Gå til innhold

Koble DIN-8 til COM port

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger basic tilkoblingshjelp.

Jeg har en fargemåler med en gammel DIN-8 DATA OUT.

Vil gjerne koble dette instrumentet til PC for avlesning i Hyperterminal.

I følge manualen har utgangen på fargemåleren følgende pin konfigurasjon:

E0DF5452441442778A52CCA395834FBA.png

Jeg vil da koble denne til com-porten som har følgende konfigurasjon:

E2D509A9E2C74103B06D015D7ED8C6B2.gif

Kunne noen gitt meg et raskt svar på hvor føringene skal gå. Dvs. PIN 1 på DIN8 til PIN 5 Serial/COM... osv. Eventuelt om jeg trenger noen loops på RS232 pluggen (som kobles til COM porten)

Har forsøkt meg med kun å koble Ground til Ground og TXD-Transmit data (pin 2 på DIN8) til RXD-Recieve data (pin 2 på COM) men får ikke ut data i hyperterminal.

Manualen for fargemåleren gir videre følgende innstillinger for avlesning:

69470F0B35A74056A78C31570426350C.png

Takker på forhånd for all hjelp.

mvh

Snorre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken pin som er Tx og Rx er ofte forvirrende. Når jeg måler på min PC så ser jeg TX på pin 2, altså er det pin 3 som er Rx. Du får prøve begge muligheter.

Hvis enheten trenger hardware handshake for å sende så er det RTS og CTS som skal kobles sammen.

MEN: nå leste jeg spesifikasjonene, og der har du et problem. Utgangen er 5V.

Det er ingen mulighet for at det kan fungere å koble direkte til COM porten. Du trenger en nivåomformer til RS-232.

http://www.google.com/search?hl=en&q=ttl+rs232+converter&aq=1&aqi=g7g-m1g-v2&aql=&oq=ttl+rs232

Lenke til kommentar

Takker. Etter at jeg har koblet til denne omformenern Vil det da være tilstrekkelig å fortsatt kun benytte Tx - Rx kobling (og Ground)? Dvs uten å koble til resten av kablene?

-snorre

Hvilken pin som er Tx og Rx er ofte forvirrende. Når jeg måler på min PC så ser jeg TX på pin 2, altså er det pin 3 som er Rx. Du får prøve begge muligheter.

Hvis enheten trenger hardware handshake for å sende så er det RTS og CTS som skal kobles sammen.

MEN: nå leste jeg spesifikasjonene, og der har du et problem. Utgangen er 5V.

Det er ingen mulighet for at det kan fungere å koble direkte til COM porten. Du trenger en nivåomformer til RS-232.

http://www.google.com/search?hl=en&q=ttl+rs232+converter&aq=1&aqi=g7g-m1g-v2&aql=&oq=ttl+rs232

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...