Gå til innhold

Hva er lurt å spørre om før man sender søknad?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Muligens litt rart emne, siden det åpenbare er "man spør om det man lurer på".

 

Det jeg lurer på er hva man skal holde seg unna å spørre om, som

-Lønn

-Åpenbar informasjon

-Informasjon som står klart forklart i jobbannonsen

- Andre ting?

 

Og hva er man bør snakke/spørre om for å gjøre et godt inntrykk? Er jo ganske mye man kan finne ut selv med litt egeninnsats... Men igjen, så er det positivt å ringe og "vise seg frem" før søknad sendes, så lenge man ikke spør om dumme ting... Så...

 

Tips? ;)

 

(Jeg søker på ingeniørjobber)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte det var viktig å ikke skryte for mye av seg selv i allefall. Ikke fortell at du er kretsmester i fotball etc, for da vil arbeidsgiver bare tro at du prøver å snakke deg bort, og at du dermed gjerne vil komme til å gjøre det når du blir ansatt også.

 

-Bare et tips jeg leste i en avis for litt siden =)

Lenke til kommentar

Lønn, hvorfor skal man unngå det? Det er jo noe av det viktigere, det er jo bortkastet og søke på jobber som betaler langt under det man er villig og jobbe for.

Man bør da kunne få en indikasjon på hvor landet ligger lønnsmessig.

 

Har opplevd arbeidsgivere som ikke liker og snakke om dette på noe vis, og som regel er lønnen elendig.

Lenke til kommentar

Lønn, hvorfor skal man unngå det? Det er jo noe av det viktigere, det er jo bortkastet og søke på jobber som betaler langt under det man er villig og jobbe for.

Man bør da kunne få en indikasjon på hvor landet ligger lønnsmessig.

 

Har opplevd arbeidsgivere som ikke liker og snakke om dette på noe vis, og som regel er lønnen elendig.

Har sett for meg at arbeidgivere ikke ser på det som positivt å mase om lønn før i slutten av et intervju, eventuelt når man får tilbudet?

 

 

 

Lenke til kommentar

Lønna får du vite når du skriver under på kontrakten uansett, så om lønna ikke er tilfredsstillende så lar man bare være å skrive under... Såpass tålmodig bør man kanskje være.

Jeg er enig, det kan kanskje hørest litt gnient ut å spørre om lønna under inteviewet. Men sikkert delt syn på det.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Muligens litt rart emne, siden det åpenbare er "man spør om det man lurer på".

 

Det jeg lurer på er hva man skal holde seg unna å spørre om, som

-Lønn

-Åpenbar informasjon

-Informasjon som står klart forklart i jobbannonsen

- Andre ting?

 

Og hva er man bør snakke/spørre om for å gjøre et godt inntrykk? Er jo ganske mye man kan finne ut selv med litt egeninnsats... Men igjen, så er det positivt å ringe og "vise seg frem" før søknad sendes, så lenge man ikke spør om dumme ting... Så...

 

Tips?

 

(Jeg søker på ingeniørjobber)

 

Synes den listen du har ovenfor greit summerer opp ting man ikke skal ringe å spørre

om før man sender en søknad. Jeg skjønner godt at du er interessert i lønn, det er igrunnen alle. Men det er ikke et sjakktrekk å spørre om dette før du sender inn søknaden. Dette spør de uansett opp på slutten av intervjuet, når du kommer så langt.

I og med at du søker en ingeniørjobb så vil du ligge på rundt 370K til 420K innenfor privat sektor. Andre ting som vil påvirke lønn er hvilken ingeniørdisiplin du har, hvilken type stilling du søker på og evnt. relevant erfaring.

 

Dette med å ringe inn på stillinger er etter min erfaring oppskrytt, du kan tenke deg hvis du skulle være HR-avsvarlig for stillingen og det renner inn 3000 tlf fra folk som bare vil smiske seg til et intervju - folka blir lei av det! Dette har jeg fra en bekjent som jobber med faget. Hvis du absolutt må ringe, så må det være noe som er uklart i annonsen, eller at du sender inn søknaden på tampen av utløpsfristen. Du kan da evnt. ta kontakt med firmaet og spørre om stillingen er tatt f.eks.

 

Det som må prioriteres er å legge arbeidet i søknaden, det er det som er utslagsgivende!

lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

 

Håper forøvrig at lønna du oppgir ikke er normen. Ligger for øyeblikket på 480k +100k i overtid der jeg er nå. Grunnen til at jeg er ute etter ny jobb er at jeg skal flytte fra Gjøvik til Trondheim.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Takk for gode tips!

 

(Håper forøvrig at lønna du oppgir ikke er normen. Ligger for øyeblikket på 480k +100k i overtid der jeg er nå)

 

Okei, da skjønner jeg at du er fokusert på lønnen. Da vil jeg tro du har bred erfaring

innefor fagfeltet ditt. Da blir det nok naturlig med en lønnsforhandling under intervjuet.

Hva slags ingeniørutdanning er det du har?

 

lønnen i forrige post er ca lønn for nyutdannede.

Endret av Tommy_1984
Lenke til kommentar
Takk for gode tips!

 

(Håper forøvrig at lønna du oppgir ikke er normen. Ligger for øyeblikket på 480k +100k i overtid der jeg er nå)

 

Okei, da skjønner jeg at du er fokusert på lønnen. Da vil jeg tro du har bred erfaring

innefor fagfeltet ditt. Da blir det nok naturlig med en lønnsforhandling under intervjuet.

Hva slags ingeniørutdanning er det du har?

Var ikke min intensjon å virke opptatt av lønn i denne tråden, bare listet det opp som en av tingene jeg tror arbeidsgivere ikke vil diskutere før det begynner å nærme seg ansettelse.

 

 

Jeg er utdannet elektroingeniør, men erfaringen min ligger i miljøtesting (4,5år med vibrasjon/sjokk-test).

 

 

 

 

Så, hva kan jeg gjøre i tillegg til en knakandes god søknad for å gjøre et godt inntrykk før et eventuelt intervju? ;)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Var ikke min intensjon å virke opptatt av lønn i denne posten, bare listet det opp som en av tingene jeg tror arbeidsgivere ikke vil diskutere før det begynner å nærme seg ansettelse.

 

 

Jeg er utdannet elektroingeniør, men erfaringen min ligger i miljøtesting (4,5år med vibrasjon/sjokk-test).

 

 

 

 

Så, hva kan jeg gjøre i tillegg til en knakandes god søknad for å gjøre et godt inntrykk før et eventuelt intervju?

 

Det er bare naturlig at du ønsker å ligge på ca samme lønnsnivå når du skifter jobb, så eg skjønner den, ville ønsket det samme hvis eg søkte meg ny jobb ;)

 

Tror uansett du vil komme på intervju med den bakgrunnen du har, så eg vet ikke om eg vil anbefale deg å gjøre noe ekstra tiltak, markedet skriker generelt sett etter ingeniører med relevant bakgrunn. Så det er vel som sagt bare å skrive en god søknad, lager deg en god CV som fremhever den erfaringen du har. Får lagt ved gode attester, og tilslutt referanser som vet hva du har jobbet med og kan underbygge de som står i søknaden din.

Lenke til kommentar

Håper det du har rett, men det er mange interessante jobber jeg ikke har direkte erfaring for å gjøre (kan nok fungere bra etter opplæring), mens det er svært få som går direkte på erfaringen min, siden det er en liten, men vikitig nisje.

Lenke til kommentar

Har sett for meg at arbeidgivere ikke ser på det som positivt å mase om lønn før i slutten av et intervju, eventuelt når man får tilbudet?

 

Tja, de maser jo opp og i mente hva du kan gi dem så hvorfor ikke?

Det er da logisk at man spørr etter dette vis man er usikker på ca nivået, det er jo bortkastet tid og skrive søknader og møte på intervju hvis man aldri kan bli enige.

Lenke til kommentar

Dersom du er mest opptatt av lønna, så bør du eigentleg be om å få vite kva lønnsnivået ligger på i bedrifta der du vurderer å søke.

 

Det er ingen som er tjent med å bruke tid og resursser på intervju dersom du kjem til å takke nei p.g.a. for lav lønn likevell.

 

Ein måte å gjere dette meir eller mindre indirekte vil være å f.eks opplyse om kva lønn du har no, då vil arbeidsgiver sjølv vurdere muligheita for å matche din gamle jobb i lønn.

 

Saka stiller seg derimot annaleis dersom du må ha jobb no, flytter til ein ny plass, er meir opptatt av å få deg arbeidserfaring, vil ha intern opplæring, eit godt arbeidsmiljø, osv.

 

Eit problem med å oppgi kva du tjente før er at du kan risikere å ikkje bli innkalla til intervju dersom arbeidsgiver trur du er overkvalifisert eller krever for mykje i lønn til å ansette.

Lenke til kommentar

Jeg ble spurt om hva jeg hadde i lønn i den forrige bedriften jeg jobbet. Når jeg fikk tilbudet om jobb så økte de den bare litt, og spurte om det hørtes greit ut.

Men det kan nevnes at det sto at dem tilbydde "konkurransedyktig lønn" i annonsen.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...