iChristian Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg er enig med deg, men jeg skulle gjerne hatt Pestilence sin definisjon. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Alle Mac-er er PC-er Personlig? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Alle Mac-er er PC-er Personlig? Heter ikke de der Xserve, ikke Mac? Iflg wiki sin beskrivelse av Mac, så er det: "The Macintosh, or Mac, is a series of several lines of personal computers" http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh Endret 6. mai 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Heter ikke de der Xserve, ikke Mac? Semantikk. Her er en som passer kriteriet om Mac i navnet, Mac Pro: http://store.apple.com/us/configure/MC915LL/A?mco=MTk4Mjc2MDA Er det en PC? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Heter ikke de der Xserve, ikke Mac? Semantikk. Her er en som passer kriteriet om Mac i navnet, Mac Pro: http://store.apple.com/us/configure/MC915LL/A?mco=MTk4Mjc2MDA Er det en PC? Tjaaaaah, kanskje å strekke begrepet litt langt? Det er vel strengt tatt en Server. På den andre siden så vil du helt fint kunne bruke den som en PC. Er du forresten enig i at dette er en PC? http://storeimages.apple.com/1842/store.apple.com/Catalog/US/Images/macbook/img/product-white-hero.jpg EDIT Hmm, må faktisk ta tilbake det jeg sa der, Mac Pro er faktisk ment for bruk av en person, ikke som en server. Mao, det er en PC. EDIT 2 Eller var det ihvertfall før. whatever egentlig, det her er mest semantikk, minst 99% av det folk kaller Mac er PC-er. Endret 6. mai 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Newton Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Enhver PC kan brukes som en server, men Mac Pro er ikke primært ment som en server, den er en arbeidsstasjon. En arbeidsstasjon er en PC av det litt mer avanserte slaget, beregnet for de mest krevende oppgavene. Altså kan MacPro kalles en PC, i likhet med arbeidsstasjoner som kjører Windows eller Linux. Endret 6. mai 2011 av Newton 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Så alle Macs er PC-er, bortsett fra servere, men ikke noen gamle modeller og bortsett fra arbeidsstasjoner med mindre de blir brukt som kraftige PC-er og bortsett fra noen av PC-modellene om de er rack-monterte. Så bra at det ble definert og oppklart. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Er du forresten enig i at dette er en PC? http://storeimages.apple.com/1842/store.apple.com/Catalog/US/Images/macbook/img/product-white-hero.jpg Joda, er en PC det. 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Er du forresten enig i at dette er en PC? http://storeimages.apple.com/1842/store.apple.com/Catalog/US/Images/macbook/img/product-white-hero.jpg Joda, er en PC det. Da er vi vel i bunn og grunn enige, resten er smådetaljer det ikke akkurat er vits å henge seg opp i. Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Jeg vil gjerne høre din definisjon på en PC... Her kommer'n - sent og banalt enkelt: En PC er en PC. Det "no-name" greiene IBM kom med de ikke ante hva skulle hete, De kalte det bare for PC eller IBM-PC. Mange av dagens PC eiere har glemt dette og forventer derfor at alt det andre som fantes før og som kommer i fremtiden som tilhører kategorien "datamaskiner" også skal hete det samme. Dersom Toyota hadde kalt sin første bil for "Personal Automobile" eller "PA" hadde vel ikke det vært noen grunn i seg selv til at alle andre bilmerker som fantes på den tiden skulle bytte navn til "PA"? Desverre har vi ikke noe "no-name" bilmerke så jeg kan ikke gi deg et reelt eksempel. Heldigvis kan jeg gå i BILbutikken og kjøpe meg en BMW om jeg ønsker det, eller en iPhone for den saks skyld (eller må den kalles for PM - Personal Mobilephone?). Men en Mac skal ikke få lov til å hete Mac? En MAC er en datamaskin. En Amiga er en datamaskin. En PC er en datamaskin uten noe distinktivt navn. Av noen ansett som en datamaskin med en x86 prosessor og Windows/Linux operativsystem - av andre ansett som en Mac som ikke bør hete Mac. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Beklager, men det der var vissvass... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Her kommer'n - sent og banalt enkelt: En PC er en PC. Det "no-name" greiene IBM kom med de ikke ante hva skulle hete, De kalte det bare for PC eller IBM-PC. Allerede her faller du av lasset.IBM-PC er et egennavn/merkevarenavn på samme måte som BMW og Mac. Men selv om IMB-PC inneholder termen PC impliserer ikke det at alle PCer må være IBM-PCer. Heller ikke IBM-kompatible PCer. Og selv om en datamaskin har fått navnet Mac eller ThinkPad, så er det likefullt en PC. "No-name"-termen du savner på automobiler er rett og slett bil. Enkelt og greit. Bare se hvor godt innarbeidet det er i språket. Det hadde blitt fryktelig slitsomt hvis alle skulle gått rundt og spesifisert biltypen eller bilmerket hele tiden. "Hvordan kommer du deg til jobb? Kjører BMW.", "Kan man kjøre Audi etter å ha drukket?", "hvor ofte skal sedanen på EU-kontroll?", osv. Eller kommer du her og påstår at en BMW ikke er en bil? Endret 8. juli 2011 av endrebjo 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. juli 2011 Del Skrevet 8. juli 2011 Veldig saklig artikkel som falt svært godt i smak! Det viser hvordan man kan velge Apple sine produkter som en forbruker, og ikke en fanatiker basert på myter! Jeg vurderer ofte en Mac, men kommer gang på gang til konklusjonen at en PC i samme prisklasse fungerer mye bedre for meg. Men jeg er en bruker som setter seg litt dypere inn i PC-verdenen og er derfor veldig låst til disse funksjonene som man ikke finner i en Mac. Det nærmeste jeg kan komme Mac og OSX er Linux, men om jeg installerer Linux på en Mac så får jeg ingenting annet enn en flott maskin til en dyr pris, så da er det plutselig like greit å bare kjøpe en robust og flott PC. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Gjenbruk av artikler er fint... Er diskusjonen den samme den gang som nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå