Specs Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Jeg fikk akkurat oppgradert bredbåndet mitt fra NGT til 30/5 VDSL. Fikk et Inteno x5671. Viser greie tider med nettfart.no og speedtest.no på kablet nett (26/4), men den trådløse biten virker veldig dårlig. Dvs, jeg får egentlig ok hastigheter målt med de samme websitene (16/3, kanskje ikke så ok egentlig), men den opplevde hastigeheten ved surfing er meget dårlig. Venlige nettsider med div bilder etc laster tregt, tregere enn med mitt gamle Speedtouch. Virker som om noe må tenke seg om hele tiden. Må jeg kjøpe en ny trådløs ruter, eller er det noen instillinger på Intenoen jeg kan skru på? Noen ideer til hva dette kan være? Endret 3. mars 2011 av Specs Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hei! Hva har du kommet frem til? Jeg opplever samme skiten. Det trådløse detter ut titt og ofte.. Jeg er allerede inne på tanken å kjøpe nytt VDSL-modem (etter å hatt intenoen i bruk i 5-6 timer) Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Du kan forsøke å endre kanal på det trådløse nettverket for å se om det hjelper. Hvis du har naboer med trådløst nettverk som ligger på samme kanal, vil de trådløse aksesspunktene forstyrre hverandre, og i beste fall, så vil begge ruterene dele på den totale hastigheten som et enkelt AP kunne ha levert, men i praksis så pleier man å få enda dårligere enn det. Husk at det må være 4 ledige kanaler mellom kanalen på nettverket ditt, og andres nettverk for at dem ikke skal forstyrre hverandre. Et trådløst nettverk breder seg over flere kanaler. Det er mest vanlig å bruke kanal 1, 6 eller 11. Her kan du se hvordan kanalene overlapper hverandre: Vet ikke nøyaktig hvordan du endrer kanal i inteno-rutere, men det pleier å være lett å finne under innstillingene for wifi. Mener du logger inn i ruteren på http://10.0.0.1 og bruker username: "user" password: "user" Hvilken hastighet er det på det trådløse nettverkskortet, og ruteren forresten? Om det er 54Mbit, så skal det sies at 16Mbit ikke er så veldig langt unna det man kan forvente av 54Mbit wifi. Etter min erfaring, kan man forvente ca. 30-40% av den oppgitte hastigheten under gode forhold. Hjemme har jeg aksesspunktet mitt i kjelleren, så det er lite forstyrrelser. Hvis jeg overfører filer fra bærbaren (trådløs) til stasjonæren (kablet), så får jeg 2.3MB/s, som igjen tilsvarer ca. 20Mbit. Dette er på 54Mbit wifi. Skal man ha gode hastigheter, er det alltid kabel som er beste løsning. Selv bruker jeg kabel på alt utstyr som står stasjonært, og bruker bare trådløst som supplement der det er mest praktisk, og ikke jeg trenger gode hastigheter eller stabilitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå