Gå til innhold

Spørsmål om forholdet mellom omsetning og driftresultat

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg lurer på noe, det er som følgende;

Sett at man har et firma som driver med kjøpesentre og har 30 millioner kroner i omsetning, hvor mye blir driftresultatet på?

Jeg vet at det er helt umulig å gi et konkret tall, men jeg er bare ute etter et gjennomsnittlig forhold mellom omsetning og driftresultat, for eksempel at driftresultatet er gjerne på 10% altså 3 millioner kroner. Jeg er ikke ute etter konkrete tall, men er ute etter et realistisk forhold mellom omsetning og driftresultat.

Omsetningen er hvor mye penger som kommer inn og ut av firmaet, mens driftresultatet er hva man sitter igjen med etter at alle utgifter er blitt trukket fra.

Noen som kan fortelle hvordan forholdet mellom omsetning og driftresultat fungerer?

Mvh Tricell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe konkret forholdstall. Dette vil jo variere veldig utifra inntekter og utgifter og kan i et eksempel bli positivt og i et annet negativt.

La oss ta ytterlighetene.

Et selskap har et kjøpesenter med 5 butikker som hver innbetaler 2 mill i året. Dette er de eneste inntektene selskapet har. Omsetningen vil da være 10 mill.

Selskapet har kun lønn til daglig leder som utgift, la oss si 500k. Resultatet vil da være på 9.5 mill.

La oss så ta samme eksempelet men at selskapet også har andre utgifter blandt annet lån osv på totalt 10 mill. Resultatet vil da bli på -500k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

La oss gå lengre ned i dybden med kjøpesentre. Er det slik at kjøpesentre har veldig høyt driftresultat iforhold til omsetningen.

La oss si dette kjøpesenteret har 100 butikker, og hver av dem betaler 30.000 i måneden noe som blir 30 millioner kr tilsammen i det ene året i omsetning.

Men så blir utgiftene lønn til renholdere, vektere, vaktmester, og ledelsen. Så kanskje lit til nødvendig vedlikeholdt. Så sier vi at det går 10 millioner kroner i disse utgiftspostene og skatt. Da sitter vi igjen med 20 millioner kroner i driftresultat.

Går denne synsingen i riktig retning? jeg hadde trodd at et firma hadde bare 2-3% av omsetningen ble til driftresultat i året.

Lenke til kommentar

SOm jeg sier så finnes det ikke noen fasit på dette. Alt avhenger av utgiftene selskapet har. Muligens er tomter og bygg belånt og de får da større utgifter enn om tomt og bygg er eid. Driftsresultat er ikke et forholdstall av omsetning. Sjekk regnskapet til forskjellige firmaer så ser du.

Se på dette selskapet så hadde de en omsetning på 40 366 000 men et resultat på -5 435 000

Dette gikk jo da galt.

Mens ser du på dette så hadde de en omsetning på 2 261 000 men et resultat på 371 000

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Svaret har neppe endret seg mye fra sist gang du spurte.

Vil du vite grunnen til at jeg spurte igjen?

Noen folk på forumet har en tendens til å spekulere og ta feil ofte. Jeg tar aldri forhastede beslutninger og derfor bestemte jeg meg for å kryssjekke påstandene i disse trådene. Jeg planlegger å starte opp et firma snart og derfor vil jeg vite hva slags avkastning det gir i forhold til arbeidsinnsatsen. Dermed kommer problemstillingen "forholdet mellom omsetning og resultat" på sin rettmessige plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Siden ikke du var fornøyd med svaret jeg ga i den forrige tråden og riroil ga i denne blir du nødt til å ta til takke med ren spekulasjon. Det er helt umulig å lage noen slik regel som du spør etter.

Jeg er ikke misfornøyd med svarene, men jeg kryssjekker alltid spekulasjon og det må du bare finne deg i ellers opphører din oppholdstillatelse i mine tråder.

Jeg er kommet videre i tenkningen og fant dermed ut at jeg må vite mer om temaet, da valgte jeg heller å åpne en ny tråd fremfor å fortsette på den gamle. Jeg er ikke helt ute etter det samme men, selv om tittelen ligner litt. I den forrige tråden så ville jeg vite hvordan regnskapet til et kjøpesenter selskap fungerte, men nå er jeg mer generell, derfor åpnet jeg en ny tråd.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å gi noe tall på slik. Det blir helt hypotetisk. Men tar man f. eks et selskap som holder på med sin kjernevirksomhet, dvs ikke investeringer utenom så bør eierne av bedriften minimum få resultat som er på størrelse med bankrente (innskudsrente) + en risikopremie.

Eks. bankrente på 4 % + 4 % i risikopremie blir 8 %. Det vil si at eierne må minimum få 8 % årlig avkastning dersom det skal være vits i. Så klart har man aspektere som verdistigning osv.

Her må en ta hensyn til alternativkostnad og nåverdi.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Jeg er ikke misfornøyd med svarene, men jeg kryssjekker alltid spekulasjon og det må du bare finne deg i ellers opphører din oppholdstillatelse i mine tråder.

Det er ikke spekulasjon, og det kreves bare helt elementær økonomisk forståelse for å skjønne at det er slik det må være. Det er for øvrig ikke du som bestemmer hvilke tråder jeg kan kommentere i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo

Jeg lurer på noe, det er som følgende;

Sett at man har et firma som driver med kjøpesentre og har 30 millioner kroner i omsetning, hvor mye blir driftresultatet på?

Jeg vet at det er helt umulig å gi et konkret tall, men jeg er bare ute etter et gjennomsnittlig forhold mellom omsetning og driftresultat, for eksempel at driftresultatet er gjerne på 10% altså 3 millioner kroner. Jeg er ikke ute etter konkrete tall, men er ute etter et realistisk forhold mellom omsetning og driftresultat.

Omsetningen er hvor mye penger som kommer inn og ut av firmaet, mens driftresultatet er hva man sitter igjen med etter at alle utgifter er blitt trukket fra.

Noen som kan fortelle hvordan forholdet mellom omsetning og driftresultat fungerer?

Mvh Tricell

Det forholdstallet du snakker om kalles ofte driftsmargin og regnes ut ved å dividere driftsresultat på omsetningen. Det finnes sikkert en oversikt over hva bedrifter har i driftsmargin, og det er ofte hensiktsmessig å sammenligne slike nøkkeltall mellom like bedrifter i samme bransje for å måle ytelse. Driftsmargin er nok dessverre ikke det mest interessante nøkkeltallet, så du vil nok finne mer data dersom du leter opp totalkapitalrentabilitet og egenkapitalrentabilitet.

Til forskjell fra hva du skriver her så er ikke driftsresultatet akkurat det man sitter igjen med etter at alle utgifter (kostnader) er trukket fra. Driftsresultatet viser hva slags resultat den "daglige driften" i bedriften gir. Et typisk driftsresultat består av salgsinntekter fratrukket varekostnader, lønnskostnader, vedlikeholdskostnader o.l. Kostnader som ikke inngår i beregning av driftsresultatet er f. eks finanskostnader/rentekostnader og skattekostnad. Det finnes også inntekter som ikke inngår i beregningen av driftsresultatet (inntekter fra investering i aksjer er ikke et kjøpesenters hovedområde, og er ikke en del av driftsinntektene). Hvis du vil ha en bedre driftsmargin så må du rett og slett øke driftsresultatet, dvs. å bli mer effektiv. Det kan være alt fra noe så enkelt som å jobbe hardere til å kjøpe billigere råvarer, øke fortjeneste på produktene, kutte ut mindre lønnsomme produkter, osv..

Til slutt vil jeg kommentere begrepene utgift og kostnad veldig kort. En utgift er noe som oppstår når du anskaffer noe, mens en kostnad oppstår når du forbruker noe. Det er en utgift å når du fyller opp bensintanken på bilen, mens kostnaden oppstår først når du bruker denne bensinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...