pavllion Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 1 uke siden har jeg snakket med elprice angående at pcen min har vært på reperasjon minst 3-4 ganger, husker ikke helt. Pcen har vært feil med viften som er sefølgelig HP pavilion dv5 1145eo. Den er akkurat 2 år gammel. Den har vært inne på reperasjon flere ganger, men da har det vært pga. bluescreen, flere ganger viften, slått seg av. Har jeg ikke krav på en ny pc? De sier bare at det må være samme feil hver gang når det gjelder bluescreen, men det er jo det! Det er skjermdriveren. Tror det kan være at pcen blir for varm så slår skjermkortet seg av, rett og slett! Hva sier dere har jeg krav på en ny pc? for 6000kr? Hva bør jeg si, skal faktisk snakke med dem i morgen. trenger svar ganske for Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
okasin Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kjøpsloven er vell ganske klar der,, Syns du skal les nøye dette her: Dine rettigheter Elprice prøver seg alltid og de er ikke alene om dette.. Så skriv en klage, påpek saksgang, antall ganger den har vært inne på repp.. og kopier av alle kvitteringer.. Fortell dem at du ønsker å ordne dette opp i henhold til kjøpslov og i all minnelighet.. og at om det ikke snarlig blir en løsning, så ønsker du å ta dette videre i forbrukerrådet evt advokat hvor de da får stå for kostnadene saken vil bringe, da dette er en soleklar sak i henhold til kjøpsloven.. Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kjøpsloven er vell ganske klar der,, Syns du skal les nøye dette her: Dine rettigheter Elprice prøver seg alltid og de er ikke alene om dette.. Så skriv en klage, påpek saksgang, antall ganger den har vært inne på repp.. og kopier av alle kvitteringer.. Fortell dem at du ønsker å ordne dette opp i henhold til kjøpslov og i all minnelighet.. og at om det ikke snarlig blir en løsning, så ønsker du å ta dette videre i forbrukerrådet evt advokat hvor de da får stå for kostnadene saken vil bringe, da dette er en soleklar sak i henhold til kjøpsloven.. Obs: Det er ikke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven som skal benyttes Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Om retting og omlevering (avhjelp) i forbrukerkjøpsloven § 29: Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering) Men stemmer nok at det må være samme feilen: Forbrukerkjøpsloven § 30, andre ledd sier at selger har rett til å foreta to avhjelpsforsøk for samme mangel Lenke til kommentar
okasin Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kjøpsloven er vell ganske klar der,, Syns du skal les nøye dette her: Dine rettigheter Elprice prøver seg alltid og de er ikke alene om dette.. Så skriv en klage, påpek saksgang, antall ganger den har vært inne på repp.. og kopier av alle kvitteringer.. Fortell dem at du ønsker å ordne dette opp i henhold til kjøpslov og i all minnelighet.. og at om det ikke snarlig blir en løsning, så ønsker du å ta dette videre i forbrukerrådet evt advokat hvor de da får stå for kostnadene saken vil bringe, da dette er en soleklar sak i henhold til kjøpsloven.. Obs: Det er ikke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven som skal benyttes ups.. he he ja du har helt rett Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bare så det er sagt: Kunder som klarer å legge frem saken sin på en høflig og ordentlig måte, vil etter all sansynlighet oppleve bedre kundeservice enn de som med én gang begynner å true med å ringe advokaten sin, dra inn forbrukerrådet eller gå til TV2 hjelper deg. Ellers så er det godt gjort å linke til en elleve år gammel artikkel hos DinSide. Det har skjedd mye siden den gang. Trådstarter: Eksakt hvor mange ganger har maskinen vært inne til reparasjon? Hva var feilsymptomene du opplevde alle de forskjellige gangene? Hva ble gjort hos verkstedet? Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bare så det er sagt: Kunder som klarer å legge frem saken sin på en høflig og ordentlig måte, vil etter all sansynlighet oppleve bedre kundeservice enn de som med én gang begynner å true med å ringe advokaten sin, dra inn forbrukerrådet eller gå til TV2 hjelper deg. Ellers så er det godt gjort å linke til en elleve år gammel artikkel hos DinSide. Det har skjedd mye siden den gang. Trådstarter: Eksakt hvor mange ganger har maskinen vært inne til reparasjon? Hva var feilsymptomene du opplevde alle de forskjellige gangene? Hva ble gjort hos verkstedet? Helt enig med at du kommer lenger med å være høflig og blid Men er alt for mange butikker som "avspiser" kunder som kommer og ønsker hjelp/få rettighetene sine, og det er derfor greit å ha litt regler og paragrafer og vise til en gang i blant. Er mange påståelige sjeler der ute.. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Bare så det er sagt: Kunder som klarer å legge frem saken sin på en høflig og ordentlig måte, vil etter all sansynlighet oppleve bedre kundeservice enn de som med én gang begynner å true med å ringe advokaten sin, dra inn forbrukerrådet eller gå til TV2 hjelper deg. Ellers så er det godt gjort å linke til en elleve år gammel artikkel hos DinSide. Det har skjedd mye siden den gang. Trådstarter: Eksakt hvor mange ganger har maskinen vært inne til reparasjon? Hva var feilsymptomene du opplevde alle de forskjellige gangene? Hva ble gjort hos verkstedet? ups IGJEN he he.. eh ja det var kanskje en blemme det der.. jeg så faktisk ikke at den artikkelen var SÅ gammel.. men leste mellom den igjen.. og lurer litt.. Du sier at det har skjedd en del siden den gang.. Hva har skjedd? hvilke endringer er IKKE gjeldene lenger i henhold til artikkel? De fleste av oss er klar over at det er lurt å ha en en høflig tone overfor selger.. men nå kjenner ikke jeg denne saken annet enn hva som er skrevet av trådstarter,, men personlig så har jeg en høflig tone til jeg har kommet i mål.. dvs kunden har alltid rett he he.. neida.. men jeg liker å kjenne mine rettigheter.. og krever dem! Om jeg hadde hatt en slik trøblete pc så hadde jeg stått på til de hadde fått orden på den, eller fått en ny.. det dreier seg ikke om trusler om man ønsker å dra inn hjelp fra advokat.. det dreier seg om bistand fra folk som har mer greie på mine rettigheter enn hva jeg selv har.. Endret 2. mars 2011 av okasin Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men stemmer nok at det må være samme feilen: Forbrukerkjøpsloven § 30, andre ledd sier at selger har rett til å foreta to avhjelpsforsøk for samme mangel Dette stemmer ikke helt. Det må ikke være samme feil, men det må være samme feilsymptom. Dvs feilen må oppfattes lik av bruker. F.eks: Om det er skjermkortet den ene gangen, skjerm-flex den andre gangen, og cpu-vifte tredje gangen har ingenting å si så framt det er blue-screen som oppleves som feil alle 3 gangene. Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men stemmer nok at det må være samme feilen: Forbrukerkjøpsloven § 30, andre ledd sier at selger har rett til å foreta to avhjelpsforsøk for samme mangel Dette stemmer ikke helt. Det må ikke være samme feil, men det må være samme feilsymptom. Dvs feilen må oppfattes lik av bruker. F.eks: Om det er skjermkortet den ene gangen, skjerm-flex den andre gangen, og cpu-vifte tredje gangen har ingenting å si så framt det er blue-screen som oppleves som feil alle 3 gangene. Det er direkte avskrevet fra lovteksten Lenke til kommentar
pavllion Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) OK takker for alle svar, det har vært veldig hjelpsomme svar Men hva skal jeg liksom si i butikk for å få en ny pc? Feilene: Bluescreen (skjermkortet) Uansett hvilket driver eller OS det er får den bluescreen. Fikk bluescreen da de leverte pcen tilbake med vista, fordi den hadde win7. Feilen: viften blir for varm og slår seg av. feilen igjen viften. Tastaturet funket ikke, fikk nytt. Dette er aktså hvor mange ganger den har vært inne som jeg husker. Hva skal jeg si? Hehe, høres litt dumt ut, men er ikke flink i data! Endret 3. mars 2011 av pavllion Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Det er direkte avskrevet fra lovteksten Ikke overskriften din. Men det er bare flisespikkeri. Ville bare poengtere at det er forskjell på en feil og en mangel. Mangel er å betrakte som feilsymptom opplevd av kunde. Mens et verksted vil utbedre feilene som er årsak til mangelen. Derfor blir det feil å si at det må være samme feil, siden det kan være mange forskjellige feil som fører til samme mangel. edit: @pavllion: Blir litt vanskelig å si om du har krav på ny siden du skriver forskjellige ting. Du skriver i åpningsinnlegget at den har vært på verksted pga bluescreen, flere ganger inne pga vifte, samt at den har vært inne for avslag. I siste innlegg skriver du en gang pga bluescreen, en gang pga vifte (eller er det flere ganger pga vifte?? Litt vanskelig å tolke teksten din) og en gang pga tastatur. I såfall har du ikke krav på ny PC i henhold til forbrukerkjøpsloven. Endret 3. mars 2011 av Flodec Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ellers så er det godt gjort å linke til en elleve år gammel artikkel hos DinSide. Det har skjedd mye siden den gang. Trådstarter: Eksakt hvor mange ganger har maskinen vært inne til reparasjon? Hva var feilsymptomene du opplevde alle de forskjellige gangene? Hva ble gjort hos verkstedet? ups IGJEN he he.. eh ja det var kanskje en blemme det der.. jeg så faktisk ikke at den artikkelen var SÅ gammel.. men leste mellom den igjen.. og lurer litt.. Du sier at det har skjedd en del siden den gang.. Hva har skjedd? hvilke endringer er IKKE gjeldene lenger i henhold til artikkel? Du ser at det i artikkelen er vist til Kjøpsloven, som i 2000 var gjeldende lovverk også for forbrukerkjøp. Jeg vil mene Forbrukerkjøpsloven har medført en del endringer på dette området. Den kom i 2002. Lenke til kommentar
pavllion Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Det er direkte avskrevet fra lovteksten Ikke overskriften din. Men det er bare flisespikkeri. Ville bare poengtere at det er forskjell på en feil og en mangel. Mangel er å betrakte som feilsymptom opplevd av kunde. Mens et verksted vil utbedre feilene som er årsak til mangelen. Derfor blir det feil å si at det må være samme feil, siden det kan være mange forskjellige feil som fører til samme mangel. edit: @pavllion: Blir litt vanskelig å si om du har krav på ny siden du skriver forskjellige ting. Du skriver i åpningsinnlegget at den har vært på verksted pga bluescreen, flere ganger inne pga vifte, samt at den har vært inne for avslag. I siste innlegg skriver du en gang pga bluescreen, en gang pga vifte (eller er det flere ganger pga vifte?? Litt vanskelig å tolke teksten din) og en gang pga tastatur. I såfall har du ikke krav på ny PC i henhold til forbrukerkjøpsloven. Du trenger ikke å komme med den her! Jeg vet at jeg krever ny pc. har snakket med elprice idag, de sier at ja du kan få ny pc, men det må verkstedet bli enig om så ikke kom med den! Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Du kan kreve ny så mye som du vil. Men siden du er på et forbrukerrett-forum så forholder jeg meg til det som står i forbrukerkjøpsloven. Den loven sier at du ikke har krav på ny PC slik jeg ser det basert på opplysningene du har gitt oss. Hvis du får ny PC så er det å betrakte som goodwill fra Elprice sin side. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du trenger ikke å komme med den her! Jeg vet at jeg krever ny pc. har snakket med elprice idag, de sier at ja du kan få ny pc, men det må verkstedet bli enig om så ikke kom med den! Dårlig idé å være frekk mot de som prøver å hjelpe deg på forumet. Flodec har rett... du har skrevet litt rotete slik at det blir vanskelig å vite nøyaktig hva du mener, og ikke skjønner jeg hvorfor Bluescreen er nødt til å være en feil med skjermkortet. Men hvis jeg forstår deg rett, så har det vært forskjellige symptomer alle gangene, bortsett fra at det har vært et problem med viften to ganger. Er dette ca. riktig hendelsesforløp? I følge dine poster tolker jeg det slik ihvertfall: 1. gang: Bluescreen 2. gang: Vifteproblem 3. gang: Fortsatt vifteproblem 4. gang: Tastaturet Hva er den inne for nå? Det må være tredje gang samme feil for at du har krav på heving eller ny PC. De fleste firma opererer også med heving/omlevering ved forskjellige feil fjerde/femte gang, men det er ikke et lovfestet krav. Lenke til kommentar
coban Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Nå er jo elprice konk, mulig det har noe med saken å gjøre:-( Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Nå er jo elprice konk, mulig det har noe med saken å gjøre:-( Sånn kan du ikke bare slenge ut uten grunnlag for uttalelsene dine! Skjønner du selv at du gjør noe ulovlig ved dette, når selskapet ikke er slått konkurs? Selskapet går riktignok ikke bra og de har fått inkassosaker på seg i det siste, aldri et godt tegn, men å si at de har gått konkurs er feil! I hvertfall til du kan vise til hvor du får informasjonen din fra! Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Nå er jo elprice konk, mulig det har noe med saken å gjøre:-( Sånn kan du ikke bare slenge ut uten grunnlag for uttalelsene dine! Skjønner du selv at du gjør noe ulovlig ved dette, når selskapet ikke er slått konkurs? Selskapet går riktignok ikke bra og de har fått inkassosaker på seg i det siste, aldri et godt tegn, men å si at de har gått konkurs er feil! I hvertfall til du kan vise til hvor du får informasjonen din fra! Står vel ganske greit i brønnøysundregistrene. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Se der ja... Sak på NA24 også: http://www.na24.no/article3106048.ece# Da gjenstår det bare å unnskylde seg ovenfor Coban! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå