Gå til innhold

Rundkjøring, hvilket felt skal man velge og "merking".


-Léon-

Anbefalte innlegg

Ja, så lurer jeg egentlig på hva man skal forholde seg til når man kommer til en rundkjøring.

 

Hvis du ser på bildet, så pleier jeg å følge degn røde linjen. Siden pilen i veien før rundkjøringen er merket med (se bildet).

 

Men i andre rundkjøringen (Se vedlegg nr 2), som det er klart merket for to felt rundt hele rundkjøringen så ville jeg ha lagt meg i den blå linjen og fulgt den rosa om dere forstår.....

 

Men som det bildet jeg har lagt med så synes jeg ikke det er plass til to biler vedsiden av hverandre (samtidig), og er vel heller ikke merket for det.

 

Så, spm er vel, skal man bare se hva pilen sier før vi kommer til en rundkjøring?

 

Noen som forstod hva jeg prøvde å forklare? ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shait, sitter på jobben og kan ikke se selv de bildene jeg har lastet opp, bare antok at de var de rette bildene ^^

 

Skal fikse det når jeg kommer hjem da, og forhåpentligvis redigere innlegget slik at folk forstår hva jeg prøver å spørre om ;P

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig vanskelig å skjønne seg på rundkjøringer og feltvalg dersom man tenker noen enkle prinsipper.

 

Utgangspunktet er at alle merkinger på vei og/eller skilting overgår alle andre regler. Står det merket eller skiltet at du skal velge et bestemt felt for en bestemt utkjøring, så må du velge det feltet.

 

Dersom ingen skilt eller merking sier noe fornuftig går man over til å følge trafikkregler. Trafikkreglene er veldig klare:

1. Du skal holde høyre felt dersom ikke annet tilsier at du må eller kan holde venstre felt.

2. Du skal holde venstre felt dersom du skal svinge til venstre (i rundkjøringen).

3. Du kan holde venstre felt dersom videre kjøring tilsier at venstre felt er å foretrekke.

4. Du har lov til å benytte venstre felt ved forbikjøring.

 

Ang. punkt 1, så er det veldig greit. Sier ingen av punkt 2, 3 eller 4 ingenting, så skal du holde høyre, du har ikke lov til å velge venstre.

 

Punkt 2 tilsier at dersom du skal svinge til venstre i rundkjøringen, så skal du holde venstre felt. Du skal i utgangspunktet holde venstre felt på utkjøringen der det finnes, men ofte er det hensiktsmessig å foreta et feltskifte før utkjøring til høyre felt.

 

Her får man to regler som spiller inn. Før man kjører inn i rundkjøringen, så er man i ferd med å svinge til venstre, derav venstre felt. Når man er på vei ut av rundkjøringen, så er man i ferd med å svinge til høyre, dermed skal man ut i høyre felt i god tid før utkjøringen dersom det ikke er et venstre felt på utkjøringen man kan svinge inn i (her forutsetter man at videre kjøring tilsier at venstre felt skal benyttes, merk punkt 1, ellers er man nødt til å bytte til høyre felt så fort som mulig).

 

Punkt 3 er at der utkjøringen leder rett inn i et kryss eller en annen rundkjøring hvor man skal ligge i venstre felt bør/skal man velge venstre felt før innkjøring, og venstre felt ut. Dette skal man ikke gjøre der man skal svinge rett til høyre i første avkjøring. Skal man ut i venstre felt velger man likevel høyre felt i rundkjøringen, men kjører direkte over i venstre felt. Grunnen til dette er at dersom man velger venstre felt for kjøre ut i første avkjøring til høyre får man vikeplikt for de som befinner seg i høyre felt ved utkjøring, også dersom de kjører direkte fra høyre felt i rundkjøringen til venstre felt på utkjøringen, pga du må da passeree over feltet de befinner seg i for å da komme inn i venstre felt på utkjøringen.

 

Punkt 4 er der det går to felt inn i rundkjøringen, er to felt inne, og man skal ut av utkjøring nummer 2 kan man kjøre forbi trafikk som befinner seg i høyre felt. Dvs. det kan gå to felt med trafikkstrøm inn i rundkjøringen, passere igjennom og ut som to felt på andre avkjøring. Denne trafikkstrømmen konflikter ikke med trafikk mot høyre i første avkjøring, fordi denne trafikken velger høyre felt, og ikke med trafikk som skal ut i nummer 3 fordi denne trafikken vil ligge i venstre felt, og høyre felt skal da være tom forbi andre avkjøring (evt. trafikk inn fra innkjøring vil ha vikeplikt pga skilt, uansett feltvalg og uansett hvilket felt biler inne i rundkjøringen befinner seg i).

 

Spesielle unntak vil gjøres i 3-armede og 5+-armede, men da vil det være skiltet eller merket på vei. Spesielt gjelder dette 3-armede hvor høyre felt normalt sett bare benyttes for å svinge til høyre i første avkjøring, og venstre for 2. avkjøring. Dette må være skiltet eller merket, ellers vil normale regler med alltid velge høyre felt for annet enn venstresving gjelde.

Lenke til kommentar

Altså, i en 4-armet rundkjøring og du skal ut av nummer 2, så skal du normalt sett holde høyre felt, men der det er to felt inn i rundkjøringen, to felt inne, og to felt ut av andre utkjøring kan du holde venstre felt inn, fortsette venstre felt inne, og så kjøre direkte ut i venstre felt. Du får vikeplikt for trafikkanter som har kommet inn i høyre felt etter at du kjørte inn, men de som står og venter på å kjøre inn fra innkjøringen rett før utkjøring 2 vil ha vikeplikt for deg selv om du befinner deg i venstre felt og skal kjøre over høyre felt. Dvs. at der alle følger regler vil det ikke oppstå situasjon hvor noen du har vikeplikt for kan komme i konflikt med din passering av høyre felt ved utkjøring.

 

Men her er det slik at regelen som sier at "høyre felt skal benyttes" der trafikkregler ikke tillater eller påbyr bruk av venstre felt vil gjelde. Det finnes da to potensielle muligheter for å få lov til å benytte venstre felt slik:

1: Du vil kjøre forbi de som befinner seg i høyre felt. Dette kan gjøre trafikkflyten igjennom større rundkjøringer med mye trafikk betydelig bedre siden trafikk beveger seg i to felt fremfor ett.

2: Du bør eller må ligge i venstre felt etter utkjøring av rundkjøringen. Dvs. veien ut av rundkjøringen enten går direkte inn i ei ny rundkjøring hvor du må ligge i venstre felt inn, eller det er et kryss rett etter utkjøringen der du må benytte venstre felt.

 

Vedlagt tegning. Alle pilene som vises der er veier som kan brukes (og de som bør brukes). Merk spesielt at det kan gå trafikk samtidig i begge de grønne veiene (for bedre trafikkflyt), og de vil ikke være i konflikt med de røde.

post-19072-0-73933800-1299196049_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Problemet er at 99 % av de som skal rett frem i en 4-armet rundkjøring holder høyre felt inn mot rundkjøringen, skjærer rett over ved å kjøre inn i venstre felt og ut igjen til høyre før de kjører ut rett frem, som om det skulle vært et vanlig kryss uten rundkjøring. Uten å gi tegn, eller overholde vikeplikt ved feltskifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...