Oxygen 07-12 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Bruk: Kontorbruk, Internett, 2 World of Warcraft kontoer som kjører samtidig og video-redigering i XviD format. Pris: Ca 10,000 kroner. Jeg trenger tips til følgende: Hovedkort Prosessor Skjermkort (1280*800) RAM SSD PSU Enhet til å installere Windows 7 64-bit Trådløst for Altibox/Lyse Trenger ikke lydkort, da jeg pleier å bruke det som følger med på hovedkortet. Lagringsplass: Windows 7 (10 GB?) Programmer (5 GB) WoW (20 GB) Video-redigering (5 GB) Endret 4. mars 2011 av Oxygen07 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Noe som: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 Eller sokkel 1155 med core i7 2600k da burde du ha mere nok ytelse. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg foretrekker deler da jeg får det jeg vil ha, så stikker jeg innom en databutikk som setter sammen for meg. HDD er i historiebøkene mine, nå er det SSD som gjelder. Antall RAM tipper jeg må være 8-12 GB. Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 nå koster jo SSD mye mer Per GB enn en HDD gjør da... Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Ja, jeg er klar over det. Tror ikke HDD har noen fordeler over SSD. Til bruk vil HDD slite seg ut, så SSD blir mitt soleklare valg. Dessuten trenger jeg ikke 1TB billig HDD. Holder med veldig lite til mitt bruk. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Alt slites ut, men prisene på SSD vil garantert gå nedover. Men om du blosser i hvor mange GB du har kanskje: OCZ RevoDrive 50 GB http://old.prisguide.no/product.php?productId=133331&cat_id=9 være noe? Med 540 MBps (les) / 450 MBps (skriv) tror jeg denne står ut det meste på market i dag. Egentlig tror jeg du vil mene denne er litt for rask, når du sikkert klarer å starte 10 programmer på under 1 sekund. Hvis XP hadde hatt AHCI støtte ville nok XP startet på 1 sekunder. (Mot en rask hardisk på 1 minutt.) Tror det også gjelder hvis du hadde fult SSD disken på 50 GB (50 milioner filer) Husk at denne SSD trenger programvare for å funger optimalt. Som du må installere under installasjon av windows 7. I prinsippet blir dette nesten som Ramdisk. Endret 4. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Du kan med fordel gå for en disk på 120Gb isåfall. Windows-partisjoner har en tendens til å heve seg en del etterhvert som oppdateringer etc kommer inn i bildet. Min 120Gb SSD har vel rundt 70-80Gb ledig etter en clean install av Win7 Ultimate64 pluss noe smått. Rettelse: Noe halvstort også. Har vel et spill der kom jeg på. Poenget er uansett at det kan være greit å ha litt å gå på hvis du først skal ha minimalt med lagringsplass. Endret 4. mars 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Hva kjøper jeg slik at SSD kan ligge i kabinettet? SSD booter fint regner jeg med slik at jeg får installert Windows 7? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Det kommer lit an på kabinettet og/eller SSDen. Jeg tror faktisk de fleste SSD kommer med 3.5"-2.5" adaptere. Hvis dette mot all formodning ikke er tilfellet så koster en slik 50-100kr hvor som helst. Og ja, det er helt lik "prosedyre" ved installering som med en HDD. Det som kan gjøres er å sette disken til AHCI istedet for IDE i BIOS før du installerer. Dette øker ytelsen marginalt såvidt jeg vet. Endret 4. mars 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Greit å vite. Har ikke følgt med på hardware siden på en del år, så mye er nytt, og ikke helt enkelt å finne frem til hva jeg minimum må ha for mitt bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå