Gå til innhold

lcd display med eget interface kort

Anbefalte innlegg

fikk lcd displayet fra elfa i går, og satte straks i gang med å få fixa det sammen... (etter at jeg fikk pc'en hjem fra et lite lan)

det som de fleste gjør er å lodde kabelen fra pc'en rett på diplayet, men det ville ikke jeg for da detter et par ledninger løs bare man rører borti kabelen...

i stedet fant jeg frem et skjema jeg hadde tegnet da jeg bestilte displayet, og begynte å tegne dette over på en print-plate (slik plate med kobberlag på ene sida), dette var noe dritt da, fikk tusj på hendene, og på gulvet, og tegnet feil flere ganger...

etterhvert ble jeg ferdig med tegninga og skulle sage ut delen jeg skulle bruke av et litt større kort...

piss-sag, sagbladet var bøyd, og når jeg nesten var ferdig å sage knekte jeg ene hjørnet, ikke så nøye ettersom det ikke var noen viktige kretser der...

så hev jeg kortet i jernklorid for å etse ut kretsen, og dette gikk greit, den måtte bare ligge der en stund... en lang stund...

etterpå skulle jeg ha vekk tusjen igjen, og siden jeg ikke hadde ordentlig aceton brukte jeg negellakkfjerner, ble noe gris igjen som var vanskelig å få bort...

tilslutt limte jeg fast hjørnet med en liten blanding aralditt og lot det ligge over natta...

i morges tok jeg frem kortet og begynte å borre hull i det...

etterpå lodda jeg fast kontakt, potmeter, et par lasker, og flatkabelen mellom displayet og kortet...

forresten laga jeg kabelen i går også, halve kablen, og denne gjorde jeg ferdig, så stripsa jeg kortet sammen med lcd kortet (hadde ikke tynne nok skruer)

da jeg stripsa fast det hjørnet jeg hadde lima løsna det igjen fordi jeg hadde lima for dårlig...

men endelig, tid for å teste...

ble irritert når det bare var et rot av tegn (masse @ og noen andre innnimellom)

så målte jeg kabelen og fant ut at jeg hadde bytta to dataledere...

etter jeg hadde fixa dette ble det leselige tegn, men det var fortsat noen feilplasserte tegn her og der...

så tenkte jeg på at det kunne være spenninga som var for høy, og da jeg skrudde den ned litt ble det helt perfekt... (har en justerbar 0-30V strømforsyning som står ved siden av pc'en)

funker greit å få info fra winamp og slikt nå, men har ennå noe å fikse på displayet:

1. Hjørnet må limes pånytt, det fixer jeg i kveld...

2. Skal bruke strøm fra USB heller, fikser jeg også i kveld...

3. Skal putte hele displayet inni en boks, kanskje i morgen...

hadde jeg hatt digitalkamera skulle jeg tatt bilder av hele prosessen med å lage dette, men det er for sent nå...

skal få lånt et kamera og tatt et par bilder av resultatet senere...

(ps: ikke mas etter bilder, det er ikke det viktigste...)

resultatet av dette prosjektet mitt er et lcd display som ser litt mere profft ut enn de fleste som man bygger selv...

på interface kortet er det en 15pin d-sub kontakt (slik som bruktes til joystick før usb kom) som tar seg av kommunikasjonen med pc'en, dermed kan jeg koble løs selve displayet fra den store stygge kabelen...

:woot::woot::woot::woot::woot::woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ikke så extremt profft ut sånn som du forklarte prosessen :p

Jeg får vente på bildene og dømme da :)

Men angående jernkloriden : Brukte du varmt vann og rørte du ofte?..

hvis du gjør det vil det gå fortere..

Har mine dårlige erfariger med mønsterkort og etsing :

Hele badegulvet er dekket med den forbaskede syren

og de fleste tusjene er ikke så permanent som det står på den siden den forsvant i syren sammen med kobberbanene :grumpy:

(gikk derfor over til sterinlys som man spisser med kniv eller nosånt og tegner ivei)

Lenke til kommentar

hehe, ble bare halvproft da ;)

brukte kald jernklorid fra flaske som har stått i noen år, så hadde jeg i litt mer pulver i den gamle blandinga, vet at varm ny går mye fortere da ;)

etsinga ble helt forjævlig da, den tusjen var noe dritt, stearinlys hørtes mye bedre ut...

men uansett hvor dårlig etsinga var ble resten proft synes jeg...

skal fixe usb strømmen nå, må bare finne ut hva som er 0V og 5V,

er det ikke de to ytterste?

Lenke til kommentar

akkurat nå bruker jeg jaLCD... det er ganske bra... savner enkelte ting som en søyle på CPU målinga... Grunnen til at jeg bruker det er at den har en fin spektrumsanalysator... ser fancy ut, selv om den ikkeer serlig nøyaktig.. (LCD er for tregt)...

holder på å teste ut endel nye program for øyeblikket.. skal kanskje skaffe en grafisk VFD...

Lenke til kommentar

VFD er display som lyser.. ikke som slipper igjennom lys slik LCD gjør.. mye tøffere.. dessuten er de mange ganger raskere enn LCD, slik at hvis du skal ha spektrumsanalysator eller lignende så blir det ikke hengende igjen...

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/4505.htm <---128x64 grafisk VFD

Noritake itron har mange fancy VFD'er

Vfd er litt dyrere da.. det er vel den eneste bakdelen... :cry:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sorry for å svare litt sent, men er bortreist på ferie ;)

Ser litt mere proft ut enn mitt, etsinga er proft laga, ikke handtegna som mitt ;)

men kontakten din er visst en 25pols d-sub som står midt under??

jeg brukte en 15pols (siden det er nok) som står på sida, når jeg får stappa det inni en boks kan jeg plugge i ledninga fra siden...

forresten den lys styringa, hvordan funker den? er noe jeg vil ha, sammen med et par brytere for å gi input, noen som vet hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...