Gå til innhold

reklamasjonsrett på pc

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny HP pc i slutten av mai i fjor. Kostet rundt 7000kr. Fra dag en har batteriet vert elendig. Kapasiteten på batteriet var i starten kun ca 1 time uten ladder. ( kontaktet HP og de hevdet at den skulle vere nesten 3 timer på en slik pc som ny) Etterhvert gikk kapasiteten ned til ca kun 20 min uten ladder. Selv om den var full laddet. Stod også 100% ladet på maskinen.Når jeg skrudde på maskinen fikk jeg også beskjed om at batteriet måtte byttes ut. Tok dermed tontakt med Lefdal hvor jeg kjøpte pcen. Dette gjorde jeg i begynnelsen av januar i år. Dvs ca 7-8 mnd etter at den var kjøpt. Jeg hevdet at jeg måtte ha nytt batterie siden kapasiteten var dårlig. De såg på pcen min. Sjekket støminngang og ladder. De hevdet at det var ladderen det var ett problem med. Istedet for nytt batteri så fikk jeg ny ladder. Dette tok nesten to uker. Ny ladder kom men samme problemet. Batteriet varte i ca 20 min før maskinen skrudde seg av. Pga dette så stod ladderen alltid i. En gang glemte vi dette og maskinen gikk helt tom for strøm. Det som skjedde da var at jeg ikke fikk på maskinen igjen. Var ikke snakk om. Tok ut batteriet også men det hjalp ikkke. Ingen kontakt å få.. Jeg tok da kontakt med Ledal igjen. Etter ei uke fikk jeg beskjed om at strøminngangen var ødelagt. Dermed mistet jeg reklamasjonsretten. De sjekket denne inngangen når jeg leverte inn pcen for første gang når jeg fikk ny ladder og ikke batteri som jeg ville ha. Da var ladderinngangen helt fin. No var den ødelag. Det kan hende jeg har vert litt hardfør når jeg prøvde å få liv i maskinen men har ikke gjort det med vilje. Uansett hadde dette aldri skjedd om batteriet hadde fungert som det skulle. Det har det aldri gjort. Maskinen har dermed en klar mangel.

Når jeg stod og snakket med serviceavdelingen til Lefdal kom det noen som stod lengre bak i køen bort til meg. Dei hadde samme pcen og samme problemet - da var der oppe for å høre om de kunne få nytt batteri. Jeg tok heldigvis vare på mobilnr til de det gjald - når jeg sa det så skiftet Lefdal tone - de ville bestille inn nytt batteri til meg. Dette ble gjort i begynnelsen av februar. Jeg har purret på de to ganger med det har enda ikke skjedd noe. Har nå gått ca tre uker siden de skulle bestille det inn. Om jeg får / når jeg får nytt batteri så vil jeg da sikkert ha samme problemet siden strøminngang fremdeles er ødelagt. Den ville de ikke reparere..

DEt jeg lurer på: har jeg rett på reklamasjon? maskinen er kun 7-8 mnd gammel og batteriet har ikke fungert som forventet...20 min er ikke opp mot 3 timer - varen har dermed en klar mangel... Hadde batteriet fungert så hadde heller aldri strøminngangen blitt ødelagt. Hvilke rettigheter har jeg i forhold til forbrukerloven §30 ? hele prosessen har nå tatt snart 2 mnd...

håper på svar og beklager lang mail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan hende jeg har vert litt hardfør når jeg prøvde å få liv i maskinen men har ikke gjort det med vilje. Uansett hadde dette aldri skjedd om batteriet hadde fungert som det skulle. Det har det aldri gjort. Maskinen har dermed en klar mangel.

Det er dessverre feil. Om du har vært hardhendt så er det noe du selv må ta på egen kappe.

Eks. Hadde det vært en svakhet i hengslene som gjorde at kabelen til skjermen ble ødelagt så kunne du ha sagt at hadde ikke problemet med hengslene vært der så hadde ikke kabelen blitt ødelagt. Der har du en klar mangel, og krav på å få rettet følgefeil.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Men hadde batteriet fungert son det burde fra dag en så hadde jo det aldri vert noe problem..inngangen hadde aldri blitt ødelagt om det ikke var en direkte mangel på batteriet. Maskinen vår jo død når det skjedde og jeg har ikke vert hardhendt..kan jeg heve kjøpet om de ikke klarer å bestille inn,nytt batteri innen rimelig tid?i følge forbrukerloven paragraf 30 så kan man det innen rimlig tid...jeg har ikke gjort noe gale her...kun kjøpt en pc med en mangel...dårlig batteri som også andré kunder har klaget på. Har,jeg ingen sak her? Så en pc til ca 9000kr e tapt for meg etter kun 7mnd? Til tross for at batteriet ikke har levert etter HP sin egen standard?

Lenke til kommentar

Dama mi sin pc....kun brukt til Facebook....men fra dag en var batterikapasiteten kun en time...etter ett par uker var den nede i 20-10min...fikk også beskjed om at batteriet måtte byttes ut når maskina ble skrudd på...e ringte HP og de hevdet at batteriet burde holde i opp mot 3timer som ny...

Lenke til kommentar

Altså jeg synes du må være mer spesifikk på et punkt her

HVILKEN pc har du ? Trenger å vite hvilken type hp dette er. Jeg tror virkelig ikke den skal vare 3 timer, kanskje max 1,5.

--

Og når det gjelder ødelagt ladekontakt så er dette din feil, du gjorde det. punktum, ferdig. Du kan ikke gå videre her, ferdig. Ny ladekontakt alt ettersom om hovedkortet må byttes kan variere fra ca 1000-3500, veldig variabelt.

Hvorfor fikset ikke HP deg et nytt batteri når du ringte inn, det er jo ganske merkelig. HP som lager pcen, de burde jo evne å gi litt support. Lefdal er kun en videresender.

- Hvis vi da sier at pcen burde vare ca 1,5 time med wifi som ny, så kan jeg nesten påstå det er normalt at batteriet kan halveres i varighet på ~1 års bruk, alt ettersom bruket er riktig\mye osv.

Lenke til kommentar

Men hadde batteriet fungert son det burde fra dag en så hadde jo det aldri vert noe problem..inngangen hadde aldri blitt ødelagt om det ikke var en direkte mangel på batteriet. Maskinen vår jo død når det skjedde og jeg har ikke vert hardhendt..kan jeg heve kjøpet om de ikke klarer å bestille inn,nytt batteri innen rimelig tid?i følge forbrukerloven paragraf 30 så kan man det innen rimlig tid...jeg har ikke gjort noe gale her...kun kjøpt en pc med en mangel...dårlig batteri som også andré kunder har klaget på. Har,jeg ingen sak her? Så en pc til ca 9000kr e tapt for meg etter kun 7mnd? Til tross for at batteriet ikke har levert etter HP sin egen standard?

Lenke til kommentar

altså du påstår en mangel, men er mangelen sjekket av en HP tekniker? nei.

-HP support teller ikke.

Har du noe skriftlig på at de skal bestille batteri, eller vitner på dette? evnt en service sms du får fra lefdal på innlevering service(batteri).

Du sier heller ikke hvilken pc du har, og du sier forskjellig pris på den opptil flere ganger.

-Hvorfor viker du på å si hva du har? Du får ikke hjelp når du viker.

Rimelig tid er 4-6 uker, sånn grovt sett. Men hvis alt er "goodwill" fra butikken, og du ikke kan bevise det motsatte, så burde du jo kanskje kreve at de sender inn pcen og batteri slik at dette blir sjekket, og faktisk byttet av hp selv. Så sparer du deg faktisk litt tid.

Lenke til kommentar

Men hadde batteriet fungert son det burde fra dag en så hadde jo det aldri vert noe problem..inngangen hadde aldri blitt ødelagt om det ikke var en direkte mangel på batteriet. Maskinen vår jo død når det skjedde og jeg har ikke vert hardhendt..

Bevis at du ikke har vært hardhendt. Bevisbyrden ligger på deg, og en påstand om at du ikke har vært hardhendt er ikke juridisk godt nok. - Legg den saken der død, fokus må på batteriet, resten får du betale selv. Du får nok ikke hevet kjøpet når det er meget Urimelig at lefdal skal heve kjøpet på en fysisk skadet PC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det har nå gått snart 3 uker siden jeg skreiv dette innlegget. Totalt har det snart gått 6 uker siden jeg leverte inn pcen til Ledal. De aksepterte at pcen hadde en mangle i form av batteriet. Så etter mye om og men skulle de bestille inn ett nytt batteri til meg. Jeg har ringt kundeservice og vert innom butikken men har fremdeles ikke skjedd noe. Har heller ikke fått tilbakemleding fra Lefdal slik som de hadde lovet meg. DEt har med andre ord tatt snart 6 uker for å bestille inne ett batteri ... Jeg har nå vert uten pc i over 2 mnd siden de i første omgang kun ville bestille inn ny ladder istedet for nytt batteri som jeg ønsket meg. Kan jeg heve kjøpet nå? I følge forburkerkjøpsloven paragraf 30 så kan man heve kjøpet om de ikke har rettet en mangel innen rimlig tid. Her står det at rimlig tid ligger normalt sett mellom 4-6 uker. Har hatt problemer med pcen fra dag 1. Den er ca 9 mnd gammel nå. JEg leverte den inn første gang i slutten av januar og har siden det ikke hatt pc - og er drittlei...har jeg retten på mi side?

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall krav på en låne-PC

§30:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Lenke til kommentar

Hvis du får hevet kjøpet kan dem kreve at maskinen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand som du kjøpte den. altså kan dem trekke fra verdien det koster åreparere maskinen slik at den kommer i tilnærmet samme stand

Lenke til kommentar

Hvis du får hevet kjøpet kan dem kreve at maskinen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand som du kjøpte den. altså kan dem trekke fra verdien det koster åreparere maskinen slik at den kommer i tilnærmet samme stand

Å forbruker kan kreve noe grønnjævelig med forsinkelse rente så gjør at det butikken i kanskje går i null pluss/minus.

kan dem kreve at maskinen skal leveres tilbake i tilnærmet samme stand som du kjøpte den. altså kan dem trekke fra verdien det koster åreparere maskinen slik at den kommer i tilnærmet samme stand

Gi meg en link så skal jeg tru deg for det lukter pisspreik lang veil. Forhandler kan kreve nyttefradrag men ikke noe mer. Eller?????

Lenke til kommentar

Om man hever kjøpet fordi selger ikke kan gjennomføre avhjelp innen tilstrekkelig tid eller i det hele tatt så kan IKKE selger kreve at den leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som ny. Bare tanken er absurd.

Om eg har en bærbar pc som slutter og fungere etter 4 år og selger godtar krav om heving, må eg, som kjøper, først sørge for at maskinen blir reparert til fungerende stand, før selger tar den tilbake?

Den der krever kilde :)

Lenke til kommentar

Du stiller vel egentlig ganske sterkt i denne saken.

Lefdal har tatt på seg ansvaret for batteriet og håndterer det som en reklamasjonssak. Det er hevet over enhver tvil at skaden på ladeinngangen ikke har noe relevans for opprinnelig problemstilling, da feilen oppsto før ladeinngangen var skadet.

Det er vel per 2011 bransjestandard med rimelig tid på 2-3 uker, jeg mener at du har grunnlag for heving i denne saken.

For at en reklamasjonssak skal kunne underkjennes pga. ytre påvirkninger, så må skadeomfanget kunne knyttes til feilen og feilen må skyldes dette.

Nå regner jeg med at batteriet aldri ble bestilt, da leveringstiden på slike batterier gjerne er 2-4 virkedager (jobber selv med aftersales i bransjen).

Foreslår at du henvender deg i butikken og ber om å få snakke med varehussjefen. Legg frem saken for ham, og jeg er sikker på dere finner en løsning.

Lenke til kommentar

Hvis skaden er selvforskyldt og ikke er dekket av reklamasjon så kan butikk kreve ved heving at disse skadene blir utbedret.

quoter en annen sak her inne

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1270325

Kanskje det er du som skal prøve igjen? :) Kan muligens være en idé å ta en titt på forbrukerkjøpslovens §51.

Man kan ikke kreve at gjenstanden skal leveres tilbake i tilnærmet samme tilstand, når grunnlaget for heving kan være at en eller annen komponent har sluttet å fungere :)

Det har heller ikke noe å si om gjenstanden har fått et par riper eller bruksmerker. Det må man regne med om gjenstanden er brukt et par-tre år.

Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom

a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren

Med andre ord... at skjermen er knust er grunn nok for verksted/forhandler å nekte omlevering, men en skade som oppstår på grunn av fabrikasjonsfeil, er ikke god nok grunn.

Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt.

...noe som forhandler har rett til å kreve, men da kan samtidig kjøper kreve renter fra kjøpsdato, og stort sett havner det på omtrent kjøpesum så det er noe begge parter vanligvis ikke gidder å bry seg med.

Hvis et strømkontakten er knekt og det er direkte loddet på hovedkortet vil det koste ganske mye å skifte hele hovedkortet

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Dette høres ut som goodwill fra Lefdal sin side, og ikke noe de er pålagt å gjøre? Da pcen har en skade som gjør at reklamasjonsretten frafaller. I så tilfelle kan vel ikke trådstarter kreve å få heve kjøpet på det grunnlaget?

At trådstarter forsøker å legge skylden på at om ikke batteriet hadde sluttet å fungere ville adapterinngangen fortsatt vært intakt er bare absurd, og som tidligere nevnt, bare til å glemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...