eikr3 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg reiser til New york i 2, kanskje 3 uker i April. Jeg vurderer å vente med å kjøpe noen objektiver jeg har sett meg ut til jeg drar ned dit. Og i og med at objektivene koster over 6000kr så må jeg betale moms ved innførsel til Norge? Men dersom objektivene er i bruk der nede og jeg slenger de i kamerabagen min, vil de sjekke om disse faktiske er kjøpt der og kreve moms for de? Kan være jeg spør teit nå, men det er greit å vite om jeg må forvente meg å betale flere tusen kroner ekstra plutselig. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Dersom du blir stoppet i tollen når du kommer tilbake, så kan du regne med å måtte betale moms dersom du ikke kan fremvise bevis på at de er kjøpt i Norge. Selv om sjansen er liten for at de ber deg om det sålenge du ikke har eskene osv med deg i bagasjen, så er det fremdeles en risiko. Sparer du mye på å handle objektivene "over there"? Husk at i New York må du betale 8.9% sales tax når du handler inne i byen (dette blir lagt på prisen som står i butikken), i tillegg til at du ikke har like god garanti som når du handler her hjemme i Norge. Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Dersom du blir stoppet i tollen når du kommer tilbake, så kan du regne med å måtte betale moms dersom du ikke kan fremvise bevis på at de er kjøpt i Norge. Selv om sjansen er liten for at de ber deg om det sålenge du ikke har eskene osv med deg i bagasjen, så er det fremdeles en risiko. Sparer du mye på å handle objektivene "over there"? Husk at i New York må du betale 8.9% sales tax når du handler inne i byen (dette blir lagt på prisen som står i butikken), i tillegg til at du ikke har like god garanti som når du handler her hjemme i Norge. Da kunne de jo like gjerne bedt meg fremvise bevis på at kameraet ikke er kjøpt der også? Nå har jeg ikke de eksakte tallene foran meg nå, men har regnet det på det. Men utenom sales tax'en medregnet sparte jeg vel et sted mellom 4500-6000 kr på de to objektivene tilsammen. Nei det er det med garantien som gjør at jeg stusser litt, vet man får et års internasjonal garanti, dette har jeg forhørt meg om med Canon Norge. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Da kunne de jo like gjerne bedt meg fremvise bevis på at kameraet ikke er kjøpt der også? Akkurat der finnes det en løsning. Når man drar til utlandet, kan man rusle innom tollkontoret på Gardermoen med et ferdig utfylt skjema med navn og serienummer på utstyr du tar med ut, slik at du kan fremvise dette ved eventuell kontroll når du kommer hjem. Jeg gjør dette hver gang jeg drar til USA, da jeg er lite interessert i å betale for kamerahusene jeg allerede har kjøpt her i landet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Da kunne de jo like gjerne bedt meg fremvise bevis på at kameraet ikke er kjøpt der også? Nå har jeg ikke de eksakte tallene foran meg nå, men har regnet det på det. Men utenom sales tax'en medregnet sparte jeg vel et sted mellom 4500-6000 kr på de to objektivene tilsammen. Nei det er det med garantien som gjør at jeg stusser litt, vet man får et års internasjonal garanti, dette har jeg forhørt meg om med Canon Norge. Strengt tatt skal du utfylle skjemaet RD-0031B hvis du tar med deg fotoutstyr til utlandet. Når som det er sagt så er det svært sjeldent man blir stoppet av tollvesnet for kontroll av fotoutstyr, men de har faktisk en relativ god utdannelse for og kunne se hvem som er uærlige eller ikke. Skal du gjøre dette på en lovlig måte må du ha kjøpt varene for minst et år siden før du kan ta dem vederlagsfritt inn i Norge. Muligheten er og la en annen ta med seg det ene objektivet hjem hvis du har reisefølge, eller sende et av objektivene som gave i forkant hvis verdien er under 1000.-, dette kan du som eksportør dokumentere selv ved sendelse av pakken. 1 års Canon fabrikkgaranti gjelder bare L-objektiver, bare så du er sikker på dette Og kjøpe disse L-objektivene ser jeg som ingen fare da de er av veldig god kvalitet, serviceproffen gir faktisk gratis fokusjustering i 7 år kjøpt worldwide på L-objektiver. Eneste aberet er at dollaren er så høyt kurset for tiden. Lenke til kommentar
c-man Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Eneste aberet er at dollaren er så høyt kurset for tiden. Dollarkursen er vel helt grei nå, 1 usd = 5,57 nkr. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Eneste aberet er at dollaren er så høyt kurset for tiden. Dollarkursen er vel helt grei nå, 1 usd = 5,57 nkr. Joa, den er ikke så gale. Men jeg har for vane og sammenlingne med kursen i 2008, da jeg kjøpte div L-objektiver til $1=4.68Nkr. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det skal nevnes at jeg nettopp bestilte to f/2.8-objektiv fra B&H som tilsammen kostet mindre enn ett av objektivene her i landet. Blir kos å dra over til helga Lenke til kommentar
eikr3 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Da kunne de jo like gjerne bedt meg fremvise bevis på at kameraet ikke er kjøpt der også? Nå har jeg ikke de eksakte tallene foran meg nå, men har regnet det på det. Men utenom sales tax'en medregnet sparte jeg vel et sted mellom 4500-6000 kr på de to objektivene tilsammen. Nei det er det med garantien som gjør at jeg stusser litt, vet man får et års internasjonal garanti, dette har jeg forhørt meg om med Canon Norge. Strengt tatt skal du utfylle skjemaet RD-0031B hvis du tar med deg fotoutstyr til utlandet. Når som det er sagt så er det svært sjeldent man blir stoppet av tollvesnet for kontroll av fotoutstyr, men de har faktisk en relativ god utdannelse for og kunne se hvem som er uærlige eller ikke. Skal du gjøre dette på en lovlig måte må du ha kjøpt varene for minst et år siden før du kan ta dem vederlagsfritt inn i Norge. Muligheten er og la en annen ta med seg det ene objektivet hjem hvis du har reisefølge, eller sende et av objektivene som gave i forkant hvis verdien er under 1000.-, dette kan du som eksportør dokumentere selv ved sendelse av pakken. 1 års Canon fabrikkgaranti gjelder bare L-objektiver, bare så du er sikker på dette Og kjøpe disse L-objektivene ser jeg som ingen fare da de er av veldig god kvalitet, serviceproffen gir faktisk gratis fokusjustering i 7 år kjøpt worldwide på L-objektiver. Eneste aberet er at dollaren er så høyt kurset for tiden. Ja tror kanskje det er greit å fylle ut det skjema, takk for tipset. Men hva mener du med at jeg kan la en annen ta med seg objektivet? Har et reisefølge på 60 personer så jeg har nok å velge i. Men objektivene det er snakk om koster over 6 tusen, så de vil vel få samme problemet? Objektivene det er snakk om L-objektiver. Kanskje foruten et 50mm 1.4, men prismessig så er jo den et langt mindre tap enn hva de dyrere objektivene potensielt kan bli. Takk for godt svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men objektivene det er snakk om koster over 6 tusen, så de vil vel få samme problemet? Det kan by på problemer, men det kan bli litt tøft og bli stoppet på grønt og må betale mva. for endel titalls-tusen i løpe av 24 timer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det kan by på problemer, men det kan bli litt tøft og bli stoppet på grønt og må betale mva. for endel titalls-tusen i løpe av 24 timer. Man risikerer også at objektivene blir beslaglagt ettersom man har vært uærlig og ikke gått på rødt. Det er et potensielt tap på mange, mange tusen kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå