Gå til innhold

Ipad 2 brukbar for skole?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om innkjøp av en ipad 2 når den kommer i salg, så jeg spør egentlig eiere av ipad 1 om den faktisk kan være en enkel erstatning til pc/mac på skole (videregående)? Apple er så og si ukjent for meg og jeg har knapt rørt noen av deres produkter, men har "bra" teknisk innsikt.

Dersom du uansett tenker på å kjøpe en iPad 2, så er det bare å prøve når du får den. Dersom brukbarheten som erstatning for en bærbar PC er en del av vurderinga før du eventuelt kjøper en iPad, så er det vanskeligere å gi et ja/nei-svar.

Jeg går ikke på skole, og har derfor heller ikke tilgang til it´s learning, men det står på deres sider at man må ha Safari 4 eller seinere for å kunne bruke it´s learning, og sida rapporterer at jeg har Safari 5 på iPaden. Det skulle derfor gå greit å bruke de grunnleggende funksjonene, men om det går an å laste opp/ned filer vet jeg ikke.

Dersom du ønsker å bruke en iPad til skolearbeid, så må du kunne si noe om hvordfor du vil erstatte PCen. Er det vekta på PCen som er for høy, eller er størrelsen begrensende for hvor du får brukt den? Kanskje er det batterilevetida, eller muligheten til å ta den opp for å lese litt på bussen?

For det første - skal du bruke "padda" til skolearbeid, så ikke vurdér det engang uten å kjøpe et BT-tastatur. Med BT-tastaturet kan du skrive i landscape, i motsetning til dockingtastaturet som bare gir deg portraitmulighet. På grunn av den enkle måten å zoome på, så er lesbarheten for meg minst på høyde med en 13" skjerm, og en bærbar PC med 13" veier vel i området 1,7 kg, og har en batterilevetid på +/- 6 timer. Med en mappe som også kan brukes til å vinkle iPaden på et bord og Apples BT-tastatur, så veier iPaden min 1,4 kg. 2-ern er slanka 100g, og man kan bruke en egen skjermbeskyttelse for å støtte skjermen, så da kan man kanskje komme ned mot en kilo blank.

Dersom det meste av bruken er når du sitter ved en pult eller et skrivebord, så er nok PCen det beste valget uansett. Det er i alle de situasjonene der du ikke har plass til å ta med deg eller å brette ut en hel PC at padda har et fortrinn. Du kan lese bøker hvor som helst, på bussen, toget eller på et hvilket som helst sted der du setter deg ned og har noen minutter til overs. Den spiser det meste av e-bok formater. Du kan laste ned en Kindle-app for å lese bøker tilpasset Kindle, du kan lese norske e-bøker og naturligvis alt som er lagt ut i PDF-format. Med Goodreader appen kan du merke tekst som du gjør på papir med en merkepenn, du kan undrestreke, kommentere i margen, ringe rundt - kort sagt alt du kan gjøre på papir. Dersom du er av dem som blir kvalm av å lese på bussen, så finnes det en "voice-over" som kan lese teksten for deg. Jeg har en venn som er blind, og han kjente igjen stemmen, så dette er en norsk voice-over som gir den beste syntetiske talen jeg har hørt hittil.

Skal du lagre dokumenter, så kan det være en idé å lagre dem i Dropbox i stedet for på iPaden. Dersom du må ha en PC for å laste opp/ned hos it´s learning, så ligger fila i Dropbox. Skal du gjøre et arbeide til en større oppgave sammen med andre, så kan også filene deles via Dropbox. Jeg bruker en kontorapp som heter "DocsToGo". Det leser og skriver i Office-formatene (Word, Excel, PowerPoint) og støtter Dropbox.

Hjemme har jeg en "nett-top", altså en liten strømgjerrig stasjonær PC med en Atom-prosessor. Denne står på 24/7, dels for å hente og seede torrents og dels for å være en mediaserver for iPaden og iPhonen. Når jeg er hjemme så har jeg tilgang til filmer og musikk fra denne serveren. Dette, sammen med Dropbox, Spotify og andre streamingtjenester, gjør at jeg klarer meg fint med en iPad på 16Gb (pluss 16 på iPhonen da, men mye er likt på de to).

Dette er ikke en ubetinget anbefaling om å bruke en iPad til skolearbeidet, men mer tips til hvordan den kan brukes dersom du ønsker å prøve. Styrken er når man skal lese (på internett eller e-bøker) eller når man trenger å ta opp padda for noen kjappe notater der bruk av en PC ikke er hensiktsmessig. Svakheten er merking og redigering av tekst, som jeg synes går mye lettere når jeg kan bruke en mus. Det er på ingen måte vanskeig å skrive en stil eller lage et regneark på padda, forutsatt at man har BT-tastaturet, men det er naturlig nok ikke lettere enn på en PC med 15" skjerm eller større, fullstørrelse tastatur og mus.

Og til slutt - alt dette er naturligvis skrevet på min iPad med BT-tastaturet. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg bruker iPad 2 på skolen. alle på skolen har fått det. Jeg syns det går mye bedre enn med pc fordi det er lettere for meg å bli distrahert av andre ting på pc enn på ipad'n. Det var litt tungvindt å skrive på paden i starten men du blir fort vant til det så etter det går det fint.

Vi har programmer på ipad f.eks Pages, Keynote, Numbers og mange andre smarte løsninger som er bedre på ipad enn på pc. På skolen bruker vi også Fronter og der sliter vi med å ikke få lastet opp filer vi skal levere. men ellers går alt anndet greit.

Selvom vi har ipad 2 så er vi avhengi av å ha en pc. men det har vi også i klasserommet så dette er ikke noe problem.

Jeg syns skolen også har forbredt seg godt på å ta i bruk iPad'n som et verktøy på skolen. Alle lærerne kan ipaden ut og inn. Når vi ble utdelt ipad ble vi også utdelt egen e-mail som hele skolen har fått så det er lett å sende innleveringer osv der. i tillegg på informasjon av lærerne.

Gjennestad Videregående Skole og jeg har testet ut iPad 2 på skolen og dette ser jeg ikke på som ett problem eller mer slitsomt enn pc. MEN det er lurt å ha pc i tilegg. Ipad 2 er kjempe bra verktøy i timen. Mindre ukonsentrerende enn pc.

På fritiden bruker jeg pc'n mest, fordi jeg liker best pc til nettsurfing som facebook og lignende.

Jeg tror det er lurest å få udelt iPad 2 på skolen og at skolen forbreder seg med dette verktøyet. Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe ipad 2 til skolebruk, siden skolen ikke bruker det.

Men det er ett kjempe bra skole verktøy !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...