Gå til innhold

Søke om lån frå lånekassen og betale ned på boliglån?

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg skal starte på forkurs ingeniør til hausten og ta det mens eg er i full jobb. Året etter starter eg på ingeniørutdanning, enten med 50% jobb eller fulltid studier. Eg har i dag ein bolig med lån på som kanskje vil bli solgt til neste år som følge av flytting. Jobbar forresten offshore, ein 50%-stilling vil innebære 1 veke på jobb og 5 veker fri.

Spørsmålet er om det er lurt å ta opp fullt lån året eg går på forkurs og putte dei kronene inn på boliglånet. Eventuelt betale ned igjen studielånet med penger frå salg av bolig når eg er ferdig med forkurset for å unngå rentene. Ved oppstart på ingeniørutdanning vil eg sjølvsagt søke om fullt lån/stipend der og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg skal starte på forkurs ingeniør til hausten og ta det mens eg er i full jobb. Året etter starter eg på ingeniørutdanning, enten med 50% jobb eller fulltid studier. Eg har i dag ein bolig med lån på som kanskje vil bli solgt til neste år som følge av flytting. Jobbar forresten offshore, ein 50%-stilling vil innebære 1 veke på jobb og 5 veker fri.

Spørsmålet er om det er lurt å ta opp fullt lån året eg går på forkurs og putte dei kronene inn på boliglånet. Eventuelt betale ned igjen studielånet med penger frå salg av bolig når eg er ferdig med forkurset for å unngå rentene. Ved oppstart på ingeniørutdanning vil eg sjølvsagt søke om fullt lån/stipend der og.

Hvis du tjener over 140 000,- (inkl. feriepenger) kan det hende du ikke får innvilget fullt studielån/stipend.

Om det lønner seg ? Jeg vil vel tro det, men er jo bare å sjekke hva renta på studielån sånn

ca ligger på nå (rundt 3,3 eller noe tror jeg).

Lenke til kommentar

Hvis du tjener over 140 000,- (inkl. feriepenger) kan det hende du ikke får innvilget fullt studielån/stipend.

Om det lønner seg ? Jeg vil vel tro det, men er jo bare å sjekke hva renta på studielån sånn

ca ligger på nå (rundt 3,3 eller noe tror jeg).

Er det ikkje kun stipend som er lønnsavhengig?

Poenget er at eg aldri betaler rente på det lånet sidan det blir nedbetalt før renta starter å gå. Det står forresten følgande på Lånekassen sine sider:

Lånet er rentefritt mens du er i utdanning

Det blir ikke regnet renter av lånet så lenge du er i fulltidsutdanning og får penger fra Lånekassen til utdanningen.

Betyr det at eit lån eg tar opp på forkurs vil være rentefritt så lenge eg fortsetter med utdanning hausten etterpå, eller vil rentene begynne så fort eg er ferdig med forkurset? På ingeniørstudie vil det vel ikkje løpe renter før heile studiet er slutt (3 år), men vil forkurslånet være rentefritt heilt til slutten av ingeniørstudiet?

Lenke til kommentar

Betyr det at eit lån eg tar opp på forkurs vil være rentefritt så lenge eg fortsetter med utdanning hausten etterpå, eller vil rentene begynne så fort eg er ferdig med forkurset? På ingeniørstudie vil det vel ikkje løpe renter før heile studiet er slutt (3 år), men vil forkurslånet være rentefritt heilt til slutten av ingeniørstudiet?

Så fort du har fått skoleplass "igjen" vil det være det ja.

Lenke til kommentar

Ein kan vel vente til ein er ferdig med utdanninga før nedbetalinga byrjar? I så fall er det ingen grunn til å la være. Ein kan ta opp fullt lån og la det stå på konto om ein vil og betale tilbake før rentene byrjar å telle. Det krever sjølvsagt ein viss økonomisk sjølvkontroll, men det er ikkje noko problem for min del. Lån er ein nødvendighet for dei fleste studentar, seinare i livet blir det sikkert lån på 2-5 millionar til hus uansett.

Lenke til kommentar

God plan, to grunner til å være skeptisk:

1: du skal ikke studere på fulltid, men tar opp lån som fulltidsstudent. Her havner du bakpå med studiepoeng, det kan fort bli plundrete.

2: du har tilgang på 8 års finansiering fra Lånekassen. Trenger du alle disse er det dumt å kaste de bort på år der du egentlig ikke trenger støtte.

Lenke til kommentar

God plan, to grunner til å være skeptisk:

1: du skal ikke studere på fulltid, men tar opp lån som fulltidsstudent. Her havner du bakpå med studiepoeng, det kan fort bli plundrete.

2: du har tilgang på 8 års finansiering fra Lånekassen. Trenger du alle disse er det dumt å kaste de bort på år der du egentlig ikke trenger støtte.

Eg skal ta full utdanning over normal tidsperiode, men det kan bli gjort mens eg er litt i jobb. Det avhenger av om eg får ein 50%-stilling og om det lar seg gjennomføre. Den problemstillingen kjem eg ikkje opp i før til neste år. Kva betydning har eventuelt denne ordninga for studiepoeng? Du tenker kanskje på om eg ikkje får like mange studiepoeng, men det er som sagt snakk om å ta alle fag.

Eg kjem vel neppe til å studere meir enn 8 år, men det veit ein sjølvsagt ikkje på dette tidspunktet. Dersom eg jobbar samtidig med studiene vil eg sjølvsagt ta ein vurdering på om eg har bruk for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...