Gå til innhold

Økonomi og ledelse - videre muligheter?


Etaf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å studere økonomi og ledelse ved Høgskolen i Gjøvik. Hvis jeg tar en bachelorgrad i økonomi og ledelse, hvilke muligheter har jeg videre da? Tenker særlig på muligheten til å ta master ved BI og dermed bli siviløkonom. Ser at BI krever et snitt på 3.5 og at bachelorgraden min består standarder satt av NRØA (National Council for Economic and Administrative Studies. Hva er dette og hvordan finner jeg ut om bacheloren oppfyller disse standarene?

 

Tenker også på jobbmuligheter etter endt bachelor og eventuelt master? Stor forskjell mellom bachelor og master?

 

Hvis jeg tar bachelor har jeg da muligheter til å bli revisor (med noen tilleggsfag)?

 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan ikke jeg svare på alt med sikkerhet, men i forhold til hva studiet er autorisert for vil nok HiG selv kunne svare best på. Men ja, hvertfall i forhold til noen skoler så er jeg ganske sikker på at bachelor øk/led ved HiG skal kvalifisere til masteropptak. Tlf HiG: 61 13 51 00

 

Nå går jeg faktisk på første året på økled på HiG, og sånn som formålet har blitt uttalt av lærere, og sånn jeg forstår det, er målet for HiG å utdanne gode bedriftsledere med en samtidig god økonomikompetanse. Det blir kanskje litt uklart, men det er mange fag som går på ledelse (personalpolitikk, organisering og hele det opplegget der), markedsføring osv. Det er selvsagt finansfag, regnskap osv. også.

 

For en mer "ren" økonomiutdannelse har jeg på følelsen at det som heter "økonomi og administrasjon" er bedre egnet.

 

Her er liste over skoler/linjer som siden "utdanning.no" mener leder til revisorautorisasjon: http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=revisjon&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=&type=studier

 

For øvrig; ut over alle de vanlige "studiemiljøet er kjempebra!!1!1"-talene vil jeg legge til at faglærerne i flere av kursene virkelig er knall. Spesielt en lærer jeg har nå i år er virkelig engasjerende, og gjør forelesningene til noe som virkelig er moro å møte opp på (nå har forsåvidt det faget vedkommende underviser i nå i vår en ordning med obligatorisk fremmøte, men for min del har ikke det noe å si for hvorvidt jeg møter opp). :)

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Virker som spennende å gå økonomi og ledelse på HiG. Har ikke store planer om å bli revisor, men lurte kun på om mulighetene var der : P

 

Hvor mye skole er det på økonomi og ledelse, tenker både på obligatorisk og hjemmearbeid? Hvor mange timer er du på skolen hver dag?

Lenke til kommentar

Tja, i forhold til rent oppmøte er det relativt fritt, det største unntaket er vel det ene faget nå på vårsemesteret med krav om 80% oppmøte. Dette ble innført for å få mer tilstedeværelse blant studenter, og er forsåvidt ikke noen stor byrde heller (faktisk var 95% av studentene fornøyd med ordningen ved evaluering). Det skal sies at ulempen ved overgangen til fritt oppmøte fra f.eks. VGS er at det krever stor selvdisiplin.

 

Obligatoriske oppgaver; det har vært noen i alle fag jeg har hatt. Veldig mye av dette er gruppearbeid, slik at all byrden nødvendigvis ikke faller på deg alene. Disse kommer jevnt gjennom semesteret, så la oss for ordens skyld si at det er en innleveringsfrist per andre uke i snitt. Det er mellom 2-4 oppgaver per fag.

 

Ingen av fagene (etter mitt syn) er spesielt harde eller vanskelige, men de krever klart en jevn jobbing. Fag som har med ren økonomiregning å gjøre er jo klart fine i den forstand at svaret på et matematikkstykke stort sett er entydig. Ledelsesteorier, Markedsføring osv. kan kanskje bli litt tyngre, dette grenser mer inn mot "psykologi".

 

Her kan du se timeplan for første året: http://timeedit.hig.no/4DACTION/WebShowSearch/1/1-0?wv_obj1=1593000&wv_graphic=Grafiskt+format&wv_ts=20110307T115725X0-86 ("Demokrati tid" er bare reservert tid for studentaktiviteter o.l., så dette er ikke noe fag).

 

Som du ser er det ikke noe skole i dag, så i dag til nå har jeg bare vært hjemme. Jeg regner likevel med å bruke noe rundt 3-4 timer på skole i dag, tilsvarende blir det vel kanskje 2-3 timer per dag ut over forelesninger, litt avhengig av arbeidsmengden.

 

Håper dette var litt oppklarende. Spør gjerne igjen! :)

Lenke til kommentar

Spørsmål: Hva gjør man når man er ferdig utdannet etter 3 år og skal søke jobb? Kan aldri tenke meg at noen bedrifter ansetter en 22 åring som bedriftsleder bare fordi han har gått 3 år på HiG? Har man gode sjanser for å få andre type jobber?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har planer om å studere økonomi og ledelse ved Høgskolen i Gjøvik. Hvis jeg tar en bachelorgrad i økonomi og ledelse, hvilke muligheter har jeg videre da? Tenker særlig på muligheten til å ta master ved BI og dermed bli siviløkonom.

 

Hei,

 

jeg kan svare litt om master på BI. For opptakskrav må du se på opptakskravene som gjelder for økonomi og ledelse-masteren. Du finner det under Admission her: http://www.bi.no/en/Full-time/Masters/Master-of-Science-in-Business-and-Economics/

Men husk at dette kan endre seg, så her må du følge med selv.

 

Angående revisor-spørsmålet er det mange siviløkonomer som tar et ekstraår etter endt 5. årig studium, slik at de blir revisorer også, se link her: http://www.bi.no/no/Heltid/Master/Master-i-regnskap-og-revisjon/1-modell/

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Håper dette var litt oppklarende. Spør gjerne igjen! :)

 

Tusen takk for godt svar!

 

Timeplanen så spennende ut, men så noen steder at det var to forelesninger på samme dag og da med 1-1.5t pause mellom. Er det vanlig å jobbe med gruppeoppgaver i denne perioden, slik at en må beregne denne tiden på skolen?

 

Ser også at forelesningene er sammen med andre klasser, ser du på dette som positivt eller negativt? På gruppeoppgavene arbeider du kun med elever fra øk/led eller fra andre klasser også?

 

Hei,

 

jeg kan svare litt om master på BI. For opptakskrav må du se på opptakskravene som gjelder for økonomi og ledelse-masteren. Du finner det under Admission her: http://www.bi.no/en/Full-time/Masters/Master-of-Science-in-Business-and-Economics/

Men husk at dette kan endre seg, så her må du følge med selv.

 

Angående revisor-spørsmålet er det mange siviløkonomer som tar et ekstraår etter endt 5. årig studium, slik at de blir revisorer også, se link her: http://www.bi.no/no/Heltid/Master/Master-i-regnskap-og-revisjon/1-modell/

 

Lykke til!

 

Tusen takk for godt svar!

 

Angående opptakskravene har jeg lest på disse, men slitter med å finne ut om en bachelor på øk/led ved HiG kvalifiserer for opptakk til master hos BI. Finner ikke ut hvor mye "ECTS credits" fagene ved HiG gir. Men kan sikkert finne det ut ved å kontakte enten BI eller høyskolen på gjøvik.

Lenke til kommentar

 

Håper dette var litt oppklarende. Spør gjerne igjen! :)

 

Tusen takk for godt svar!

 

Timeplanen så spennende ut, men så noen steder at det var to forelesninger på samme dag og da med 1-1.5t pause mellom. Er det vanlig å jobbe med gruppeoppgaver i denne perioden, slik at en må beregne denne tiden på skolen?

 

Ser også at forelesningene er sammen med andre klasser, ser du på dette som positivt eller negativt? På gruppeoppgavene arbeider du kun med elever fra øk/led eller fra andre klasser også?

 

Hei!

I disse pausene mellom forelesninger er det mange som velger å samles med gruppeoppgaver, men dette er nok veldig varierende fra gruppe til gruppe. Det er ikke lett å gi noe godt svar på, men generelt; ja, jeg tror nok disse periodene er mye brukt til gruppesamlinger.

 

I ett av fagene (ledelse med arbeidslivsjuss) er gruppene bestemt av faglærer, mens i de andre 2 (Investering og finansiering har kun individuell innlevering) har man ansvar for å samles i grupper selv. Her kan man således blande seg med hvem man vil.

 

Det er mange forskjellige linjer som har de samme kursene, for eksempel "ledelse med arbeidslivsjuss" har folk fra øk/led, mediemanagement/(medieproduksjon?) og helt til "elektro". Men i dette faget, der grupper er gitt av faglærer blir kun personer fra samme linje satt i samme gruppe. Jeg sitter for eksempel med tre "likesinnede" personer fra øk/led. :)

 

I forhold til at så mange forskjellige linjer er på samme kurs kan dette føre til at klassene blir litt store, slik at det kanskje ikke er så lett å vite hvem man faktisk går "sammen med". I tillegg har jo de forskjellige linjene kanskje ulikt utgangspunkt og interesse for de respektive fagene. I "ledelse med arbeidslivsjuss", der det av og til er litt diskusjon i forelesningene er det ofte positivt med forskjellige syn ut i fra hvor man kommer fra.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...