TheOats Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ser ingen grunn for at ikke Android kommer til å gå forbi ios også på tablets. Er jo bare til å se på den utrolige veksten Android har hatt på telefoner den siste tiden. Android er på mange flere mobiler enn ios da. Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 TheOats: joda det er mange som kjøper android telefoner, fordi der blir mange billige telefoner kjøpt tror apple har det største salget av apps og største salget av smarttelefoner til prisen av 4000kr og oppover, men med tanke på tablets er apple den beste på prisene (av de kjente). Don´t call me a fanboy, men de tabletene som kommer ut med android nå er mest for hardware horene. Jeg er realist, og har håpa på android. Men jeg venter en stund før jeg kjøper en android tablet. gidder ikke svare på fanboyer Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Var det ikke det firmaet som telte med den kinesiske "Android som ikke egentlig er Android" i tallene for Android for litt siden? Husker ikke helt, men mener det skilte 77 millioner telefoner mellom dette analyseselskapet og Nielsen i "other OS" kategorien. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 mente jeg så på keynoten i går at apple har 15000 ipad app (ikke iPhone apps) og at android tablets bre hadde 100 apps til tablets. fant ikke bildet men fant et annet som også er en grunn for at de fleste ikke vil kjøpe android tablets http://www.maxconsole.net/attachment.php?attachmentid=31630&cid=18 fordi apple marketsfører dette og la trasige fanboys vidreføre dette Nå er heldigvis Android bygget opp slik fra bunnen av, og med utviklerverktøy, at man ikke skal trenge egne tablet apps. At man trenger egne tablets apps er en svakhet - det er i hvert fall ikke noe å skryte av. Mens Apple måtte firedoble pikselantallet på skjermen til iPhone 4 fordi det var den eneste måtenå få apps til å fortsatt fungere på og apps gjerne så svært rare ut på iPad, vil en godt kodet app til Android skalere sømløst uansett skjemoppløsning. Klart, det finnes grenser for hva som er mulig/praktisk å få til, og enkelte egne apps kan være en fordel for å utnytte plassen på skjermen på en annen/bedre måte. Så om man bruker "egne tabletapps" som et argument for iOS over Android, da har man feilet stort. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 For å lage en god tablet-app må man veldig ofte gjøre mye annerledes enn for en liten telefonskjerm. Å bare skalere opp grafikken fra 3,5" eller 4" til 10" holder ikke. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Tja, det kommer helt an på. Nettleser, twitterklient, emulatorer, nyhetsleser, så godt som samtlige spill (ganske mange av dem) osv. fungerer i hovedsk akkurat like flott på 7" og antakelig 10". Hele poenget er jo at apllikasjonen skaleres, ikke bare blåses opp. Menyen/fanelisten vil f.eks. ikke bli tre ganger større, det vil bare innholdsvinduet bli. En twitterklient som har som fremste formål å vise en så lang liste med tweets som mulig, og ha valg for reply eller retweet ved hver tweet trenger ikke akkurat noe annerledes brukergrensesnitt på 10", 7" eller 3". I tekstbehandler, tegneprogram osv. vil sannsynligvis kunne gjøre seg nytte av større skjermplass med andre løsninger for plaetter, verktøy, o.l. - men det kan appen løse selv automatisk, eller som et valg i innstillingene - det trenger man ingen app for. Har stadig vekk sett applikasjoner jeg har installert fått en oppdatering, der bedre brukervennlighet på tablets er en del av changelogen - det virker som om målet for de fleste er å ha en app som funker på alle enhetene dine med Android, om enn med litt forksjellig oppsett, i stedet for at det skal være egne tablets-applikasjoner. Selvfølgelig kan man lage egne apps til tablets på Androidplattformen også, og det kommer bare til å bli flere av dem. I år er det flere Android-telefoner enn iPhones, i løpet av neste år er det flere android-nettbrett. Endret 4. mars 2011 av NgZ Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 NgZ: jeg liker android, men de fleste tamblets kommer til å være med epplemerket på baksiden. med mindre noen lager en tablet som er megabillig, slik som de gjorde med noen android-telefoner og det er ikke bra i det hele tatt for android Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Steve og co har en heftig overhaling foran seg med iPad for at den skal bli attraktiv her i gården. Prøvde en på Rockemuseet i Trondheim og hadde jeg hatt lov så hadde jeg testet frifalls hastigheten fra kantineetasjen og ned til bakken for den var bare ute etter å krangle, og fumket ikke på noen logisk måte. Med andre ord, OSet er ett direkte rot. Hadde jeg fyllt munn og nese med funksjonene og deretter nyst, så hadde det vært 10 ganger bedre organisert, og ja, det er ett modifisert Clarkson sitat. Lenke til kommentar
wafler Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Som en liten kuriositet: - Av de 12 sakene som får plass på min skjerm av forsiden til amobil.no handler 7 saker om Apple. Det utgjør 58%... 1 Lenke til kommentar
Juke Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Tilbud og etterspørsel. Folk er veldig interesserte i å lese om Apples produkter, noe lesertallene viser klart og tydelig (i allefall i følge uttalelser fra ITavisens redaktør rundt dette tidligere), dermed skrives det flere artikler om dem også. Men det er klart, et sted går nok grensen, godt mulig 58 % er litt i overkant. edit: skriveleif og dårlig formulering Endret 4. mars 2011 av Juke Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det får man tåle rett etter en keynote fra Apple. De lanserer ikke produkter så ofte at det gjør noe. Hadde ingen gått inn på artiklene for å lese dem (eller kommentere hvor mange artikler det er om Apple), så hadde det nok også blitt skrevet færre. Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Som NgZ skriver, hvermansen skjønner kanskje ikke hva Tegra og Ghz er, men det trenger de vel heller ikke? Det er opplevelsen av å bruke en Tab som har det som har noe å si. Og merker også flere steder at Apple får skryt for å ikke snakke om dette, at de tar for seg brukervennlighet etc. Kan vel tenkes at de holder seg til å skryte av noe de oppfattes som best på? Er vel ikke noe poeng for de å skryte av dual core når mange andre har lansert det før de? skjermoppløsning, prosessor, minne, kamera tror jeg ikke ble nevnt så mye(arrester meg hvis jeg tar feil). Hvorfor? Fordi de ikke er best. Det kan vel også tenkes at Apple rett og slett fokuserer på det som betyr noe for kundemassen, hva du faktisk kan bruke den til ? Apple kan markedsføring, det er det lite tvil om, og de har forlengst skjønt at folk flest ikke bryr seg om de tekniske spesifikasjonene. Det må jeg innrømme også inkluderer meg, selv om jeg anser meg for å være meget teknisk kompetent. På mange måter støtter jeg Apple´s tilnærmelse, for softwaredelen er minst like viktig som hardware spesifikasjoner. Vi vet jo alle at det hjelper fint lite med fine tall, om softwaren på toppen ikke greier å utnytte den til det fulle.. Jeg er jo enig med deg, softwaren er jo selvfølgelig viktig. Det er jo også derfor Apple produktene har blitt så populære. Men jeg tror ikke apple bare fokuserer på det fordi det er viktigst, men fordi det er der de fortsatt har et forsprang(kanskje). Hadde de kommet med en ny skjerm som var helt rå i forhold til konkurrentene sine, hadde de jo selvfølgelig snakket om den. Skjønner du var jeg mener? Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 007CD: synes do iOS var rotete, hva var det du ikke forsto? Man klikker på knappen nede i mitten for å gå til (home) hvis du dobbelklikker på knappen vil du multitaske du trykker oppe på iPaden for og låse den og oppe eller nede pluss og drege pila til høyre for og låse den opp det finnes også en mute knapp og to volumknapper. Anbefaler deg i hvert fall og starte med iOS før du bynner med noe skiggelig rotete slik som Android. Ellers så kan du kjøpe deg doro tablet, hvis det kommer håper det hjelper 3 Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Apple vinner denne gangen også. Prisen på iPad1 er satt ned og iPad2 koster det samme som iPad gjorde. Konkurrentene legger seg på en langt høyere pris. Dermed har de tapt. Flere med iPhone vil foretrekke iPad fordi brukeropplevelsen er alfa omega, funksjoner er uvesentlig utover det som iPad har. Konkurrentene er flotte men altfor dyre. Apple er altså billigst. Og det er uvant. Da kjøper man Apple. 3 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Langt høyere pris? Du har sjekket prisene på eLocity, ViewSonic gPad, Adam og andre konkurrenter, skjønner jeg? Endret 4. mars 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Joda. Men brukeropplevelsen er ikke i nærheten. App store og iTunes er også viktig. Disse når ikke disse tjeneste til knes. Det er det som er problemet. Alle lager såkalte iPad-killers. Ingen finner på noe nytt. 17 hdmi, 2 TB med plass og 24 kjerner har ingenting med brukervennlighet å gjøre. Folk bryr seg ikke. Nerder bryr seg, men de er i mindretall. Noen må lage en total brukeropplevelse som er bedre en iTunes og App store. 200 millioner med kontoer med aktive kreditkort har valgt. Skal ikke kimse av det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Og dette vet du fordi du har sjekket det like nøye som du har sjekket prisen, eller? Jeg kjenner mange som ikke er nerder som har både HTC Desire og nå også den nye Huawei-telefonen som elsker dem. Nå er det alt for lenge siden jeg har brukt AppStore til at jeg kan sammenlikne noe særlig, men bortsett fra bedre filtering av søkeresultater savner jeg ingenting. Å kalle iTunes brukervennlig får det jo til å høres ut som om du ikke har testet noen av delene. Du kan bruke market.android.com fra en hvilken som helst pc for å installere ting direkte til mobilen din - trådløst. Du kan koble en androitelefon til en hvilken som helst pc, og den blir gjenkjent som en ekstern lagringsenhet du kan bruke i et hvilket som helst program. Ikke bare gjør det at du kan bruke ditt favoritt-medieprogram (Winamp, Amarok, Windows Media Player (*grøss*), iTunes (*grøss*) osv.) men du kan koble den til pc-en til en kompis, til mor eller far, eller på skolen som ikke lar deg istallere noen ting, og kopiere over musikk bilder, eller tekstdokumenter med skoleoppgaver uten problemer. Endret 5. mars 2011 av NgZ 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 For å¨være helt ærlig synes jeg brukeropplevelsen er hovedulempen til Ipaden i dag. Den er for telefonaktig på OS-fronten. Hardwaren er ganske bra (selv om mangel på minnekortlesere på tablets generelt er kjipt synes jeg, usb er ikke alltid lett å få til, SD_kortleser burde man hatt dog) AtW Lenke til kommentar
Juke Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 SD-kortleser (og USB-port) kan man få vha tilleggsutstyr. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 SD-kortleser (og USB-port) kan man få vha tilleggsutstyr. Poenget med slik enheter er de skal være små og portable, å dra rundt og feste på masse adaptere ødelegger hele denne fordelen. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg