Glennski Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hei. Jeg vurderer å ta bachelor utdanning i elektro ved Hibu(Høyskolen i Burskerud)¨ Jeg er 21 år, har fullført Vg1 og Vg2 elektro, 2,5 års læretid, fullført fagprøve, samt jobbet 1 år som elektriker. Ser det står at man må ha 5 års pratisk erfaring? Må jeg vente til jeg har jobbet i 5 år med å søke eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Vesemir Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Er i akkurat samme båt, å lurer på det samme Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Da er nok forkurs eller TRES ordningen veien å gå Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Kongsberg du vurderer eller? Isåfall går jeg der nå, så bare å komme med spørsmål (PM) hvis du lurer på noe mer Men stemmer det som nevnes ovenfor. Tresemester-ordningen, der du bruker 6 uker av sommerferien på en del realfag. Lese mer her: http://www.hibu.no/studietilbud/ingeniorutdanning/tresemester/ Alternativt kan du ta forkurset som varer ett år, som er litt mindre intensivt. Edit: med fagbrev kan du også velge å gå industri bachlor og velge Y-veien. En del i klassen som går det løpet. Du har da mulighet til å ta bachlor-utdanningen over 4 år, der du samtidig jobber i en bedrift og tjener penger. http://www.hibu.no/studietilbud/ingeniorutdanning/industribachelor/ Endret 3. mars 2011 av r2d290 Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Har du fagbrev kan du gå rett i ingeniørutdanningen via Y-veien. Går som oftest veldig greit, da folk med elektro-bakgrunn har fått mye Matematikk via elektrofaga.(Rådgiver/konsulent fra HiN som jeg prata med mente Elektro-/Automasjons folka var den fag-gruppen det gikk best med angående overgang over til ingeniørutdanning) Har du noen muligheter for Y-veien ved skolen du skal søke? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Etter hva jeg ser er Kongsberg eneste skolen i HiBU med elektroingeniør, så da regner jeg med det er der du skal, og ja: det er mulighet for å gå Y-veien der Kan ikke helt si jeg deler inntrykket om at de som går Y-veien er de skarpeste i klassen. Tror det er ganske jevnt fordelt igrunn, med noen skarpe og noen mindre skarpe både på Y-veien og vi som går vanlig bachlor. Ut ifra samtaler jeg har hatt med en som snart er utdannet elektrikker, er det ikke mye av det han har lært som han ville hatt nytte av på elektroingeniør på Kongsberg. Kanskje du vil ha litt fordel om du har noe bakgrunn i automasjon og regulering. Lenke til kommentar
Annebl Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ved Høgskolen i Telemark (i Porsgrunn)er det også mulighet for å gå Y-veien. Da kan du med fagbrev søke deg rett inn på elektroingeniør (eller annen ingeniør, for den saks skyld, avhengig av fagbrevet ditt) uten forkurs eller tres. Det er heller ikke krav om praksis før studiet. Studiet er en bachelorutdanning på 3 år. Sjekk her: http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/Studietilbud/Ingenioer-og-teknologi her kan du lese mer om Y-vei ved HiT. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Takker for svar folkens Dette var nyttig! Det virker som elektroingeniør er en meget innholdsrik og spennende jobb! Noen som vil dele sine arbeidsoppgaver med meg? Dere som er ferdig utdannet og jobber som dette selvfølgelig Og hva ligger lønna på? Som bahcelor? Som master? Kommer litt an på bedrifte kanskje, men gjennomsnittlønn? Btw: Ha en strålende helg folkens! Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Takker for svar folkens Dette var nyttig! Det virker som elektroingeniør er en meget innholdsrik og spennende jobb! Noen som vil dele sine arbeidsoppgaver med meg? Dere som er ferdig utdannet og jobber som dette selvfølgelig Jobbet i et lite elektrofirma, hvor sjefen var utdannet Elektronikk og Elkraft-ingeniør, her er oppgavene som han gjorde: -Beregninger(Motor, kabling, jording, kostnader, energi/effektforbruk...alt egentlig) -Dokumentasjon(All arbeid som blir gjort må dokumenteres jfr. div lover og forskrifter) -Feilsøk(Alt fra fabrikker, radarstasjoner, motorer og generatorer etc.) -Reparasjon(se over) -Design av anlegg/systemer (Automasjon, Tavler til store bruk, mm...går hand i hand med beregninger) Og hva ligger lønna på? Som bahcelor? Ny-utdanna med BSEE ligger på alt fra 350000 til 550000, alt ettersom hvor du bor, hva du gjør, annen utdanning... Som master? MSEE ligger på rundt minimum 400000 og oppover. Mye av de samme kriteriene som over Kommer litt an på bedrifte kanskje, men gjennomsnittlønn? Vil gjette at for nyutdanna Ingeniører og Sivil ingeniører så ligger gjennomsnitt som sagt på 350k for BSEE og 450k for MSEE, om du ser på det offentlige...høyere i privat sektor. Btw: Ha en strålende helg folkens! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Startlønn for bachlor er vel vanligvis 350-380000+++ i bedriftene rundt Kongsberg. Master er vel et stykke oppå 400 000. Kan høre nermere med en bekjent som nylig er utdannet master og jobber som rakettingeniør. Lenke til kommentar
Flandyn Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Edit: denne mailen er tatt bort Endret 5. mars 2011 av Flandyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå