Gå til innhold

Ski-VM 2011: Stafett 4x5km kvinner, 4x10km menn


  

50 stemmer

  1. 1. Tar Norge gullet i kvinnestafetten?

  2. 2. Tar Norge gullet i herrestafetten?



Anbefalte innlegg

Tåpelig og pinlig å se Petter Northugs ungdomskoleoppførsel.

Vil vel si det sånn at dine kommentarer er mer nære ungdomsskoleoppførsel...

 

Langrenn er jo en mikro-idrett på verdensbasis, mindre enn idretter som roing, cricket og kunstløp.

Langrenn er voksende på verdensbasis. En ting å vite er at Kina kan bli en stor langrennsnasjon om de satser. Over 100 millioner av Kinas befolkning har snø i alle fall tre måneder av året.

Langrenn er kanskje lite på verdensbasis, men tenk over det da. Hvor mange driver med langrenn i verden? Det er faktisk en god slant folk.

Norge har en tradisjon innen ski, sammen med landene i norden (minus Sverige og Island). Også flere land i nord- og mellom-Europa har mange utøvere. Norge er gode nå, og vi må faktisk nyte det, ikke klage. Om jeg ikke husker feil gikk det over 20 år uten av Norge tok et eneste gull i et vinter-OL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Northug har jo utvist slik overlegenhet før også (i Falun om jeg ikke husker helt feil), uten at det ble noe rabalder ut av det.

Noen skal alltid syte og klage. "Alle" kjenner jo til hvordan Northug er, så at de skal ta seg nær hver gang han gjør noe slik, er jo underlig. Og han digger hvert øyeblikk - jo mer bråk, jo mer inspirert blir han. Media er sabla lett å fyre opp.

Lenke til kommentar

Der bare omtrent nordmenn deltar? overdriv litt mer? lol

 

Langrenn er jo en mikro-idrett på verdensbasis, mindre enn idretter som roing, cricket og kunstløp.

Mente det som i at det ikke er flere norske utøvere enn det er fra andre nasjoner.

At Norge er suverene på ski er det liten tvil om, enig i den.

Lenke til kommentar

Det latterligste er jo at NORSK media orker å bruke krefter på dette, istedenfor å hylle gutta som gikk inn til gull.

 

Det er jo fordi mange i media hater Northug som pesten, og elsker enhver anledning de får til å kritisere han.

Hesten På Sætra har jo brukt månedsvis på å kritisere fyren.

Lenke til kommentar

Det latterligste er jo at NORSK media orker å bruke krefter på dette, istedenfor å hylle gutta som gikk inn til gull.

Bare morsomt det. Northug gjør dette fordi han elsker oppmerksomhet og penger. Han har tjent flere millioner ekstra på sitt medietekke. Dette gjør han for å vekke oppsikt og for å provosere, og det fungerer perfekt. Mer oppmerksomhet, mer sponsorpenger. Helt perfekt for hans del. Northug er faktisk en stor kjendis i Sverige også. Ikke bare i Norge. Navnet Northug selger mange flere svenske aviser enn Marcus Hellner, selv i Sverige.

Lenke til kommentar

Langrenn er jo en mikro-idrett på verdensbasis, mindre enn idretter som roing, cricket og kunstløp.

Langrenn er voksende på verdensbasis. En ting å vite er at Kina kan bli en stor langrennsnasjon om de satser. Over 100 millioner av Kinas befolkning har snø i alle fall tre måneder av året.

Langrenn er kanskje lite på verdensbasis, men tenk over det da. Hvor mange driver med langrenn i verden? Det er faktisk en god slant folk.

Norge har en tradisjon innen ski, sammen med landene i norden (minus Sverige og Island). Også flere land i nord- og mellom-Europa har mange utøvere. Norge er gode nå, og vi må faktisk nyte det, ikke klage. Om jeg ikke husker feil gikk det over 20 år uten av Norge tok et eneste gull i et vinter-OL.

 

Beklager på forhånd om jeg ordlegger meg litt merkelig, men jeg har feiret med etanolholdig drikke.

 

Kina ja, over 100 mill av Kinas befolkning har snø, men Kina har ingen tradisjoner for langrenn, hopping, kombinert eller lignende. Husker det var vel i 2005 eller noe de prøvde seg med et V-cup renn i ChingChong kinaland og det gikk heller dårlig, få tilskuere og elendig snø.

 

I Mellom-Europa er det kun en ting som gjelder, og det er alpint. I Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike er alpint langt større enn nordiske grener.

 

På min nevnte tur i Garmisch møtte jeg mange Østerrikere og Sveitsere. Ca 75% av Sveitserne jeg møtte, hadde aldri hørt om Dario Cologna og lurte på hvem det var, det samme gjaldt østerrikerne når jeg nevnte Dominik Landertinger.

 

Jeg klager på ingen som helst måte, jeg vil bare at folk skal få et nyansert bilde av at Nordiske grener ikke er så gigantisk som vi tror.

Lenke til kommentar

Beklager på forhånd om jeg ordlegger meg litt merkelig, men jeg har feiret med etanolholdig drikke.

 

Kina ja, over 100 mill av Kinas befolkning har snø, men Kina har ingen tradisjoner for langrenn, hopping, kombinert eller lignende. Husker det var vel i 2005 eller noe de prøvde seg med et V-cup renn i ChingChong kinaland og det gikk heller dårlig, få tilskuere og elendig snø.

 

I Mellom-Europa er det kun en ting som gjelder, og det er alpint. I Sveits, Østerrike, Italia og Frankrike er alpint langt større enn nordiske grener.

 

På min nevnte tur i Garmisch møtte jeg mange Østerrikere og Sveitsere. Ca 75% av Sveitserne jeg møtte, hadde aldri hørt om Dario Cologna og lurte på hvem det var, det samme gjaldt østerrikerne når jeg nevnte Dominik Landertinger.

 

Jeg klager på ingen som helst måte, jeg vil bare at folk skal få et nyansert bilde av at Nordiske grener ikke er så gigantisk som vi tror.

Det er en vesentlig forskjell på der VM i skiskyting var (PangChang-ish) og Kina. Det førstnevnte er nemlig i Sør-Korea om jeg ikke tar feil, mens de mest snøfylte områdene av Kina er helt på andre siden av Kina.

 

Og jeg vet at alpint gjelder mer i mellom-Europa. Det sier seg selv. Likevel vil jeg nok tro at langrenn er mer på vei inn der nede. Nettopp derfor har de begynt mer med fellesstart i langrenn. Der nede synes de det er mer spnnende.

 

EDIT: Du ser jo hvordan det er på skiskytingsrenn i Oberstorf for eksempel. Sykt med folk.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Langrenn er på verdensbasis en liten idrett. Selv i europeisk målestokk er langrenn en mindre idrett. Langrenn er en stor idrett i norden, men utenom norden er man ikke superstjerne som langrennsløper.

 

Skiskytterne er f.eks mye større stjerner sørover i europa.

 

Det er bare å leve med det, og ikke tro at det er større enn det er.

Lenke til kommentar

Men i Norge er det en stor idrett, så la oss glede oss over det :) Ishockey som er jævlig stort i Russland, Tjeskkia, Canada, USA, Sverige og Finland er for ikke stort i Norge, Danmark, Polen og Island - men det demper nok ikke deres glede når de vinner OL/VM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...