Rudde Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hello, jeg bor i USA, og skal hjem til Norge om 4 mnd, jeg lurer på om jeg skal kjøpe en MacBook Pro her 13" i7 verjonen. Det jeg lurer på er om jeg får byttet ut tastaturet med ett Norsk tastatur når jeg kommer hjem. Jeg har prøvd i min lokale Apple store men de ansatte er inkompetente og mener at når jeg endrer programminestillingene til Norsk tastaturoppsett at jeg har ett Norsk tastatur. Og de kan ikke svare meg på om kan bytte fysisk tastatur. Jeg prøvde engelsk apple support og forklarte dem at jeg kontaktet de fremfor Norsk support fordi de hadde email jeg kunne bruke, til annet en iTunes. Men jeg vill en helt ubrukelig svar tilbake med en link til Norsk support. Kan jeg bytte ut tastatur på de nye Macbook pro'ene til NORSK ofc. og hva vil dette koste? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 De har rett. Når du bytter til Norsk tastaturoppsett får du norsk tastaturoppsett. Knappene vil fremdeles vise engelske tegn, men det spiller jo ingen rolle så lenge du vet hvor alt er. Nei, du kan ikke bytte, men du kan sette på klistermerker med norske tegn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 De har jo ikke rett, tastaturet blir ikke noe mer norsk av den grunn. Stress å huske hvor alle spesialtegn er, det er bra mange forskjeller på US og NO-layout. Klistremerker er jo ikke akkurat noen pen løsning heller. @Rudde: Det er fullt mulig, spørsmålet er om de *gidder*. Vi snakker om Apple her, så jeg tipper nei. Men du kan jo alltids høre med Eplehuset om det er noe verkstedet deres kan ordne, og i tilfelle hvor mye de skal ha for det. Jeg tviler på om du kommr under tusenlappen, så da spørs det om det er noe særlig å spare. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) De har rett. Når du bytter til Norsk tastaturoppsett får du norsk tastaturoppsett. Knappene vil fremdeles vise engelske tegn, men det spiller jo ingen rolle så lenge du vet hvor alt er. Nei, du kan ikke bytte, men du kan sette på klistermerker med norske tegn. Du må tulle med meg, dette er hyklerisk. Jeg vil få ett Norsk tastaturoppsett det gjør tastaturet 0% mer Norsk. Men ifølge din logikk kunne jeg bare skrapt av alle tegne på alle tastene og tastaturet ville være det språket tastaturoppsett, Wow det ville virkelig vært noe å ha ett slikt magisk tastatur. Jeg skal se om jeg får kontakt med eplehuset, vel en tusenlapp kan jeg leve med. Prisen i norge er ~ 13 000 kr prisen her er ~ 1 500 dollar (8 320 kr) for den identiske PC'en. Endret 3. mars 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg har fått utført det Rudde spør om i England. Fikk det faktisk gjort gratis i den fysiske butikken. MEN: Siden det var mye rot i mitt tilfelle gikk det bra men om man skal få noe slikt utført må man bestille maskinen i den fysiske butikken og så lage en avtale hvor de bytter tastaturet og topplokket. Apple Store Online og de fysiske butikkene er ikke tilknyttet på den måten at du kan bestille online og få tastaturet byttet ut gratis i butikken. Om du skal gjøre noe slikt med en maskin du kjøpte i utlandet og ta den med hjem til Norge kan operasjonen bli DYR (1000kr+). Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville heller kjøpt en hvilken som helst annen datamaskin, da andre produsenter tilbyr dette nesten gratis. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville heller kjøpt en hvilken som helst annen datamaskin, da andre produsenter tilbyr dette nesten gratis. Noen eksempler? Kan være greit å sikre seg at "hvilken som helst produsent" faktisk gjør dette nesten gratis før en kjøper? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 I alle fall så kan jeg gå god for følgende produsenter, Dell, HP, Lenovo og Acer. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 I alle fall så kan jeg gå god for følgende produsenter, Dell, HP, Lenovo og Acer. Dette er jo bare tull. Acer har tatt seg betalt for tastatur samt jobb alle gangene kunder der jeg jobber har ville skifte. I tillegg er det Acer vi får mest servicesaker på. Har heller aldri hørt om at Dell skifter tastatur gratis, en kompis av meg mistet en tast, og han måtte sende inn PC'en til Dell samt betale for nytt tastatur. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Om jeg ikke husker helt feil er det en knapp mer på vårt norske tastatur, alle som har sett et unibody-kabinett skjønner da lett at det blir plundrete å bytte ut tastaturet. Jeg tror ikke det er det minste problem å lære seg å bruke et ikke-norsk tastatur med norsk oppsett; har selv gjort det ved flere anledninger. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Om jeg ikke husker helt feil er det en knapp mer på vårt norske tastatur, alle som har sett et unibody-kabinett skjønner da lett at det blir plundrete å bytte ut tastaturet. I tillegg har enkelte taster, blant annet venstre shift og enter, en annen størrelse på det engelske tastaturet. Men det er jo tydeligvis mulig, som ahpadt kan fortelle. Redigert: Denne tråden har blitt splittet ut fra Guide: Mac - Hva er det? Endret 3. mars 2011 av Runar Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Eplebutikken skulle ha 4 290 kr for tastaturbytte. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Om det koster så mye og du virkelig vil ha et norsk tastatur bør du da kjøpe maskinen i Norge. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Det var det jeg fant ut å ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå