TMB Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 I går bestemte Østfold Fylkeskommune seg for å sperre for bruk av Google Chrome. De sier at de også skal sperre for Firefox og Opera senere, slik at det kun er IE som kan brukes. Er snakk om nettet til ØF (skolenett). Noen måte å komme rundt denne sperren på? IT-folkene i kommunen er jo tydeligvis skutt i hodet. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det jeg ville gjort er å få en redegjørelse for årsaken til sperren. Hvis de tenker sikkerhetshull så ville jeg gjort det motsatte. Når det gjelder sperren så kommer det helt an på implimentasjonen. Hvis det er en påtvungen proxy i nettet og denne sjekker user agent så vil firefox og modify headers muligens kunne komme igjennom. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) IT-folkene i kommunen er jo tydeligvis skutt i hodet. IT-folkene er ikke de som tar sånne avgjørelser, det er politiker nisser som tror de kan IT som tar sånne avgjørelser i det kommunale. IT-folkene er nok ikke særlig mer fornøyd med dette enn du er... politikerene har nok tenkt at siden de kjøper/kjører systemer utviklet for IE samt produsent mest sasnsynlig kun gir support/garanterer drift i IE, så skipper vi resten. Endret 3. mars 2011 av cruzader Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Problemet med politikerne er at dem ikke har peiling på det dem bestemmer. Skulle hatt utdannelse innenfor IT for å kunne ta slike avgjørelser, ikke en debatant som har droppet ut av skolen. Endret 3. mars 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Lurer på hvor mye politikeren som tok denne beslutningen fikk betalt i en blank konvolutt fra et visst stort it-selskap.... 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Vi beklager at Google Chrome er stengt på skolen' date=' men det er for stor sikkerhetsrisiko forbundet med bruk av denne nettleseren. Det samme vil sannsynligvis skje med Mozilla Firefox i nærmeste fremtid. IT-avdelingen[/quote'] For det er liksom ikke stor sikkerhetsrisiko med ie, LOL. Endret 3. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
andybb Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Virker som det er utrolig stor forskjell i praksis fra fylkeskommune til fylkeskommune på nettlesere, programvare, adminrettigheter, hvor mye som er stengt osv. Utrolig glad for at jeg er på en litt mer "liberal" skole. Lenke til kommentar
Oh_mega Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Er det noen som får brukt Mozilla eller Opera? Funker ikke på min, har kopiert http://autoproxy.ostfoldfk.no/ fra ie til dem, men får ikke kontakt eller logget på proxy som jeg fikk med Chrome Endret 3. mars 2011 av Oh_mega Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) For de som har samme problem har jeg funnet en løsning: 1. Gå til denne siden. Bruk Internet Explorer. 2. Kopier koden du får frem. For meg var det denne: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; InfoPath.2) 3. Opprett en snarvei til chrome.exe. Den finner du her: C:\Users\<brukernavn>\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe 4. Åpne egenskaper for snarveien, og legg til følgende etter chrome.exe under mål. --user-agent="kodendin" Eksempel: C:\Users\<brukernavn>\AppData\Local\Google\Chrome\Application\chrome.exe --user-agent="Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; InfoPat" 5. Voila! Hvis de prøver å blokkere dette, så blokkerer de i samme slengen bruk av IE. Enjoy Endret 9. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Lurer på hvor mye politikeren som tok denne beslutningen fikk betalt i en blank konvolutt fra et visst stort it-selskap.... Helt usannsynlig at det finnes noe politisk vedtak på slike ting, er nok heller en eller annen tåkete IT-sjef som har fått ideen etter det siste hallelujamøtet hos MS eller en av deres gold-partners. Det man kan gjøre er og lage en politisk sak av det hvis man ønsker, klag inn til fylkeskommunen via politikerne man tror kan ha interesse for slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå