Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenmelding - Hvor fort må jeg melde ifra om sykdom?

t_h

Anbefalte innlegg

Min arbetsgivare (ett bemanningsföretag) kräver att jag ska ringa och meddela dem senast kl 08:00 vid sjukdom, oavsett vilket skift jag jobbar, annars uteblir mitt rätt till egenmelding. Jag anser att det är orimligt att jag ska ringa före kl 08 och säga att jag är sjuk på t ex nattskiftet. Kan de göra såhär?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Arbeidstakeren plikter å gi leder melding om sykefravær så snart som mulig og senest første fraværsdag innen arbeidstidens slutt. Denne meldeplikten gjelder selv om det foreligger sykmelding fra lege fra første dag. Retten til sykepenger inntrer først fra den dag meldingen blir gitt."

Kilde: http://www.handboka.no/Sak/Fravar/retsyk01.htm

edit: folketrygdloven, §8-23 sier heller ingen ting om meldeplikt klokka 08:00

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html

Men kommer jo litt an på om du har skrevet under på noe annet i kontrakten da.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En "meldeplikt" av denne typen håndheves nok av disse selskapene sånn at de skal ha en viss mulighet til å finne erstatningsbemanning.

DOG: Med mindre det er spesifisert i kontrakten at de har tidsfrister, er det loven som gjelder.

Loven sier at du må varsle før arbeidsdagen er over. Om man skal tolke litt stivbent, vil jeg påstå at man da må varsle før 16:00.

Uansett: Urimlig at firmaet krever varsling før 08:00, når det enda kan være 14-15 timer til skiftet begynner...

Lenke til kommentar

Uansett: Urimlig at firmaet krever varsling før 08:00, når det enda kan være 14-15 timer til skiftet begynner...

Er det egentlig det? La oss si at du jobbet for dette firmaet. Hadde du da likt å fått en telefon 2-3 timer før skiftet begynner med spørsmål om du kunne jobbet? Nattskift = $$ og slike liker vi jo. Hadde det da ikke vært bedre for deg om du hadde fått 14-15 timers varsel slik at du kunne vært opplagt og klar til dette skiftet?

Urimelig nei. Lovpålagt nei. Men så kommer det vel an på hva som står i de underskrevne papirene mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Ja, det er absolutt urimlig. Jeg vil si at det er rimlig å gi firmaet nok tid til å finne en vikar, men det å skulle si i fra kanskje 15 timer før arbeidsstart er et latterlig krav.

Se på den måten: du skal jobbe fra 08:00 til 16:00. Firmaet krever du skal varsle om sykdom 12 timer før du skal starte på neste skift, dvs 20:00 kvelden før.. URIMELIG! Det er ikke sikkert du er syk 12 timer før engang.

Man kan lett være frisk og fin klokken 9 om morgenen, og dårlig samme ettermiddag.

Jeg forstår at de ønsker god varsel, men om de har gode rutiner for å skaffe alternativ bemanning, er ikke 2-3 timer før et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men kommer jo litt an på om du har skrevet under på noe annet i kontrakten da.

DOG: Med mindre det er spesifisert i kontrakten at de har tidsfrister, er det loven som gjelder.

Merk at folketrygdloven er ufravikelig:

"§ 1-2. Vern mot private avtaler

Rettigheter etter denne loven kan ikke fraskrives ved private avtaler.

En arbeidsgiver kan ikke innskrenke arbeidstakernes rettigheter etter loven."

Dermed kan ikke en arbeidsgiver stille andre betingelser for melding om sykdom enn loven for å utbetale sykepenger:

"§ 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren [...]

Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. [...]"

Når det er sagt er det jo naturlig, og lojalt mot arbeidsgiver og kunde, å gi beskjed så fort som mulig at man er syk (og kanskje også hvis man frykter at man er i ferd med å bli syk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...