Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, jobber for tiden med ei fiktiv nettside til et begravelsesbyrå og har en div-tag som etter planen skal bruke en .png-fil som bakgrunnsbilde. Får den allikevel ikke til å vise selv om jeg i mine øyne har gjort alt korrekt. Hadde derfor satt enorm pris på om noen kunne tatt seg bryet og se over koden for å se om de finner noen feil. Det er forøvrig div-en "logo" som gir meg hodeverk. HTML <!DOCTYPE html> <html lang="no"> <head> <meta charset="utf-8" /> <meta name="copyright" content="2011 - Weidemann Begravelsesbyrå" /> <meta name="description" content="Weidemann Begravelsesbyrå" /> <meta name="keywords" content="begravelsesbyrå, weidemann begravelsesbyrå, weidemann, begravelse, gravferd" /> <title>Weidemann Begravelsesbyrå</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/global.css" /> </head> <body> <div id="container"> <div id="header"> <div id="logo"><a href="index.html">Weidemann Begravelsesbyrå</a></div><!-- end logo --> </div><!-- end header --> </div><!-- end container --> </body> </html> CSS /* reset */ html, body, div, span, object, h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre, a, address, code, img, small, strong, dl, dt, dd, ol, ul, li, fieldset, form, label { margin: 0; padding: 0; border: 0; outline: 0; font-size: 100%; vertical-align: baseline; } ol, ul { list-style: none; } /* reset slutt */ body { background: #fff; font-family: Helvetica, Verdana, sans-serif; } #container { width: 660px; background: green; } #logo { width: 324px; height: 91px; background: url('img/logo.png'); text-indent: -999px; } @font-face { font-family: 'MinionItalic'; src: url(MinionItalic.otf); font-weight: normal; font-style: normal; font-size: 16px; } Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg holdt på med noe halvemakent for litt siden - og da hadde jeg en .jpg som "bakgrunn" ved å ha den som bakgrunn i en tabell.. Det fungerte helt fint i Opera, men ikke i IE. Hvilke/n nettleser/e har du prøvd resultatet i? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Har prøvd i Firefox, Chrome og Safari. Det rare er at jeg har nesten tilsvarende kode i et annet dokument, og da fungerer det strålende. Lenke til kommentar
Dimethyltryptamine Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) kommer fram for meg, "woot" er logo.png Endret 4. mars 2011 av lordbost Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hæ? Nå forstår jeg ingenting. Kan det være jeg har floatet et element over et annet kanskje? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Hæ? Nå forstår jeg ingenting. Kan det være jeg har floatet et element over et annet kanskje? Etter hva jeg kan lese i koden, så har du mapper som du plasserer bilder og css i. Bilder = img Css = css Det som er feil er at du ikke peker mot riktig mappe i css koden.. #logo { width: 324px; height: 91px; background: url('img/logo.png'); <--- Dette er feil! text-indent: -999px; } #logo { width: 324px; height: 91px; background: url('../img/logo.png'); <--- Dette er korrekt! text-indent: -999px; } ../ <-- denne gjør at css`en tolker det som at den skal bla en tilbake og så inn i mappen img.. Erru med? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Oppgaven er levert og problemet løste seg, bare så det er sagt. Jeg har brukt "url('img/logo.png);" før uten å ha behov for å ha punktum(er) foran /-streken før, så hvorfor det nå skal være feil er noe jeg ikke blir klok på. Takk allikevel for innsatsen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Fordi css-en din ligger i mappen css, mens bildemappen img ikke ligger inni css-mappen, men i samme mappe.. Forøvrig: Til neste gang er det lettere om du laster opp siden på nettet så man kan se på den i nettleseren. Kan finne problemet fort og redigere html og css lett i nettleseren, men er tiltak å opprette nye filer, lage mappehiarkiet til andre osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Takk, men regner med at det ikke blir noen neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå