auto82 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Hei! fant ingen kategori for 3D-modulering og cad programmer så eg plasserte denne tråden her. saken er at eg studerer til å bli bygg ingentingjør. og i samme slengen får eg en del forespørsler om å hjelpe folk med litt forskjelligt. Denne gangen var det et prospekt for noen hytter som skulle tegnes og plasseres i terreng for å vise hvordan tomt og hytte kan bli seendes ut på tomt. er ferdig med modellen med alle detaljer og rendret med plugins eksempelvis twilight som gjør modellen mer fotorealistisk. bilde vedlagt. nå har eg kommet til problemet med å få plassert modellen på et 2D-bilde fra skrå vinkel. dette trodde eg var en smalsak å få til vedhjelp av photoshop eller lignende. men her stoppet det opp. har testet funksjoner i sketchup men resultat er ikkje tilfredsstillende. vurderer å benytte novapoint lage til kartgrunnlag og hele den prosessen der. men det vil ta mer tid enn det er verdt. så eg lurte på om det er noen her som er en kløpper på å tilpasse 2D-bilde-terreng med modell i 3D. takker for svar om det er noen som kan dette og om dere forstod noe av det som ble skrevet her^^ Endret 7. mars 2011 av auto82 Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) ute etter triks og evt programmer som virker til dette formålet,,, har lest en del om å bruke mange 2D bilder og sy sammen til 3D, og så konvertere dette til et terrenggrunnlag som kan nyttes i cad programmer. men kom ikkje så langt her heller. dette kunne forsåvidt verdt noe å teste ut siden eg har 11-20 helikopterbilder av området dette gjelder. som dere ser har eg brukt et bilde redigerings program og limt inn modellen på et bilde. men eg kan ikkje nok om funksjonene i programmet til å få dette til et natur-tro bilde. sliter med å jevne over tre/natur for å plassere hytten lenger ned i dybden og bygge et bra fundament rundt som kan virke ekte nok. Endret 4. mars 2011 av auto82 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå