje får bedre enn 3 er det tydelig at man har oversett noko. Veit du f.eks. at du delar mange ord, Tricell?

 

-" rette opp skaden i engelsk på VG2 og matten på VG3 fordi dette er avsluttende årene"

Blir det ikkje litt vanskeleg å ta opp 10 år med læring siste året? Dersom du ikkje følger med i timen i løpet av heile ungdomsskulen og VG1 og VG2 greier du neppe å komme ut med ein karakter over 4, untatt i visse puggefag som du har i få år

Endret av jondev20
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har dere enda ikke skjønt hvordan det med hvilke fag som kommer på vitnemålet fungerer enda?

Husk en ting, sitatene mine er bare korte ufullstendige setninger, kommenter fra kilden istedenfor, jeg oppga korte sitater for å få en ryddigere og kortere innlegg.

 

Til xaco:

ALLE avsluttende fellesfag overskriver det samme faget fra tidligere år. Eksempler på fellesfag er; norsk, naturfag, engelsk, gym, samfunnsfag, P-matte og T-matte osv.

 

ALLE programfag kommer på vitnemålet for alle de tre årene. Eksempler på programfag er;

produksjon, PTF, bransjelære, fysikk, kjemi, biologi, geofag, S-matte, og R-matte osv.

 

En elev vet hvordan han ligger an i faget, dette er synonymt med at han vet omtrent hva han kan.

 

Standpunktkarakterene er skjønnsmessig vurderinger av læreren, elven kan enten ha et kompetanse nivå som er pluss eller minus en karakter.

 

Alt som blir stilt som et spørsmål på en skriftlig prøve står EKSPLISITT i boka.

 

Alle fag krever ikke forkunnskaper fra ungdomsskolen, eksempler er fysikk 1, kjemi 1, biologi 1, produksjon, bransjelære eller PTF.

 

Du har fått forklaring på hvordan vitnemålet fungerer.

 

Til jondev20:

Det vil BARE lønne seg å jobbe hardt på ungdomskolen dersom du vil inn på en videregående skole med høye inntakskrav, ellers vil man fint klare seg på videregående.

 

Jeg har kommentert denne hos xaco.

 

Jeg har aldeles ikke sagt at man skal drite fullstendig opp i grunnskolen, jeg har bare sagt at man trenger ikke å gi mer innsats enn nødvendig, still inn innsatsen iforhold til inntakskravet. Har man 2 eller 3 så har man bestått og vil fint klare seg videre.

Lenke til kommentar
ALLE avsluttende fellesfag overskriver det samme faget fra tidligere år. Eksempler på fellesfag er; norsk, naturfag, engelsk, gym, samfunnsfag, P-matte og T-matte osv.

 

ALLE programfag kommer på vitnemålet for alle de tre årene. Eksempler på programfag er;

produksjon, PTF, bransjelære, fysikk, kjemi, biologi, geofag, S-matte, og R-matte osv.

 

Dette er faktafeil.

 

Avsluttende fag VG1:

- Engelsk

- Naturfag

- Samfunnsfag

- T-/P-matte

- Geografi

 

Avsluttende fag VG2:

- Tredje fremmedspråk

- Alle programfag

 

Avsluttende fag VG3:

- Alle norskfag

- Religion

- Kroppsøving

- Historie

- Alle programfag

 

Kilder hvis du absolutt ikke tror meg:

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/38050.html

http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/38410.html

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg anbefaler alle ungdomskole elever som vet hvilken linje og videregående skole de skal gå på, stiller inn innsatsnivået etter inntakskravet, er det 2 i snitt for å komme inn, da stopper du på 2,5 i snitt.

Mener jeg er en idiotisk innstilling. For å få 2,5 i snitt så er du enten idiot, eller så jobber du ikke med skolen i det hele tatt. Med de arbeidsvanene så vil du ha store problemer med å klare vgs med greie karakterer. Da kan du i mange tilfeller like gjerne finne en jobb og jobbe i stedet. Siden du mest sannsynlig vil droppe ut uansett.

 

Dette er ikke nødvendigvis idiotisk, det fungerer. Jeg er på godt vei til å bli sivilingeniør selv om jeg dreit oppi ungdomsskolen. Jeg har noen venner derfra, de kunne nesten aldri gjøre noe fordi de var opptatt med lekser, bare se idag, nå har jeg like godt snitt som han ene og han andre har et karakter nivå bedre enn meg i snitt. Jeg sparte masse tid på dette.

 

Ungdomsskolen er fylt opp med masse meningsløs død kunnskaps svada som man ikke trenger videre, eksempler er ALT innenfor KRL, ALT innenfor musikk, ALT innenfor GYM. Vær med i norsk og naturfag, da vil du klare deg her. Følg godt med i matten og engelsk og eventuelt andre språkfag (spansk, tysk, eller fransk) fordi disse krever forkunnskaper og er ikke enkelt å innhente seg igjen. Alle andre fag holder det med karakter 2. På videregående så er alle spørsmål stilt på prøvene ifra boka, har du lest kapitlet og gjort oppgavene så er det fult mulig å få full opptelling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet hvordan det med avsluttende fag fungerer, jeg ga bare eksempler og ikke alle fag fordi det finnes sikkert 50 ulike fag på videregående. Jeg har ikke gått studiespesialisering!

Jeg har gått yrkesveien så du tok delvis feil. Naturfag er delt opp i 2 deler, Naturfag del 1 på VG1 og naturfag Del 2 på VG3. Slik jeg har forstått det så får man 2 karakterer i naturfag på yrkesfag og 1 karakter i naturfag på studiespesialisering.

 

Fant innlegget allikevel; lenke

 

Så de som jeg sa var ikke faktafeil, jeg tok i utgangspunkt yrkesfag.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Dette er ikke nødvendigvis idiotisk, det fungerer. Jeg er på godt vei til å bli sivilingeniør selv om jeg dreit oppi ungdomsskolen. Jeg har noen venner derfra, de kunne nesten aldri gjøre noe fordi de var opptatt med lekser, bare se idag, nå har jeg like godt snitt som han ene og han andre har et karakter nivå bedre enn meg i snitt. Jeg sparte masse tid på dette.

Du har enda en god vei igjen til å bli siv.ing når du går allmenn påbygg, jeg tror jeg aldri sa da at ikke var umulig, bare idiotisk måte å gjøre det på. Bruker man tid på skolen på ungdomsskolen og vgs så har man en mye bedre mulighet for å klare utdanningen etterpå. Man trenger ikke engang å bruke ekstremt mye tid for å klare det heller(en time med lekser etter skolen, eller en halvtime). Det viktigste er vanene du drar med deg videre. Altså er det enda den dummeste måten å løse det på.(Ikke at jeg løste det på den måten, jeg gjorde nesten ikke lekser, men jeg fikk enda 4 i snitt når jeg gikk utfra VGS, men jeg skulle gjerne hatt vanen med å jobbe jevnt etter VGS. Ville gjort det første året på universitet mye lettere.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men da er vi enige. Denne måten fungerer dersom det ikke er høye inntakskrav, men det er ikke den beste måten å håndtere situasjonen på.

 

Grunnen til at dette hendte meg var at jeg fikk voldsomt mye fravær på ungdomskolen, over 40 dager i tiende klasse, og over 20 dager i niende klasse. Men nå på allmenn påbygg har jeg 0 dager og 0 timer fravær. Og har bedre karakterer enn de fleste i klassen selv om de ikke fulgte min modell på ungdomskolen. Det jeg vil frem til er at jeg fikset problemet, og mange andre har gjort det samme.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, etter å ha vært lærer så vet jeg veldig godt at elevene ofte ikke vet hva de mangler å vite i forhold til læringsmålene...

 

Og det du beskriver i forhold til de som bruker all sin tid på lekser og så videre. Det varierer, noen er hva jeg kan kalle "puggesmarte", de trenger å jobbe aktivt med stoffet for å tilegne seg det, eventuelt at de er ekstra interessert i realfagene og arbeider mye med dem (fordi det trengs for å bli god i det). Andre kan jobbe med stoffet på skolen, aldri gjøre lekser utover det man rekker å bli ferdig med i timen og allikevel gå ut med et tålelig bra snitt. Selv gikk jeg ut av US med 4,75 og VGS med 4,70 eller noe. Det var ikke fantastiske resultater, men jeg jobbet heller ikke noe for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...