Brad Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, er en gutt som egentlig ikke har peiling på hva jeg skal bli. Er 18 år og går fortsatt på videregåendeskole. Har jobbet på bensinstasjoner og i butikkrelaterte jobber, men har sluttet etter kun noen uker fordi jeg ble drittlei og avskyr sånne jobber. Jeg har lyst på noe litt "spennendes" hvor man har mulighet til å reise mye. Planen når jeg er ferdig med vgs er å jobbe i utlandet et år. Enten i Disney World (Orlando) eller i Australia med gårdsbruk eller servitør. Vurderer også å gå krigsskolen eller fallskjermsjeger skolen etter jeg har kommet hjem, eller vist jeg i det hele tatt kommer hjem. Er i meget god fysisk form. Vekterkurs er noe jeg også har tenkt til å ta. Kun egentlig for å ha en backup løsning. Er drittlei skole og tviler på at jeg kommer til å ta noe mere utdanning etter vgs, blir hvertfall ikke med en gang. Interesser meg mye innenfor Økonomi og Sport. Er inne i aksjemarkedet og driver min egen lille "nettbutikk". Driver også med kjøp og salg. Dette er for å sikre meg en liten inntekt, men den er ikke stor. Jeg kan aldri tenke meg jobber som: Butikk, snekker, alt som har med kjøretøy og gjøre, vasking, kokk osv. Har tenkt på jobb innenfor olje, on/offshore, maritim og shipping. Tror det ville vært noe som hadde passet meg. Men her fins det kanskje bare jobber som krever utdanning? Noen som vet om noen lite krevendes jobber innefor dette området? Ja, det vart kanskje litt lite. Men hadde satt pris på om noen hadde hatt noen forslag/tips/råd. Og vist det er noe dere lurer på så er det bare å spørre! Lenke til kommentar
Brad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Det kreves vell ganske høy utdanning, noe jeg ikke sansynligvis får. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Ja, vurderer forsvaret og prøve å spe på med så mange kurs som mulig. Men vet ikke om det er det jeg vil gjøre først. Vil oppleve mye, samtidig som jeg må ha litt inntekt. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 gå service på noe som flytter på seg hele tiden da. service på seilende skip selvsakt. det er ikke alle land som har vår kompetanse på skip og de maritime systemene. du skulle bare visst hvor mange normenn som går fra nybygg inst. på skip til offshore og reisejobber over hele landet. jeg har en bror som har blitt headhuntet til alle jobbene han har hatt. han har faktisk ikke hatt ett jobbintervju. han starta på land med industri og hus. så ble avd langt ned i firmaet og de satset da mer på skipsinstallasjon. det tok ikke lang tid før han enda opp som bas på bro. årene gikk og han manglet utfordringer. så gikk det rykter om at en stor jobb i nærheten. sjefene for jobben viste hvem som kunne ta jobben. han hadde jobbet for de før så de kjente hverandre. bedrifta der prøvde da å få han ansatt der, men han velgte ei ny bedrift som jobben. han ble da leder for skips avd der med tanke på service og nybygg ombord i skip. da reiste han i norge og hele verden. ryktene forsatte. det tok ikke lang tid før han ringt opp på telefonen. da hadde ryktene komt til et stavanger firma gjennom skip som reiser utenlands. det var rederiet O. H. Meling og co. de ville ha han som sjef for alle skipselektrikerne sine ombord i skipene sine. den første jobben låg da samme dagen som nabo i heimbyen der han var. et skip bygd i russland skulle fikses opp selv om det var nesten nybygg. russland viste ikke helt hvordan man bygget skip så det ble mye feil for å si det sånn. så å få jobb der man bur og i norges vestligste by så er man heldig med tanke på skipservice. noen måneder senere så ble han sendt til en skreder, han måtte få seg uniform til det siste nybygget sitt sin dåp. snakk om suksess da. man kan viss man vil. med reisejobber så kan man reise mye. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Halvparten av trådene her handler om folk som vil komme offshore uten innsats Lenke til kommentar
Brad Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Har lest litt om skipsmegler nå: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skipsmegler Det virker spennendes, og krever ikke noe høy utdanning. Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 I og med at du er 18 er det er bare å stikke til disney World eller Australia etter VGS og ta deg ut. Så er det bare å peise på med skole etterhvert. Men skal du ha sjanse til å ha et greit liv uten økonomiske bekymringer, så kommer du ikke utenom videre utdanning. Å slå seg til ro som ufaglært er gambling på høyt nivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå