eneboern Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 I mitt lille evighetsprosjekt har en kamerat hjulpet til og tatt seg av det elektriske som en vennetjeneste. Han har vært elektrikker i mange år, men skiftet jobb for noen år siden. Problemet mitt er at jeg helst skulle hatt den nødvendige dokumentasjonen i tillegg. Dette skaper problem siden svært få vil utstede dette med mindre de har gjort absolutt all instalasjon selv (og levert materialer selv). Er det noen som har noen tips om selskap som kan gjøre det? Kan nevnes at det meste av det elektriske anlegget er åpent og lett tilgjenglig (eldre leilighet så begrenset med trekkerør, og skjulte instalasjoner). Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ring en elektriker, og si hva jobben hadde vært (hvis den ikke hadde vært gjort). Når montøren kommer forklarer du situasjonen, og ber ham om å se over det han trenger og å skrive en time eller to ekstra. Tipper det skal gå greit. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Jeg godkjenner aldri arbeid etter andre. Skal de ha samsvarserklering av meg så må jeg åpne alle koblinger og sjekke dem. Ha bilder av skjultanlegg, varmekabler, etc... Kunne gått med på og ta en vanlig "elsjekk" uten problem men det er jo langt i fra noen godkjent samsvarserklering. Har vert hos kunder som har sakt at elektriker-venner og bedriftselektriker har koblet for dem. Men har allikevel funnet mye galt. Ved en kontroll kan man alltids si til eltilsynet at det elektriske stammer fra 1998, da var det ikke krav til dokkumentasjon. Men han vil mest sannsynelig kunne se at det er et nyere anlegg! Endret 4. mars 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg godkjenner aldri arbeid etter andre. Skal de ha samsvarserklering av meg så må jeg åpne alle koblinger og sjekke dem. Ha bilder av sultanlegg, varmekabler, etc... Kunne gått med på og ta en vanlig "elsjekk" uten problem men det er jo langt i fra noen godkjent samsvarserklering. Har vert hos kunder som har sakt at elektriker-venner og bedriftselektriker har koblet for dem. Men har allikevel funnet mye galt. Ved en kontroll kan man alltids si til eltilsynet at det elektriske stammer fra 1998, da var det ikke krav til dokkumentasjon. Men han vil mest sannsynelig kunne se at det er et nyere anlegg! Ettersom det meste av det elektriske anlegget er åpent burde ikke det være noe problem faktisk. Badet ble pusset opp av borettslaget for noen år siden og det som er gjort knyttet til det bør elektrikkeren som tuklet den gang i sikringsskapet ha, så varmekabler skal i utgangspunktet heller ikke være noe problem! Jeg har ikke noe problem med å stole på noen med 20 års erfaring som elektrikker. Har nok mer problem med å stole på firmaene som tok seg av det elektriske tidligere for det var mye skjøter og noen ledninger hadde nesten smeltet sammen. Hva er sultanlegg? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 sultanlegg er skrivefeil. Skulle være skjult ^^ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Og folk lurer på hvorfor mange elektrikere ikke jobber svart eller gjør vennetjenester. Her har du klasseksemplet på årsaken. Du får ikke dokumentasjon fra venner eller elektrikere som tar jobben billig svart og det ender ofte i problemer. Du er heldig ettersom badet er utført av boretslaget for det finnes det dokumentasjon på. Resten kan du kanskje få et elektrikerfirma til å skrive samsvarserklæring på etter en gjennomgang. Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Har motsatt inntrykk når det gjelder vennetjenester etc fra elektrikkere, rørleggere etc selv om det som regel gjelder mindre arbeider. Det er vel alltid forskjell fra sted til sted og person til person når det gjelder slike ting. Det er klart det skaper endel merarbeid å ha inn en tredjeperson, men hadde uansett vært fordelaktig med nøye kontroll av tredjeperson. Hadde jeg i tillegg skulle fikset badet så hadde jeg heller satt bort den jobben til ett selskap fra dag 1, man kjenner da tross alt litt til sine egne begrensninger For min del finnes det ikke, for alle praktiske formål, noe annet skjult anlegg enn det som var der da bygget ble bygget med trekkerør til inntaktspunkt i hvert rom og takpunkt. Hva tror du om tanken om å ha inn (hvis man finner) ett firma i flere omganger for å se over fremgangen og alle koblingene for å skrive nødvendig dokumentasjonen? (Ettersom dette prosjektet tar tid må også det elektriske tas i etapper) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Snekkere og rørleggere har ikke det samme dokumenteringskravet som elektrikere har. Eltilsynet har høyere mindighet en politiet når dte kommer til kontroller for i motsetning til politiet som må ha en ransakelsesordre for å foreta en husransakelse så kan eltilsynet med loven i hånd forlange å komme inn for tilsyn med elanlegg. Du har ingen tilsvarende tilsyn med rør og konstruksjoner. Det er for øvrig ikke noe problem å dokumentere en anlegg etterhvert for elektrikerfirma der jobben tar flere år. Jeg har en slik kunde som jeg har hatt siden høsten 2003 og jeg skriver samsvarserklæring for hver del jeg gjør der. Et soverom her og et soverom der osv. Blir mye papirer etterhvert men alt er der om tilsynet skulle spørre. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Kunne gått med på og ta en vanlig "elsjekk" uten problem men det er jo langt i fra noen godkjent samsvarserklering. Dette er løsningen. Forsikringsselskapene liker elsjekk, og gir rabatt hvis man har det. Samsvarserklæringer er sikkert bedre, men hvem har det? Kun de som har fått gjort arbeid i nyere tid, og har et fungerende arkiv. Selv når man kjøper boliger som er renovert de siste åra skal man ha flaks for å få med dokumentasjon på noe som helst, for kjøper tenker ikke på å spørre om det, og selger tenker ikke på å at det er noe som er lurt å levere med, eller husker ikke hvor han har lagt det, eller har lagt det i papiravfallet eller vedovnen. 2 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Er du uheldig med firmaet du kontakter, så kan de anmelde deg for kjøp av svart arbeid...... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det hørtes direkte tåpelig ut for man vinner ingen kunder i retten. Men det er sikkert noen som er truende til det også. Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Er du uheldig med firmaet du kontakter, så kan de anmelde deg for kjøp av svart arbeid...... Svart arbeid forutsetter faktisk at personen undrar skatt eller mva. Ettersom det ikke er betalt noe for det, og personen ikke driver i næring, ser jeg ikke helt hvordan dette kan komme i skattepossisjon. Siden han ikke driver med dette i næring kvalifiserer han ikke til registreringsplikt. Han skal derfor heller ikke svare uttaksmva på tjenester levert uten vederlag. Jeg kan derfor vansklig se at dette tilfeller kan kvalifisere til svart arbeid. En liten digresjon ang avgiftsundragelse er at hvis en håndverker, som driver dette i næringsvirksomhet, gjør noe som helst hjemme i eget hjem, på sin egen hytte etc plikter man faktisk til å svare uttaksmva på verdien av det arbeidet han utfører Lenke til kommentar
eneboern Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Perpyro: Takk for tips. Det ble gjennomført eltilsyn der i 2007 (før jeg kjøpte), som gikk igjennom uten bemerkninger (selv om jeg har funnet delvis smeltede ledninger i sikringsskapet). Satser på at det er en liten stund til før de dukker opp igjen, så har jeg litt tid på å ordne det vesentligste mtp papirer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Var tilsynet der i 2007 har du en del år på deg til de kommer på besøk neste gang. Lenke til kommentar
enden Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Var tilsynet der i 2007 har du en del år på deg til de kommer på besøk neste gang. Skal det ikke egentlig føres tilsyn hvert femte år? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Det er ikke fastsatt noe bestemt intervall og slik det praktiseres i dag avhenger dette av bemanningen til tilsynet. For få år siden var intervallet 20 år i Trondheim, men nå har de fått mere resursjer til å få tettere intervall men tviler på at de er nede i 5 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå