koda Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Vi har Excel 2003. Jeg har en kolonne "A" med innhold på formatet "0 00:00:00", der den første nullen er antall dager, og de neste er timer:minutter:sekunder. (Den første nullen er aldri interessant, men formatet kommer fra et annet program, og jeg får ikke endret det.) Med feks innholdet "0 00:02:59" vises det alltid "59", uansett hvordan jeg formaterer cellen. Ved å hente disse verdiene inn i en annen kolonne "F", og bruke formelen HØYRE(A;8) får jeg ut antall timer, minutter og sekunder. Problemet er at jeg ønsker å summere disse tidspunktene. Eksempel: Dersom jeg bruker SUMMER(F1+F2+F3) går det fint, men dersom jeg bruker SUMMER(F1:F3) blir resultatet null. Forslag? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Prøv å gang det med 24, hvis du vil at den skal regne ut antallet timer, minutter og slikt i en summering. Altså =summer(x:x)*24 Lenke til kommentar
koda Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Det hjelper ikke å gange med 24, resultatet blir fortsatt "00:00:00". Som sagt fungerer det fint med summer(F1+F2+F3), da blir resultatet feks "01:20:35" Summer(X:X) fungerer fint dersom jeg manuelt enten fjerner den første "0" i hver celle i kolonne "A", og også fint dersom jeg legger inn tidspunktene i kolonne F manuelt. (Dette blir derimot svært tungvint, og helt udynamisk.) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det som ser ut som tall er etter all sannsynlighet tekst. Høyre er også en tekstfunksjon. En enkel sjekk: Utvid kolonnebredden. Hvis innholdet er venstrejustert er det tekst, hvis høyrejustert er det tall. Tekst kan man i hovedsak ikke regne med. Uansett, den beste løsningen er å fjerne innledende null og mellomrom. Det gjør du slik: Merk kolonnen eller cellene som inneholder 0 00:02:59 Meny Data - Tekst til kolonner. Velg skilletegn, velg mellomrom som skilletegn, Fullfør. Nå la tiden seg i kolonnen til høyre. Sjekk om den høyrejusterer, det gjør det hos meg. Da har du tall. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
koda Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Både - kolonne "A" der en celle feks inneholder "0 00:02:59" mens det alltid kun vises sekundene, i dette tilfellet "59", - og kolonne "F" der jeg har brukt HØYRE-formelen og det vises "00:02:59", er høyrejustert. Det gjorde ingen forskjell å bruke "tekst til kolonner", den første nullen ligger der fortsatt, og det ble fortsatt bare vist "59". (Hvis jeg manuelt fjerner nullen, fungerer alt strålende, og som sagt går det fint å regne med så lenger jeg bruker "pluss" og ikke "kolon".) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Kan du laste opp en eksempelfil? Hvis det ikke gjør noen forskjell å bruke tekst til kolonner har du nok gjort noe galt. Kanskje er skilletegn mellom null og tiden ikke mellomrom men noe annet. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 I stedet for å bruke skilletegn når du bruker Tekst Til Kolonner, så kan du bruke fast bredde (eller hva nå det andre alternativet heter). Da drar du bare den vertikale linjen til høyre for det som er eller ikke er et mellomrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå