Greddi Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Så du sier at det er rent alluminium i MBP, og det ikke finnes noen støtdempende materiale i MBP? Da må du lære deg å lese. Jeg har aldri hevdet det er rent aluminium i chassiset til MBP, ei heller hevdet at det ikke finnes noe støtdempende materiale/innretninger i MBP. Jeg vil tvert imot si at det er sjokkerende om Apple ikke har tenkt så langt, og jeg tviler sterkt på at de har unnlatt å tenke i de baner. Siden innleggene har eskalert litt, får jeg kort og brutalt ta poenget en gang til: Apple-fanskaren bruker aluminiumchassiset som et viktig argument for meget bra byggekvalitet, uten at man reflekterer videre over hvordan innsiden faktisk er. Det ytre har meget lite å si dersom det indre ikke ytterligere beskyttet. For å gjenta meg selv: det hjelper fint lite at Volvo 240'n din ser ut til å være intakt etter kollisjonen, så lenge du selv ble grønnsak da du satt inne i bilen. Jeg leser mellom linjene... Så du kverulere bare for å kverulere? Du vet ikke hvilke type aluminium som er brukt på MBP. Du vet ikke om det er laget noen foretak på støtdemping. Og alikevel kommer du med argumenter som vi skulle tro gjelder for MBP, men alikevel som du sier ikke gjelder for MBP? jezuz, snakk om å gå OT her. Hør her, MBP har aluminium chassis. Har du laptopper i sekken sammen med diverse bøker og whatever er den utsatt for små press,bøying og vibrasjoner. Når den plastikken som skal liksom beskytter f.eks skjermen, så er sannsynligheten større for at skjermen får skade ved lett press enn alluminiumet. Og blir presset blir så stor at den bøyer aluminiumet så ser vi det med engang. Det ville ikke vært tilfellet med plastikk, siden den bøyer seg tilbake, og vi kan late som ingenting er skjedd, men panelet kan fortsatt tatt skade. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg leser mellom linjene... Så du kverulere bare for å kverulere? Du vet ikke hvilke type aluminium som er brukt på MBP. Du vet ikke om det er laget noen foretak på støtdemping. Og alikevel kommer du med argumenter som vi skulle tro gjelder for MBP, men alikevel som du sier ikke gjelder for MBP? jezuz, snakk om å gå OT her. Hør her, MBP har aluminium chassis. Har du laptopper i sekken sammen med diverse bøker og whatever er den utsatt for små press,bøying og vibrasjoner. Når den plastikken som skal liksom beskytter f.eks skjermen, så er sannsynligheten større for at skjermen får skade ved lett press enn alluminiumet. Og blir presset blir så stor at den bøyer aluminiumet så ser vi det med engang. Det ville ikke vært tilfellet med plastikk, siden den bøyer seg tilbake, og vi kan late som ingenting er skjedd, men panelet kan fortsatt tatt skade. Les nøye en gang til. Jeg viser til at virkeligheten ikke er så enkel som Apple-fans vil ha det til. Vet du selv hvilken kvalitet av aluminium som Apple bruker? Vet du hvordan Apple har designet det indre for å beskytte komponentene? Jeg hører stadig vekk Apple-fans som skryter hemningsløst av unibody i aluminium, og mener dette viser skikkelig byggekvalitet. Så enkel er ikke verden. Det holder ikke å proklamere byggekvalitet bare basert på hvilket materiale housingen er bygget i, eller at den er frest ut av et stykke aluminium. Det blir for simpelt. Se på helheten, studer design, materialvalg, aluminiumlegering etc. Først DA vil du ha noe grunnlag for å kunne si noe om byggekvaliteten og holdbarheten. Aluminiumsplatene vil også ha "hukommelse", altså at de går tilbake til opprinnelig fasong ved trykk (opp til en viss grense, selvsagt). Bøyer du en tynn aluminiumsplate, vil den kunne gå tilbake til sin opprinnelige fasong når du slipper. Jeg tviler aldeles ikke på at aluminiumchassiset til Macbook Pro er holdbart. Noe annet har jeg aldri hevdet. Men, for å gjenta poenget atter en gang; det er nytteløst å se seg blind på et aluminiumchassis og automatisk hevde at det borger for byggekvalitet. Det er IKKE tilfelle. Og det er IKKE kverrulering. Jeg kunne atter en gang dratt frem analogien med bilene, men det gidder jeg ikke. Les, så kanskje du forstår. 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Du "glemte" å nevne f.eks Linux-fanboys og Android-fanboys, som det ikke er vanskelig å finne mange av på amobil.no og hw.no. Mange vil nok mene at disse to gruppene er blant de mest aggressive både når det gjelder angrep mot andre og misjonering for egen plattform i diverse fora. Du kjenner åpenbart ikke den gjennomsnittlige Mac-bruker, så dine "erfaringer" - eller rettere sagt drittslenging - har i så måte null verdi. Jeg glemte ingenting, det finnes flere firmaer som har fanboys enn det er rom for meg å ta med. Jeg brukte eksempler. Et menneske som levde utenfor RDF ville ha vært i stand til å se slike åpenbarheter, men jeg kan jo skjønne at du ville sett urettferdighet dersom dine favorittfiender(?) ikke var nevnt/vurdert. Forøvrig har jeg ikke ennå sett nok fra Android-fanboys til å kunne generalisere, og Linux-fanboys er voldsomt fragmentert for tiden så der er også generalisering vanskelig. Min subjektive oppfattelse av dem er at Linux-brukere er langt mindre misjonerende enn de brukte å være. De var veldig fanatiske før, men kanskje ikke så evangelistiske. Nå virker det som det er normalisert ganske kraftig etter at de fikk noen akseptable desktop-distroer, som Ubuntu, og dermed tilsig av mindre idealistiske, mer average brukere. Android-brukere må jeg si at jeg har sett endel av i Nokia-diskusjoner, men der er de egentlig litt sånn "dere skal være velkommen til oss hvis dere vil", så jeg har ikke egentlig tenkt på dem som fanboys. Jeg kjenner imidlertid igjen deg, når jeg ser deg. Det er en reel risiko for at grunnen til at jeg tror myte 15 ikke er riktig, er farget av brukere som deg. For syns skyld vil jeg opplyse at min interesse det siste året har vært rundt Nokias produkter... Men siden jeg synes Nokia er et dustefirma som ikke får til noe som helst, vil det nok være feil av meg å kategorisere meg selv som en Nokia fanboy. Nokia har ikke fanboys, men masse apologists. Siden jeg heller ikke vil unnskylde Nokias inkompetanse, er jeg vel mer som en... eh... misfornøyd Maemo-bruker? Så logikken din er som følger: Du føler at du ikke kan generalisere om Android- og Linux-fanboys, som er små undergrupper blant brukermassene, men du viker ikke tilbake for grov generalisering om alle Mac-brukere selv om du åpenbart ikke har noe som er i nærheten av et relevant grunnlag å basere dine påstander (eller fordommer) på. Ut fra at du har observert noen få Mac- eller Apple-fanboys i diverse nettfora drar du konklusjonen at alle Mac-brukere er fanboys, fanatikere og disipler. Ikke nok med det, du stempler faktisk alle Mac-brukere som mindre "normalttenkende" (hva nå det betyr) enn den kjente scientologen Tom Cruise. Alt våset du kommer med er ikke bare ekstremt ulogisk - det er ganske komisk også. Du "kjenner igjen" meg. Good for you! Hei, hei, og takk for sist! Og ut fra at du har lest noen av mine innlegg drar du konklusjonen at myte 15 ikke er riktig. Jeg må si at jeg føler meg betydningsfull, da - siden jeg alene åpenbart teller mer enn 100 millioner andre Mac-brukere... (PS. For ordens skyld: Jeg har aldri oppfattet Linux-brukere eller Android-brukere som mine "favorittfiender" - jeg oppfatter dem generelt ikke som fiender i det hele tatt. Hat og fiendskap har lite i et slikt forum å gjøre, og jeg har lite til overs for hatere som ikke heller holder kjeft enn å terpe på sitt ensidig negative budskap i tide og utide.) Endret 4. mars 2011 av Newton Lenke til kommentar
Newton Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) @wirrumsen: Du har i helt rett, etter det jeg kan se. Bruk av aluminium i det ytre chassiet betyr selvsagt ikke automatisk uovertruffen kvalitet, og bruk av plast i det ytre skallet betyr helller ikke automatisk at kvaliteten på maskinen er dårligere. Men all erfaring tilsier at både Apples Unibody alu-kabinett og maskinenes indre jevnt over holder svært høy kvalitet. Og det gjør også enkelte av f.eks Lenovo og HP sine profesjonelle maskiner i tilsvarende prisklasser, selv om de har en helt annen design og oppbygging. Endret 4. mars 2011 av Newton Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Så logikken din er som følger: Du føler at du ikke kan generalisere om Android- og Linux-fanboys, som er små undergrupper blant brukermassene, men du viker ikke tilbake for grov generalisering om alle Mac-brukere (...) - det er ganske komisk også. At jeg ikke har lest nok av Android-fanboys til å kunne trekke generaliseringer mens jeg har lest nok av Mac-fanboys til å kunne trekke generalisering, representerer vel mer utjevn datainnsamling enn det representerer hvilken logikk jeg benytter (eller ikke benytter, om du foretrekker). Ujevn datainnsamling skyldes igjen det faktum at epleskrotter er så vannvittig misjonerende sånn at man ikke klarer å holde det unna fokusområdet så hard man enn prøver. Men ja, det er faktisk ganske underholdende. Made your day, I am sure. Endret 5. mars 2011 av tommyb Lenke til kommentar
Newton Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 @tommyb: Synsingen din henger fortsatt ikke på greip. Det koker i grunnen ned til subjektiv generalisering og drittslenging, basert på angivelig "datainnsamling" som kun dreier seg om din personlige tolkning av det noen ganske få personer kan ha skrevet. Statistisk sett fullstendig uholdbart, logisk sett utrolig svakt. I det hele tatt bare et patetisk forsøk på grunnløs sverting av enormt mange mennesker som aldri har drevet noen form for "misjonering" hverken i dette eller andre diskusjonsfora. Flaut! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Han har uanset et poeng : Apple "gjengen" er utrolig flinke til å få fram hvor "bra" Apple iOS er, selv om man har hatt tilsvarende funskjonalitet på plass en annen plass i lengre tid (enten i form av programvare add-ons eller innebygget funksjonalitet i oset). Personlig sitter jeg ikke og O'er og I'er høyt hver gang det er et produktslipp fra Apple, det er faktisk ganske så utrolig å se hva som skjer i mediene når det kommer eppleprodukter og har sannsynligvis en kraftig sammenheng med at mange journalister er rett og slett Glad i Apple produkter. Det eneste han dog tar feil på er å sette alle som kjøper Apple produkter i samme bås, det finnes nok av personer som ikke sitter og skryter høylytt om Oset, dog i disse tider så har det utvilsomt vært en smittsom effekt når det gjelder Apple produkter. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Han har uanset et poeng : Apple "gjengen" er utrolig flinke til å få fram hvor "bra" Apple iOS er, selv om man har hatt tilsvarende funskjonalitet på plass en annen plass i lengre tid (enten i form av programvare add-ons eller innebygget funksjonalitet i oset). Tja, jeg vet ikke om du har lagt merke til at hver gang det er en artikkel som handler om Apple, iPhone/iOS eller Mac/OS X, så er det sjeldent iPhone- eller Mac-brukerne som er de første til å kommentere. Derimot strømmer det ofte på med Apple-hatere, Android-fanboys, osv som enten a) kommer med forslitte vitser om Apple eller produktene, b) legger ut om hvor elendige produktene er, c) legger ut om hvor fortreffelige deres egne elektroniske kjeledegger er, og/eller d) bare er ute etter å provosere. Personlig sitter jeg ikke og O'er og I'er høyt hver gang det er et produktslipp fra Apple, det er faktisk ganske så utrolig å se hva som skjer i mediene når det kommer eppleprodukter og har sannsynligvis en kraftig sammenheng med at mange journalister er rett og slett Glad i Apple produkter. Kommer vanligvis ikke så mye O'er og I'er fra meg heller. Jeg har også flere ganger kritisert hypen som bedrives på bl.a hw.no og amobil.no, med overdrevennt mye tåpelige artikler om Apple-rykter, spekulasjoner, sladder, osv. Her kunne de gjerne kuttet ut all forhåndshypen og heller skrevet en skikkelig artikkel etter at produktene er lansert. Det eneste han dog tar feil på er å sette alle som kjøper Apple produkter i samme bås, det finnes nok av personer som ikke sitter og skryter høylytt om Oset, dog i disse tider så har det utvilsomt vært en smittsom effekt når det gjelder Apple produkter. Vel, om du ser etter så vil du f.eks finne at undertegnede vanligvis ikke sitter og skryter høylydt om OS'et, selv om jeg rent ut fra eget ståsted kan ha all mulig grunn til det, og nok har mer enn middels interesse og kunnskap om emnet. Men jeg diskuterer gjerne, og kan gjerne komme med faktaopplysninger eller framheve positive sider, som motsvar mot feilinformasjon og ensidig negativitet fra før nevnte hatere, Android-fanboys, osv. Uansett, det er kun en mikroskopisk andel av Mac-brukerne som i det hele tatt engasjerer seg i slike diskusjoner. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 -Snip Slapp av, innlegget mitt var ikke ment på deg personlig (noe du desverre har tolket det slik) , men litt på generelt grunnlag. Akkurat her på forumet så er det nok en del ivrige Android brukere (og vi følger med de som tror de kan lure systemet med flere brukere og skjulte Ip'er) men på andre forum så er ofte ting snudd på hodet igjen. Men det er ikke til å skjule at Apple sine produkter får en enorm oppsluttning i media, selv om andre produsenter av gode produkter så og si aldri får samme tid i spotlyset. Synd, men sånn er det desverre Lenke til kommentar
Newton Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 @Malvado: Den er grei - det var kanskje mest myntet på noe en viss annen person skrev, som visstnok har dannet seg et bilde av alle Mac-brukere på grunn av meg Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det koker i grunnen ned til subjektiv generalisering og drittslenging, basert på angivelig "datainnsamling" som kun dreier seg om din personlige tolkning av det noen ganske få personer kan ha skrevet. Statistisk sett fullstendig uholdbart, logisk sett utrolig svakt. Forventet du statistisk sentralbyrå-baserte dataanalyser her? Er det noen som har framstilt noe som annet enn subjektive meninger? Skjerpings. Endret 6. mars 2011 av tommyb Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det jeg alltid reagerer på er at PC alltid refererer til Windows, og at Windows alltid referer til preinstallasjonen fra de individuelle produsenten. Om du kjøper en ren Windows ved siden av, unngår å putte inn alle CDene som følger med når du kjøper kamera, printer, keyboard o.l, på samme måte som at disse sjelden i det hele tatt fungerer på Mac, så vil du få en veldig lik opplevelese av Windows. Windows blir ikke "tregt av seg selv" som så mange påstår. Grunnen til at din Mac ikke blir tregere med tiden er fordi den ikke støttes av bloated programvare (som for all del er en god tid imo). Syntes dette er en myte som også bør nevnes Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) I lab funket det bra. Har til gode å prøve det i produksjon ... AD-strukturen vår er "bittelitt" mer kompleks enn på lab'en ^^ Edit: men vet det er gjort tidligere, men ikke integrert med Open Directory, så vidt jeg vet. Endret 7. mars 2011 av JKJK Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ang "MAC bare funker". Stapp inn et nytt skjermkort / ny HDD / ny RAM +++++ uten å installere drivere til hverken eller, og se hva som "bare fungerer" på MAC OS vs. Windows 7. Windows 7 har et arsenal av drivere uten sidestykke. Kan lett legge inn W7 på en hvilken som helst søppelgammel laptop og den finner drivere til alle enheter i hele dritten og (i mitt tilfelle hvertfall) klarte å få multitouch ut av en touchpad på en gammel HP fra 2004. Jeh har en maskin fra 2007 som ikke liker Win7. Umulig å innstallere. Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Min datamaskin er da for faen ikke noen PC. Det er en Asus. (Hvis vi skal følge din analogi.) Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Min Mac (ikke MAC) er absolutt en PC i og med at PC står for Personal Computer. Hvorfor er en PC nødt å være en datamaskin med Windows?! Vil det si at en maskin med Linux ikke er en PC? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Min Mac (ikke MAC) er absolutt en PC i og med at PC står for Personal Computer. Hvorfor er en PC nødt å være en datamaskin med Windows?! Vil det si at en maskin med Linux ikke er en PC? Jeg skjønner det heller ikke. Riktignok er det mange MAC-fanatikere som fortsatt maser om at de ikke er innehavere av en PC, men en MAC Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Jeg vil gjerne høre din definisjon på en PC... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har sett noen kommentarer på om MAC er en PC eller ikke. En Mac er ikke en PC. En Mac er en Mac. En PC er en PC. En Amiga er en Amiga. Alle er datamaskiner. Akkurat som en BMW ikke er en Mercedes. Men alle er biler. Alle Mac-er er PC-er, mens ikke alle PC-er er Mac-er. PC står for Personal Computer, noe en Mac definitivt er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå