Gå til innhold

Bredbånd fra GET, elendig hastighet etter siste oppgradering


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bredbånd fra GET i flere år, og stort sett fått den hastigheten jeg skal ha. Det ser det ut til å ha blitt slutt på etter siste oppgradering. Har M-abonnementet som er 20/2. Rett før oppgraderingen fikk jeg 18Mbit nesten uansett tid på døgnet. Nå virker det som at i den perioden flest bruker nettet hjemme, spesielt kl. 20 - 23 er hastigheten elendig. På det verste får jeg kanskje 9 Mbit/s.

 

Har vært i kontakt med support, og de ser på trafikken i området og finner selvsagt ingen flaskehalser. Ble eskalert til 2.-linje, men de har ikke tatt kontakt. Signal/støy-forholdet på mitt Motorola-modem er meget bra, 39.3 dB, noe som er meget bra signal. Det er ikke noe pakketap så vidt jeg kan se, bare at hastigheten går opp og ned. Over flere dager nå har jeg lagt merke til at om natta etter midnatt, da får jeg 20Mbit. Mye som tyder på at GET ikke klarer å levere rett hastighet. Bare for å understreke, det gjelder hastigheten i Norge mot servere som står nær NIX. Ser også at hvis jeg laster ned et linux-image, så går hastigheten veldig mye opp og ned som en jo-jo, som oftest maks 800KiB/s når det er verst :(

 

Nedenfor er steder jeg har testet hastigheten mot, som gir et ganske bra bilde av situasjonen. Speedtest.net stoler jeg dessverre ikke på, da den gir et feil bilde i mitt tilfelle.

 

http://nettfart.no

http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu-iso/10.10/ubuntu-10.10-desktop-amd64.iso

ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/6.0.0/amd64/iso-cd/debian-6.0.0-amd64-CD-1.iso

 

Derfor lurer jeg på om flere opplever noe lignende?

 

Bor på Skullerud i Oslo i et ganske nytt borettslag. Det er med andre ord bra stand på nettverket lokalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor i kristiansand. Hadde egentlig nøyaktig samme problem som deg at jeg mistet hastighet. Det var som oftest etter kl 16:00 til 23:00 på kvelden. Klagde utrolig mye, uten at de fant noe feil. Etterhvert fikk vi 25% rabatt, uten at det hjalp noe særlig pga nettet + pingen var alt for lav.

 

Etter at jeg kjøpte ny Ruter (Linksys E3000) så har alle problemene forsvunnet. Så jeg er ganske sikker på at det var routern som var på bærtur. Noe som er litt rart siden det kunn skjedde på visse klokkslett i døgnet.

 

Jeg anbefaler at du prøver en ny router før du tar neste skritt. Skulle iallefall vi ha gjort :tease: Vi har forøvrig samme linje (bare at vi har 20.3 \ 5.3, fra GET)

Lenke til kommentar

Takk for info så langt. Dessverre er det å teste hastigheten utenom ruteren det første jeg prøver når hastigheten blir dårlig over tid :( Mao, de problemene jeg har gjelder når jeg plugger en maskin direkte i kabelmodemet med en annen TP-kabel. Ruteren min er forøvrig en egen PC. Den har aldri vært noen flaskehals. Det er mulig jeg prøver å bytte modem, men jeg mistenker fortsatt at det er en feil fra Get sin side. Modemet skal være godt for 30Mbit/s og periodevis har jeg forventet hastighet.

 

edit: la til mer info

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

I dette øyeblikket er jeg nede på et nytt bunnivå, 6,95Mbit/s (nettfart.no) :( Har nå fått avtalt at en tekniker kommer på besøk i slutten av uka, dessverre skjer det rundt 16-tiden og det er ikke da jeg har de største problemene. Skal dog prøve å få ham til å sette opp litt overvåkning.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem for noen månder siden. hadde da Xtream 26mbit med ekstra ut. Linjen falt ned til 0.9mbit/2mbit.

 

Var i samme tidsrom som du nevner. Problemet her var lokalt støy. som de fikset etter noen uker med klaging. Etter det så byttet jeg til PowerTech og VDSL2. får raskere nett til lavere pris så fornøyd jeg :p

800m linje avstand får 35/10mbit

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Jepp, mistenker også støy. Noe er ikke helt på stell. Opplevde ustabilt nettverk en periode her over et par uker for ca. ett år siden, men det gikk over. Powertech har jeg vurdert, men de leverer selvsagt ingenting her hvor jeg bor. Er jo knapt steder hvor de leverer egentlig ;)

 

edit: leif kom og gikk

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Har hatt besøk av tekniker og han fant ingenting. Noe overvåkning av linja driver de visst ikke med, utenom det man ser i modemet. Teknikeren byttet modem til et sånt "Cisco"-modem (WebSTAR EPC2100R2), som virker mer jalla enn Motorolaen jeg hadde. Bytte av modem gjorde ingenting fra eller til.

 

Kan noen ta en test mot Uninett og se om dere får maks hastighet? Gjelder spesielt mot ftp.uninett.no på kvelden (19-24), f.eks:

ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/6.0.0/amd64/iso-cd/debian-6.0.0-amd64-CD-1.iso

 

Prøver jeg å laste ned nå, kl. 19:30 får jeg maksimalt ~1081KB/s, som er under halvparten av det jeg skal ha. Serveren står på 2Gbit/s linje, og kapasiteten skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Har hatt besøk av tekniker og han fant ingenting. Noe overvåkning av linja driver de visst ikke med, utenom det man ser i modemet. Teknikeren byttet modem til et sånt "Cisco"-modem (WebSTAR EPC2100R2), som virker mer jalla enn Motorolaen jeg hadde. Bytte av modem gjorde ingenting fra eller til.

 

Kan noen ta en test mot Uninett og se om dere får maks hastighet? Gjelder spesielt mot ftp.uninett.no på kvelden (19-24), f.eks:

ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/6.0.0/amd64/iso-cd/debian-6.0.0-amd64-CD-1.iso

 

Prøver jeg å laste ned nå, kl. 19:30 får jeg maksimalt ~1081KB/s, som er under halvparten av det jeg skal ha. Serveren står på 2Gbit/s linje, og kapasiteten skal ikke være noe problem.

 

Get kan fint henge på utstyr for å se på f.eks. periodisk støy - men det tar tid og koster dem penger, og det må jo fysisk kobles til der problemet oppstår, så det skal litt til før det skjer.

 

Hva med naboer - har de samme problem? Kan du få testa modemet hos en nabo i samme hus og et annet hus for sammenligning? Kanskje du har et støyproblem lokalt i huset? Støy på returkanaler forplanter seg jo i kjeden, men dette kan de jo se med riktig utstyr hvis de vil.

 

Har du fått sjekket veggkontakt, splitter(e) og slikt?

Lenke til kommentar

Etter å ha kontakta get flere ganger i uka siden starten av mars og prata med support av ymse kvalitet type

"Det er routeren hjemme hos dere som ikke fungerer"

Eh. Tror dd-wrt modemet mitt håndterer 20/5Mb linje. Det har ihvertfall fungert bra i 2+ år.

"Ta med modemet til elkjøp og bytt det! Det er helt sikkert feilen!"

Nei. Cisco modemet fungerte ikke bedre enn motorola.

"Jeg er inne på modemet ditt og sjekker. Og linja fungerer SUPERT herfra." o.l.

 

Også artig samtale som gikk noe alla dette:

 

Meg: "Hei! Vi har hatt mye problemer i det siste blah blah. Nå har jeg har logget meg inn på modemet og ser at det er mye feil i loggen!"

(Man kan logge inn på Cisco modemet ved å bruke adressen http://192.168.100.1. For å få tilgang til "level 2" teknisk info må man først logge inn på http://192.168.100.1/_aslvl.asp , velge LEVEL 2 og skrive W2402 som passord)

Get-mann: "Nei! Du har logget inn på routeren din!"

Meg: "Eh, nei. Jeg fant litt info om modemet dere leverer. Logger man inn på ip 192.168.100.1 får man tilgang til Cisco modemet!"

Get-mann: "Nei! 192.168.100.1 er ip adressen til ROUTEREN din, du kan ikke logge inn på modemet vårt."

Meg: "Eh. Jeg tror jeg kan ip adressen til routeren min, den er 192.168.1.1, mens 192.168.100.1 er ipen til modemet."

Get-mann: "Nei! Det er helt umulig at du kan logge inn på det!"

Meg: "Ok, Du kan kanskje se mac adressen til modemet hos deg?"

Get-mann: "Ja"

Meg: "Det er 00:23:be:xx:xx:xx! Signalstyrken er 6.0 dBmV inn og 45.7 dBmV ut"

Get-mann: <stille>

Meg: "Vi snakker om modemet begge to nå, ja?"

Get-mann: "Øh, ja. Da kan du jo se at signalnivået er bra!"

 

Altså. Du kan leke smartass når en eller annen idiot ringer, men ikke korriger kunden når du jobber på førstelinje support og tydeligvis ikke kjenner produktene.

 

Nok om det. I dag prata jeg endelig med en fyr som innrømte at "Get slet med problemer, og har gjort det siden begynnelsen av månden. Noe som har ført til at alle kundene i vårt område tidvis har mistet signalet, særlig ved mye trafikk."

 

Var det så vanskelig å innrømme et problem? Hva om jeg ikke hadde vist at routeren min er god nok i massevis. Hvem skulle betalt den nye routeren da?

 

Men - de jobber med saken - og en ting som er helt sikkert er at fakturaen for mars kan de få.. noe sånt som 20% av.

Lenke til kommentar

Samme erfaring fra "kundeservice" hos Get. Dårlig signal, etter 2 år uten problemer, måtte jo være min feil. Sikkert 20 telefoner hvor det "ikke var meldt inn noen feil" så på telefon 21 så var det visst "noen problemer på flere adresser i ditt område".

Get fungerer bra, så lenge du ikke får ett teknisk problem, kundeservice er totalt ubrukelig.

Så på "mystisk" vis har det ordna seg i nesten 1 måned nå. Da kan du lure på hvordan det kan gå bra i måneder med "dårlig signal i min ende"

Kundeservice sitt forslag er jo og sende en tekniker ut, som du må betale dyrt for om de ikke finner noe..

Endret av kriss111
Lenke til kommentar

Samme problem med Get(på Ammerud i Oslo).

 

Oppgradert til 50/5-abb. Hastigheten går fra ok til helt elendig(tilnærmet 0). Spesielt gjelder dette høytrafikkstid - helger/kveld.

 

Get kommer med masse yada-yada....blant annet sendte de en tekniker som "ikke fant noe feil" - og nå hevder get jeg må betale for dette også.

 

har nå kablet pc direkte i modem for å overvåke hastigheten over tid - Get forsøker seg stadig med at det er ruter/det trådløse nettet som er problemet/flaskehals.

 

Noen som vet om et greit program for å overvåke/logge båndbredde over tid?

 

Hva med dette:

 

http://www.softperfect.com/products/networx/

Lenke til kommentar

Samme problem her. Etter at de nye hastighetene ble lansert så har jeg hatt utrolig ustabilt nett.

Det virker for min del som at dette har en sammenheng med problemene de hadde med lasting av enkelte sider for en stund tilbake. Det er som at enkelte "områder" på nett er ekstremt mye tregere en andre..

Lenke til kommentar

 

Get kommer med masse yada-yada....blant annet sendte de en tekniker som "ikke fant noe feil" - og nå hevder get jeg må betale for dette også.

 

Derfor jeg ikke engang gadd og få tekniker hjem for og finne "0 feil" og betale..

 

Har du sjekka om du får mye packetloss når ytelsen er dårlig ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For noen uker siden gikk det ordentlig til helvete med Gets internett-produkt her i området.

 

Returstøydemonen var tilbake, det var knapt nok mulig å få gjennom en eneste Byte, og det tok en drøy ukes tid før det ble liv igjen.

 

Selv nå etter feilen offisielt er "løst", er det fremdeles store problemer med å få stabile og raske TCP-sesjoner mot mange sites, ytelse og responstider (RTT) varierer kraftig, og det er tidvis opp til flere hundre millisekunder RTT og flere prosent pakketap mot første og andre hopp etter kabelmodemet. Slik var det ikke for få uker siden.

 

Så lenge signalnivåer er tipp-topp og speedtest.net tidsvis viser hastighet lik abonnement, er det vanskelig å få dem til å gå med på at noe er galt, og andre/tredjelinje har så langt ikke gitt lyd fra seg.

 

Men TCP-sesjoner går ned mot 30-40 Kbit fra USA. Pingtest.net viser høy (40-60 ms) jitter. Nå er spørsmålet hvor lang tid det tar før dette blir akseptert som en "feil" som det gjøres noe seriøst med.

 

Hvor mange ganger skal man egentlig måtte svare på spørsmålet "Har du en trådløs ruter?"

 

*sukk*

Lenke til kommentar

Nysgjerrig på hvorfor dere som har såpass med problemer ikke bare bytter leverandør? Å bytte er det beste signalet dere kan gi til Get om at de er nødt til å prioritere kvalitet. I motsatt fall så sier dere bare at kvaliteten er ok.

 

Hadde for øvrig 20/5 fra Get før og byttet til 40/10 VDSL fra Telenor nå. Betaler samme pris som jeg gjorde hos Get, men får altså dobbel hastighet. Og Telenor har INGEN etableringskostnader. Mitt inntrykk er at Get er alt for dyre ift. hastightet/stabilitet. Se bare på prisene på de de kaller "superbredbånd". 2500 kr/mnd for 200/10. Latterlig.

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Nysgjerrig på hvorfor dere som har såpass med problemer ikke bare bytter leverandør? Å bytte er det beste signalet dere kan gi til Get om at de er nødt til å prioritere kvalitet. I motsatt fall så sier dere bare at kvaliteten er ok.

 

Hadde for øvrig 20/5 fra Get før og byttet til 40/10 VDSL fra Telenor nå. Betaler samme pris som jeg gjorde hos Get, men får altså dobbel hastighet. Og Telenor har INGEN etableringskostnader. Mitt inntrykk er at Get er alt for dyre ift. hastightet/stabilitet. Se bare på prisene på de de kaller "superbredbånd". 2500 kr/mnd for 200/10. Latterlig.

 

Stort sett enig, problemet er ofte borettslagsavtaler som da gir ganske gode priser hos kabelleverandørene.

Selv byttet jeg fra Canal Digital til VDSL2 fra NGT og er fornøyd med byttet.

Lenke til kommentar

Hadde jeg kunnet få noe annet med tilsvarende hastighet og kapasitet, så ville det nok vært aktuelt.

 

ADSL, ADSL2+ og VDSL2 er prøvd og skrinlagt. Paradoksalt skyldes dette også støy.

 

Fiberaksess er drømmen, men det lar vente på seg i et lite borettslag som ikke har det største kundepotensialet for fiberaktørene. :(

 

Det nærmeste jeg kommer kabel her er LTE, har brukt det ved siden av siden 2009, det er tidvis raskt nok, på en god dag overgår det til og med Get 50 Mbps, men manglende støtte for annet enn Windows/OS X og 30 GB månedsgrense gjør at det p.t. ikke er aktuelt å skifte 100% til LTE.

 

Men fortsetter det sånn som de siste ukene blir Get redusert til reservesamband.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det begynner å bli en stund siden nå, men etter å ha hatt tekniker på besøk som byttet modem to ganger, har hastigheten generelt blitt bedre når det er høy belastning. Jeg får fortsatt litt under 20Mbit innimellom, men 75-80% av hastigheten kan jeg leve med. Som flere nevner i tråden, det er ikke modemet som utgjør forskjellen. Mitt gamle Motorola-modem var mer enn godt nok for 20Mbit. Det nye modemet med Cisco-logo gjør i hvert fall jobben (ja logo, for det er egentlig ikke et Cisco-produkt) og er også forberedt på høyere hastigheter.

 

Jeg vil gjerne gi ros til teknikeren som var på besøk, han gjorde alt han kunne for å finne ut av ting og fulgte opp. Det er dog ingen tvil om at GET i mellomtiden sannsynligvis har oppgradert litt i sin infrastruktur, noe de gjerne kunne ha gjørt før de skryter på seg høye hastigheter ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...