gronkinz Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg er en kar på 23 år som så og si er helt sikker på at jeg aldri vil ha barn og har det i planene at jeg skal sterilisere meg så jeg enkelt og greit ikke ender opp med ansvar for noe jeg ikke ville ha. Jeg får jo færre kvinner å velge mellom, men på sett og vis var de var jo egentlig ikke et alternativ for meg. Skjønner godt at en kvinne kanskje vil beholde et barn om jeg gjør henne gravid, men jeg akter ikke å betale barnebidrag eller på andre måter ta meg av et barn jeg ikke ville ha. Så beste løsningen er å sterilisere seg for en kan ikke stole helt på prevensjon eller at hun faktisk tar abort om en blir enig om det på forhånd. Er det noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Populært innlegg vidarkri Skrevet 3. mars 2011 Populært innlegg Del Skrevet 3. mars 2011 Typisk folk i 20 årene å tro at de vet alt. Sjansen for at du kommer til å endre mening iløpet av de neste 20åra er stor. Det finnes andre fremgangsmåter å hindre at man får barn på en å sterilisere seg. Jeg tenkte akkurat som deg når jeg var på din alder, jeg var endog relativt ekstrem med disse meningene. Idag, 25 år senere er jeg far til 2 fantastiske unger, og jeg kan med hånda på hjertet si at hadde jeg ikke hatt sjansen til å få disse barna når den tiden kom så ville det antagelig ødelagt veldig mye for meg og mitt liv. Det er ditt liv og din kropp men å gå til slike drastiske skritt fordi du tror at du aldri kommer til å forandre mening kan komme til å bli den dummeste avgjørelsen du vil gjøre i livet. 27 Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Helt enig med vidarkri! Interesse for barn er noe som for mange kommer med alderen, selv om du sikkert føler deg relativt voksen. Heller prevansjon og litt mer stress, enn å ta et valg du aldri kan forandre på 3 Lenke til kommentar
gronkinz Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg er ganske sikker på dette. Jeg er altså for ung til å ta en så permanent avgjørelse, men ikke for ung til å gjøre den permanente feilen å få barn? Nå er det sånn at en ikke får gjort dette i Norge før en er 25 år, så det må nok bli gjort på ferie en gang. Har så og si bestemt meg for dette her og lurer på andre sine erfaringer med det samme. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Verden er allerede kraftig overbefolket, respekt til dem som velger å gjøre noe med dette. Å få barn er ikke en menneskerett. 7 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 At det er 25år på slike inngrep bekrefter strengt tatt alt jeg skrev i forrige post. 7 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Helt enig med vidarkri! Interesse for barn er noe som for mange kommer med alderen, selv om du sikkert føler deg relativt voksen. Eller er det noe som ikke kommer med alderen, så hva med å la være å komme med nedsettende vås om "du er for ung til å ha rett om dette"? Ikke alle egner seg til å være foreldre. Og langt i fra alle av dem innser det først ved fylte 90. Heller prevansjon og litt mer stress, enn å ta et valg du aldri kan forandre på Sterilisering for menn lar seg reversere (dog, ikke i 100% av tilfellene). Endret 4. mars 2011 av zotbar1234 Lenke til kommentar
Hasselnøtta Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Helt enig med vidarkri! Interesse for barn er noe som for mange kommer med alderen, selv om du sikkert føler deg relativt voksen. Eller er det noe som ikke kommer med alderen, så hva med å la være å komme med nedsettende vås om "du er for ung til å ha rett om dette"? Ikke alle egner seg til å være foreldre. Og langt i fra alle av dem innser det først ved fylte 90. Heller prevansjon og litt mer stress, enn å ta et valg du aldri kan forandre på Sterilisering for menn lar seg reversere (dog, ikke i 100% av tilfellene). Det var ikke meningen å virke nedsettende, men ville gi utrykk for at det er en ting en burde tenke nøye over før en utfører det. Det er uansett greit å se en sak fra en annen side. Men for all del hvis du mener det er nedsettende, så er du en smule hårsår... Endret 4. mars 2011 av Sn4tch 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hvordan man klarer å få vridd dette til å bli nedsettende er jeg litt usikker på. Gutten spurte om synspunkter og synspunkter har han fått. Mennesker endrer oppfatning over tid sånn er det bare. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Verden er allerede kraftig overbefolket, respekt til dem som velger å gjøre noe med dette. Å få barn er ikke en menneskerett. Verden ja, men ikke Norge. Det er ganske vesentlig, det er ikke i Norge vi må begrense befolkningsveksten 2 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hva vil du fylle de 50 neste årene av livet ditt med? Spising, jobbing, trening, TV-titting, soving? Virker det ikke ufattelig kjedelig å gjøre den ovennevnte rutinen for resten av livet og død som en gammel og ensom mann? Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ser ikke helt hvorfor han skal bli ensom, eller hvorfor han må leve et kjedelig liv i det hele tatt. 3 Lenke til kommentar
opar Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg hadde valgt å bruke kondom/andre prevensjonsmidler. At man skal sterilisere seg kun fordi man ikke ønsker barn i en alder av 23 er for meg hårreisende. Er mange som ikke får barn før de er 40, kan godt hende du har helt andre holdninger om 17 år! Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 At trådstarter vurderer sterilisering har jeg forståelse for. Dersom han senere ønsker å få barn lar det seg reversere som nevnt lenger oppe. @zotbar1234: Det hadde vært interessant med tall på det du nevner, hvor mange av tilfellene det feiler/ikke er mulig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Eventuelt kan han fryse ned noen porsjoner av sæden sin og ta den fram når han har bruk for den. Da kan han sterilisere seg med god samvittighet. Det er også mulig å adoptere barn senere i livet dersom han oppfyller kravene. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 @zotbar1234: Det hadde vært interessant med tall på det du nevner, hvor mange av tilfellene det feiler/ikke er mulig. Wikipedia vet alt. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hva vil du fylle de 50 neste årene av livet ditt med? Spising, jobbing, trening, TV-titting, soving? 50 år av sitt liv (hvorfor et kortere livsspenn enn hva som er snittet i dag, forresten?) kan fylles med mye annet i tillegg til det du nevner: karriere, nye fremmedspråk, utdannelse, reise. Den generelle betegnelsen er "personlig utvikling". Barn er på ingen måte ensbetydende med forutsetning for et komplett (i ordets alle betydninger, enda alle er subjektive) liv. Noen ser på barn som en nødvendig del av livet sitt. Andre ser på barn som et unødvendig finansielt og tidsmessig anker. Begge grupper har rett, hver på sin måte. Å avvise valget om å ikke ha barn med "Typisk ungdom. Du kommer til å endre mening" vitner i beste fall om nettopp manglende innsikt. At man har gjort et valg i en ung alder betyr hverken at valget er lite overveid eller feil. Det eneste jeg ville ha husket på i dette tilfellet er å informere en potensiell partner om sitt valg. Barn er ikke et område hvor kompromiss kan inngås, og har man bestemt seg for N barn, burde man, av respekt for partneren, informere ham/henne om verdien av N, uansett om det er 0 eller 10. Virker det ikke ufattelig kjedelig å gjøre den ovennevnte rutinen for resten av livet og død som en gammel og ensom mann? Å være forelder garanterer på ingen måte å dø som en ikke-ensom mann. Selv det å være en god forelder ikke gir slike garantier. Tilsvarende, det å ikke ha barn betyr slettes ikke å dø ensom (kjent moteksempel -- Hef kommer ikke til å gjøre det). 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ikke alle passer til å få barn, ikke alle kommer til å få barn, men så er spørsmålet, er du villig til å risikere at du tar feil? Det kan bli fryktelig surt den dagen det skjer, om det skulle skje. Så i hvert fall frys ned litt av sæden din slik at du har en sikrere returbillett om så skulle skje. Og om noen her skal være hårsåre så vil jeg gjerne melde meg på, å kalle barn for permanente feil er så feil som det kan få blitt... Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (...) å kalle barn for permanente feil er så feil som det kan få blitt... Å få et barn som man hverken vil ha eller er uegnet til å oppdra er en permanent feil. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Men det gjør ikke barnet til en permanent feil... Men jeg ser jeg leste uttalelsen litt fort. at det var handlingen som var en permanent feil, my bad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå