IntelAmdAti Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hvordan kan rated PvP balanseres uten at det går på bekostning av de som gjør PvE? Min tilnærming ville være å legge en valgfri buff i startrommet i battleground og arena, alle som vil kan klikke på den valgfrie buffen for å få den. Selv om det er valgfritt å ta den ville det vært hensikten at alle skulle ha den. Denne buffen ville være forskjellige for alle klassene, og balansering ville gjøres ved å justere på denne buffen. I utgangspunktet ville buffen gjøre alle spillere for eksempel dobbelt så sterke og det ville vært utgangspunktet for balanseringen, da er det rom for å ta vekk noe fra de sterkeste og gi noe til de svakeste. Resultatet ville blitt et mye bedre balansert spill fordi det vil være fysisk mulig å få til en tilnærmet balanse på denne måten. Og PvE-folk ville slippe å forholde seg til hver eneste pvp-hotfix patch for å se hva de må respecce eller regemme. Det kunne også gjøres omvendt, pve-spillere kunne fått buffen. Eller begge kunne fått buffen. Fordelene med dette systemet er at det kan balanseres mer presist og uten at en må vurdere konsekvensene for balansen i resten av spillet. Men å balansere spillet er ikke noe mål i seg selv, det ville gjort spillet kjedelig. Det trengs variasjon og friske pust med OP specs og klasser for å holde det morsomt. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Dette er vel egentlig uinteressant med tanke på at du har sluttet. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Troll! Jeg syntes det er mer enn interessant nok.. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Troll! Jeg syntes det er mer enn interessant nok.. Hvorfor synes du det? Du har jo sluttet å spille! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Men ikke SÅ interessant.. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men ikke SÅ interessant.. LOL! :!: Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Gjorde ikke Blizzard noe for lenge siden, at "noe" ikke virka i BG, mens i PVE virka det som vanlig? Det er veldig mye hotfix for tida. De legger all sin energi på å balansere pvp, men glemmer pve. Det er ingen av nerfene som er retta mot pve. WOG-nerfen i 4.1 er retta mot protection, men den rammer også retri - også i pve. Riktignok bruker jeg nesten aldri wog, men jeg liker tanken på at den er tilgjengelig. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Diminishing returns du tenker på? Eller redusert varighet på cc mot spillere? Faktisk kunne en annen løsning være å gi alle spells damage i to komponenter, en vanlig og en heroic. Vanlig kunne gjelde for alt pve mens heroic gjaldt mot andre spillere (heroes). Altså at en frostbolt kan ha 2000 dmg og 1000 heroic dmg og da kun gjøre 1000 dmg mot andre spillere. Ikke bare ville ting blitt mer balansert men selve balanseringsprosessen ville ikke blitt et kaos av hotfix og patcher. Lenke til kommentar
Gakks Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Altså dette er vel argumenter som blir ignorert uansett, men... Hvis løsningen var så enkel så ville Blizzard garantert gjort dette for lenge siden. Og hvis alle får samme buffen så blir balanseringen den samme som uten buffen. Og hvis man da skal ta høyde for å gi forskjellige styrke på buff i BG/arena etter styrken på klassen ellers i PvP så kan man like godt drite i å lage en buff men heller nerfe og buffe klasser slik som alt blir gjort. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Altså dette er vel argumenter som blir ignorert uansett, men... Hvis løsningen var så enkel så ville Blizzard garantert gjort dette for lenge siden. Og hvis alle får samme buffen så blir balanseringen den samme som uten buffen. Og hvis man da skal ta høyde for å gi forskjellige styrke på buff i BG/arena etter styrken på klassen ellers i PvP så kan man like godt drite i å lage en buff men heller nerfe og buffe klasser slik som alt blir gjort. This. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Altså dette er vel argumenter som blir ignorert uansett, men... Hvis løsningen var så enkel så ville Blizzard garantert gjort dette for lenge siden. Og hvis alle får samme buffen så blir balanseringen den samme som uten buffen. Og hvis man da skal ta høyde for å gi forskjellige styrke på buff i BG/arena etter styrken på klassen ellers i PvP så kan man like godt drite i å lage en buff men heller nerfe og buffe klasser slik som alt blir gjort. Men uten buffen så vil balansering for PvP også påvirke PvE. Stort sett så må de nå hele tiden buffe sustained dmg litt hvis de nerfer burst dmg og nerfe sustained dmg hvis de buffer burst dmg. Og alle måtte ha fått buffen som et utgangspunkt - altså at du var tilbake til start med det samme alle fikk buffen før du begynner å balansere. Det kan godt hende Blizzard ville gjort dette for lenge siden men jeg tviler faktisk på det, jeg tror ikke det er i deres interesse å balansere noenting.. Jeg tror de er bedre tjent med å holde spillet ubalansert og så rotere rundt på ubalansen. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Nei. +Damage buffs er det dummeste som noen gang har vært laget i World of Warcraft. Hadde du raidet ICC ville du vært av samme oppfattning. Individuell balansering av spells for PvE og PvP ( Replenishment som bare virker på klassen som har det i Arena ) er heller ikke veien og gå. Du ender opp med å måtte ha dobbelt opp med tooltips for det første, noe som gjør det hele mer komplisert og lære seg. Det var også en blåpost på dette for en tid siden hvor det så fint ble forklart at hadde dette blitt gjort ville klassene i PvP rett og slett ikke vært samme klassene. Hva er poenget med å rolle en mage når klassen er fullstendig forskjellig så fort du starter med PvP? Da kan man like greit ha egene PvP-klasser og PvE-klasser. edit: Blir forøvrig litt provosert over at du gang på gang skriver følgende: Det kan godt hende Blizzard ville gjort dette for lenge siden men jeg tviler faktisk på det, jeg tror ikke det er i deres interesse å balansere noenting.. Jeg tror de er bedre tjent med å holde spillet ubalansert og så rotere rundt på ubalansen. Hvorfor det? Kan du bekrefte det? Du er jo åpenbart ikke særlig skarp når det kommer til å skjønne finbalanse, og hvordan en bitte liten forandring sender en klasse enten fullstendig over toppen eller rett ned i do. Å balansere en klasse er ikke så enkelt som å øke litt skade her eller ta vekk litt healing der. Når du spiller Arena på toppnivå, eller PvE på toppnivå, så vil du alltid ta med den klassen som gjør 50 dps mer eller spille den compen som har den lille ekstra tingen som gjør at du kan vinne. Det hadde vært en idè å sette seg inn i hvordan klassebalanse fungerer før du kommer med dine egene spinnville teorier, fullstendig uten kilde, og kaller det fakta fordi du i din egen lille verden tror at dette er sannheten. Endret 4. mars 2011 av Detectable Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Dersom spillet ble balansert ville det stagnere og ikke forandre seg. Det ville blitt mindre fristende å levle en alt siden alle klasser ville vært like gode. Pvp ville blitt ensformig ettersom samme lag ville dominert. Warrior + druid f.eks. ville fremdeles ligge på toppen den dag i dag, det må nerfs/buffs til for å endre på det og hvis spillet var balansert ville ikke slike endringer ha kommet. Selv om spillet er balansert vil enkelte klasser være mer effektive i å samarbeide og utfylle hverandre og hvis det ikke er noe å balansere hvordan kan det da bli variasjon? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Kan si at det er umulig å blansere nå som det er så mange class, med tanke på PVE og PVP, 2v2 3v3 og 5v5 og evt, duels, spillet må rett og slett deles opp og jeg synes bliz gjør det bra som spillet er nu. Greit nok at noen class er litt OP men sånn har det alltid vært og vil alltid være. GW har måttet å dele opp pvp og pve skills, forskjellige beskrivelse på noen skills/spells, men det blir ikke aktuelt i WOW med det første. Endret 4. mars 2011 av nagina Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Vet ikke helt hvor godt du har giddi å følge med, men de største skiftene i hvilke compos som ligger på toppen har kommet ved at folk har funnet andre måter å spille på heller en at klasse y ble buffet. Det sier seg selv at det er en umulig oppgave å balasere rundt det at folk spiller klassene på forskjellige måter. Er ikke akkurat som at en går inn i arena og har tunellsyn på motstanderen til en av dere vinner pga klassen. Og warrior+druid på toppen enda sier du? Du vet det har kommer 2 nye utvidelser siden den gang? De er nødt til å forandre på klassene mellom hver utvidelse... for at ja.. spillet ikke skal stagnere som du sier. Så har du neste problem som er utstyr, men mindre alle alltid har samme utstyr ( som vil igjen gjøre at det stagnerer ) så kan du ikke balansere det riktig selvom du prøver. Nytt tier med gear kommer, og pluttselig forandrer hele metagamet seg. Det rett og slett slik klassene fungerer, scaling med gear er kjempevanskelig å få riktig for alle nivåer av utstyr. Men også sitte her å påstå at de bevisst har enkelte klasser imba, nei da virker du bare tett. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Det er ikke sjelden at Blizzard skriver om noe de har observert i arena som de ikke liker og at de jobber med en hotfix for å forandre på nettopp det. Spillestilene forandres ikke i nærheten av den grad selve spillet forandres - spillestilene er et resultat av spillere som tilpasser seg forandringene i spillet. Når du sier at spillestilen forandres så kan jeg nesten garantere at den nye spillestilen ikke ville fungert før patchen/hotfixen kom som gjorde den brukbar. Du sier i praksis at spillet er umulig å balansere og at spillet vil stagnere dersom alle har samme utstyr. Dette er i grunnen riktig - balansering på den måten det gjøres nå er ikke mulig og det vil kreve forandringer for å få det balansert. Å balansere alle klassene opp mot hverandre slik at kun skill vil avgjøre hvem som vinner er i praksis umulig men det er mulig å komme mye nærmere dette målet slik at alle klasser har større sjanse til å kunne slå alle andre klasser. Men da må ting stykkes opp mer - f.eks. kunne cloak of shadows kun virke mot shadow-spells dersom rogue var balansert opp mot mage men trengte en buff mot warlocks. Jeg er enig med deg at det er urealistisk å forvente at Blizzard skal gjøre spillet helt balansert, selv om de kunne gjort en langt bedre jobb med dette. I mange tilfeller kunne jeg personlig helt sikkert ha gjort ting mer balansert og det henger ikke på greip at Blizzard skulle være dårligere enn meg til å balansere - med mindre de gjør det bevisst. Når de ikke klarer å balansere spillet vil det enten være helt tilfeldig hvilke klasser som er sterke og svake ELLER de kan selv velge hvilke klasser de vil skal være sterke og svake. Jeg tror de liker å ha litt kontroll og tenker at det nest beste (siden perfekt balanse ikke er mulig) er å gjøre klasser bevisst sterke. Det blåser nytt liv i arena og pvp samtidig som mange blir fristet til å rerolle og geare en ny helt. Og det er vel et bedre alternativ enn at det er helt random hvem som er sterke og svake og at det kanskje skifter ukentlig eller månedlig? Samtidig er det lett å glemme at WoW er et MMO. Hvis det ikke var ubalanse ville ikke folk spilt det - folk spiller for å tilegne seg selv urettferdige fordeler. Dersom det ikke var mulig å ganke/eie folk som hadde dårligere helter enn deg selv ville hele spillet stagnert for mange. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du har tydeligvis alle svarene, så hvorfor lager du ikke ditt eget mmo? Du har jo helt klart tid til det nå som du har sluttet. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hvem som orker å game MMO som ikke har feil? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Hadde jeg laget et MMO ville jeg brukt suksess-oppskriften og laget det ubalansert og urettferdig. Noen gang sett et balansert og rettferdig MMO? Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Gå å spill IRL du. Vi vill ikke ha folk som har sluttet her på forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå