madzen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Heisann hoppsan! Jeg har prøvd meg på mitt første portrett bilde, og lurer på hva dere syns om dette? =) So, what do you think? Madzen Lenke til kommentar
madzen Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 ingen kommentarer?! Lenke til kommentar
fotogigen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei, eg kommenterer bilde nr 2 fordi bilde 1 synest eg ikke noe om. bildene er litt underesponerte, men komposisjonen på bilde 2 er bra.Det er litt mye skygger i ansiktet og et slags gul stikk i fargen.( riktig belysning er et must på portrett) Streken som går over venstre skulder bør klones vekk, da den deler motivet og er forstyrrende. Lykke til videre med portrett fotograferingen. :=) Lenke til kommentar
madzen Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Hei, eg kommenterer bilde nr 2 fordi bilde 1 synest eg ikke noe om. bildene er litt underesponerte, men komposisjonen på bilde 2 er bra.Det er litt mye skygger i ansiktet og et slags gul stikk i fargen.( riktig belysning er et must på portrett) Streken som går over venstre skulder bør klones vekk, da den deler motivet og er forstyrrende. Lykke til videre med portrett fotograferingen. :=) Takk for kommentar =) Men hvorfor syns du ikke noe om bilde 1? Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Madzen og velkommen til forumet! Når det gjelder bilde 1, mener jeg at personen på dette blir alt for mørk. Ansiktet blir for mørkt, og for uskarpt. Det er ikke noe som trekker fokuset til ansiktet, og øynene som jo er det essensielle ved portretter. Bilde nr 2 mener jeg lider av det samme. Bilde blir for mørkt og fokuset dras inn mot skulderen grunnet lyset som treffer punktet der. Også her er ansiktet for mørkt, og det ser ut som du har vært litt uheldig med eksponeringen. Når jeg ser på EXIF mener jeg at du kunne brukt høyere ISO, og det er vanskelig å få skarpe bilder med en lukkertid på 1/25 s. Ettersom du ikke har brukt blits ville jeg nok økt ISO et par hakk for å blant annet få en lukkertid som er enklere. Det er vanskelig å få skarpe bilder med 1/25 s uten stativ, og resultatet er at bildene etter min mening blir for mørke, for kjedelige og manglende fokus og skarphet. Plasseringen av motivene er god, men jeg ville unngått å croppe bildet i skulderleddet på bilde nr 1. Det var dette som gikk gjennom hodet mitt når jeg så dette bildet. Øvelse gjør mester 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå