supernerden Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hei! Har fått i oppgave å koble opp et transportbånd i automatiserings faget på elektro vg1. Dette er et ferdigbygd transportbånd som kjøres på 24V likestrøm. Følerene som blir brukt er 4stk kapasitive følere, to i hver ende av båndet. Disse går også på 24V-. Fordi pls'ene som vi bruker på skolen går fra 120V~ til 240V~ har det blitt mer jobb fordi jeg må bruke relér for signalene på pls osv. Her er koblingskjema Tingen er at læreren har ikke sagt hvilken funksjon dette båndet skal ha, og vil heller ikke si dette. Så jeg må da være opfinnsom og lage noe selv. Selv har jeg tenkt på og lage det slik at tingen som blir lagt på, kommer til å gå frem og tilbake, og stoppe litt i hver ende. Helt til den blir tatt av båndet. Den kommer til å telle, reagere hvis flere ting blir lagt på eller tingen blir fjernet før båndet har stoppet. Men jeg vet ikke helt om jeg kan binde dette opp til et praktisk eksempel, hvor dette faktisk er nyttig? Er jo greit at det jeg kobler faktisk kan bli brukt til noe nyttig. Hvis du har noen andre idèr eller eksempel til hvor dette kan bli brukt, så hadde det vert flott med tilbakemelding Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Pakkelinjer, postsortering etc. Eksempler hvor produkter blir matet inn på et bånd hvor det skal håndteres. Startgivere: Produkter på båndet, båndet begynner å gå. Endegivere: Båndet fult,-Stopp. ------------------ Panteautomat. Startgivere: Båndet går, men vil stoppe om startgiver gir ny puls før endegiver er passert. (Ikke mer enn en flaske om gangen) Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Takk skal du ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå