Kaptein_S Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Ok, klønte til vannkjølinga på radeon9700pro kortet mitt... Kom borti en liten chip som ble havveis ødelagt... Er det noen som har tips til hvorden jeg kan får ordnet denne?? Profesjonelle loddere? eller .no??? Kortet funker fint i cs, men i 3dmark og andre 3d ting får jeg aritfacts (firkanter) Hjelp!! Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Trukke noen klarer å hjelpe deg hvis du ikke spesifiserer problemet litt bedre. Sikkert veldig mye letter å skjønne det hvis du kunne tatt noen bilder av chippen du snakker om. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Ok, her et er bilde av hva som har gått galt, det er en bitteliten chip det er snakk om. Har funnet ut at alt som har med directx9 og 8 blir grafikk feil (artifacts) på... cs og første testen i 3dmark03 funker helt fin fint... http://home.no.net/catfra/c.jpg Går det an å bruke el lakk kanskje? Må ha litt tips!! Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 ser ut som en liten kondensator, er det riktig? for om det er det er det en veldig enkel sak å bytte den ut. om du kan finne ut hva det står på den, kan du jo bare kjøpe en ny en på elfa, og bytte de om. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 ser ut som en liten kondensator, er det riktig?for om det er det er det en veldig enkel sak å bytte den ut. om du kan finne ut hva det står på den, kan du jo bare kjøpe en ny en på elfa, og bytte de om. Eller en motstand. Uansett har de den på Elfa, men jeg synes det ser fælt ut å lodde der... Lenke til kommentar
geggi2 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Du kan prøve deg på et radio tv verksted eller et elektronikk verksted. De har peiling på å lodde inn små komponenter. Komponentgen som du har ødelagt er en smd type (faenskap å lodde på) hvis det er to loddepunkter på det kan det være en motsand, kondensator eller diode. Er det tre lodde punkter er det mest trolig en eller annen form for transistor. Lykke til Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 En med proforsjonelt loddeutstyr fikser den meget enkelt. Finn ut hvilket komponent det er og hva verdien er på den (F.eks se på et annet kort) og gå til en som reparerer TV-er eller en Videregående skole med elektronikk linje. Komponeten du har vræka er en SMD komponent og man bør ha en spesiell loddebol for at det skal bli bra. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Takk for alle svar! Det er ikke vanskelig å komme til chipen da jeg har tatt av heatsinken, har kortet i maskinen nå men mener bestemt at det var 6 pinner på den (3 på hver side) Skal forhøre meg hos tv reperatører og lignende! Edit: Har sjekka litt på gule sider... Det er mange å velge mellom... Jeg bor i Bergen og lurer på om noen har noen bedrift å anbefale? Lenke til kommentar
555 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg anbefaler deg til å kontakte produsenten av kortet og spørre dem hvilken del det er og om dem kan skaffe den (hvis ikke elfa har den da). Lenke til kommentar
DCP Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 artifacts kan jo komme av andre ting også. Hvis du dyttet til blokka slik at den ikke har så bra kontakt lenger så kan jo det være problemet samme hvis du har overklokket. Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 artifacts kan jo komme av andre ting også. Hvis du dyttet til blokka slik at den ikke har så bra kontakt lenger så kan jo det være problemet samme hvis du har overklokket. Ja jeg er klar over dette, men jeg kan kjøre wings of fury testen i 3dmark03 i 1800x1440 oppløsning uten artifacts... Og jeg har ikke overklokka men hatt på rimlig mye kjøpepasta på gpu'en da kontakten mellom core'en og vannblokka er dårlig (Det var den berømte shim'en rundt r9700 core'en jeg skulle fjerne da ulykken skjedde... la det litt på hylla etter katastrofen intraff... :-? ) EDIT: ser at jeg kan kjøre Gargoyle screen saveren (som er dx9) uten artifacts så jeg tenker kanskje at varmen ER et problem? Lenke til kommentar
simes Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Ja jeg er klar over dette, men jeg kan kjøre wings of fury testen i 3dmark03 i 1800x1440 oppløsning uten artifacts... Og jeg har ikke overklokka men hatt på rimlig mye kjøpepasta på gpu'en da kontakten mellom core'en og vannblokka er dårlig (Det var den berømte shim'en rundt r9700 core'en jeg skulle fjerne da ulykken skjedde... la det litt på hylla etter katastrofen intraff... :-? ) EDIT: ser at jeg kan kjøre Gargoyle screen saveren (som er dx9) uten artifacts så jeg tenker kanskje at varmen ER et problem? Først og fremst så er ikke kjøleevnen proposjonal med mengden kjølepasta. Den er heller omvendt proporsjonal og kommer til et toppunkt hvor den deretter synker igjen. Du skal kun ha et tynt lag (<2mm?) med kjølepasta. Den letteste måten er å legge på litt og smøre utover med en pen og rett kniv. Og wings of fury testen er en latterlig måte å teste artifacts på. Sett på gamedemo 2 og 4 i 3dmark 03. Der ser du det veldig lett på draktene til soldatene i demo 2.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå