Gå til innhold

Kan man bruke Nikon optikk på Sigma dSLR

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne ut om man kan bruke Nikon optikk på Sigma dSLR hus med adapter. Jeg blir ikke helt klok på det. Virker som om det er noen fysiske begrensninger. Regner med at det er noen her som har peiling på dette? Er det problem i forhold til fokuspunkt mellom objektivet og sensoren? Vet at det fins adapter kun for enkelte hus.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en del Nikon optikk, og Sigma SD1 ville være veldig interessant (når den kommer...) kun om jeg kan bruke Nikon optikken min på et slikt hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma-fatningen har registeravstand på 44mm (samme som Canon EF), mens Nikon har 46.5mm, så det burde være fysisk mulig å lage et adapter. Du sliter med nymotens påfunn som kontroll av autofokus, bildestabilisering og ikke minst automatisk blender - men - adapteret finnes - google etter mer informasjon.

Forstår. Mener den adapteren er kun for SD9 og SD10. Men ellers, er det vanlig at man mister AF o.l. ved bruk av adaptere?

Lenke til kommentar

Forstår. Mener den adapteren er kun for SD9 og SD10. Men ellers, er det vanlig at man mister AF o.l. ved bruk av adaptere?

Ja - elektronikken er typisk inkompatibel - så skal det være chip i adapteret som oversetter fra en til en annen.

De mest avanserte adaptrene har chip som gir fokusbekreftelse til manuell fokusering - men ikke autofokus.

Som regel er ikke det største problemet mangel på autofokus, men heller mangel på blenderstyring. Flere Nikon-adaptere for Canon inneholder en mekanisk blenderring, så man i alle fall har mulighet for å styre blender.

Interessant med Sigmas fatning er at de har basert de elektroniske signalene sine på en reverse engineeret Canonfatning. :)

Lenke til kommentar

Ja - elektronikken er typisk inkompatibel - så skal det være chip i adapteret som oversetter fra en til en annen.

De mest avanserte adaptrene har chip som gir fokusbekreftelse til manuell fokusering - men ikke autofokus.

Som regel er ikke det største problemet mangel på autofokus, men heller mangel på blenderstyring. Flere Nikon-adaptere for Canon inneholder en mekanisk blenderring, så man i alle fall har mulighet for å styre blender.

Interessant med Sigmas fatning er at de har basert de elektroniske signalene sine på en reverse engineeret Canonfatning. :)

Forstår. Trodde det var litt mer avansert adapter teknologi for nyere kamera og objektiver. Men som vanlig så betaler man i dyre dommer for litt metall i fotoverdenen, mens i dataverdenen så er teknologi mer eller mindre gratis...

Blir helt umulig uten en blenderring for de fleste Nikon objektivene har ikke det lenger.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...