Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac

Anbefalte innlegg

Thunderbolt er nok bare 2 ganger så rask som USB 3.0 (5Gb/s) Yaricks.

Hmm.. Thunderbolt støtter to kanaler med 10Gbit/s full duplex, altså 20Gbit/s praktisk bandbredde hver vei over en kabel. Thunderbolt har også svært lav latency (forsinkelse): 8ns til siste enhet i kjeden.

USB3 har 4.8GBit/s teoretisk bandbredde. I praksis kommer ingen enheter i nærheten av denne hastigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Thunderbolt støtter to kanaler med 10Gbit/s full duplex, altså 20Gbit/s praktisk bandbredde hver vei over en kabel. Thunderbolt har også svært lav latency (forsinkelse): 8ns til siste enhet i kjeden.

20Gbit/s er da _teoretisk_ maksimum? Det (lille) jeg har sett av TB tester hittil ender opp på omtrent det halve i praktisk bruk.

Lenke til kommentar

20Gbit/s er da _teoretisk_ maksimum? Det (lille) jeg har sett av TB tester hittil ender opp på omtrent det halve i praktisk bruk.

Nei, to kanaler med 10Gbit/s er praktisk bandbredde.

The physical layer has been designed to introduce very minimal overhead and provides full 10Gbps of usable bandwidth to the upper layers.

Se mer her: http://www.intel.com/technology/io/thunderbolt/325136-001US_secured.pdf

Endret av KELViN
Lenke til kommentar

Nei, to kanaler med 10Gbit/s er praktisk bandbredde.

The physical layer has been designed to introduce very minimal overhead and provides full 10Gbps of usable bandwidth to the upper layers.

Det er fremdeles bare noe produsenten hevder. Inntil jeg ser en praktisk test hvor de oppnår disse hastighetene, er og blir det teoretisk. De eneste praktiske testene jeg har sett hittil har nådd taket på halvparten. Om det bare er fordi det er tidlige dager eller fordi Intel hyper opp potensialet gjenstår å se.

Lenke til kommentar

"FEIL: Det finnes mange Mac-brukere som verken er fanatikere eller disipler."

Denne tror jeg rett og slett ikke på.

Skal du finne Sony fanboys, må du på et gamer- eller filmforum eller noe sånt. Selv om de er utrolig vokale, så er det ikke noe problem å leve et liv fri for Sony fanboys. Skal du finne Microsoft fanboys må du inn på et MSDN-forum. Skal du finne Nokia fanboys må du... det vet jeg egentlig ikke, jeg tror ikke Nokia har noen fans lengre.

Men skal du finne en iVangelist, er det nok å åpne forsiden på en hvilken som helst nettavis, eller omtale et hvilket som helst ikke-apple produkt i et hvilket som helst forum. Det er pinadø mer misjonering enn om du skulle være uttalt religiøst søkende i Jerusalem under korstogene.

Jeg ville sagt at Tom Cruise er mer normalttenkende enn den gjennomsnittlige Apple-bruker etter hva jeg ser på forumene, hadde det ikke vært for at Tom Cruise faktisk er nøyaktig den gjennomsnittlige Apple-bruker etter mine erfaringer.

Bare en sånn HELT upartisk observasjon.

Lenke til kommentar

Folkens, det er jo ikke noe å diskutere at en MBP som er støpt i alluminium vil holde seg bedre enn en windows maskin som er pakket i plast, mtp transport. Ved transport så vil maskinen bli utsatt for krefter du ikke aner. Da kan plasten som blir brukt bli bøyd/ristet osv noe som ikke er bra for komponentene inne i maskinen. Med et ytterskall av alluminium som beskytter komponenter mot bøying/støt bedre enn plast. Ja da er feilraten kanskje litt mindre.

Lol.

Bøy eller bulk en bit aluminium og gjør det samme med plast. Aluminium har en tendens til ikke å bøye seg tilbake av seg selv. Men kanskje det bare er meg som ikke fulgte med på skolen?

Les også bilanalogien til en kar lenger tilbake i tråden.

Lenke til kommentar

Det må større krefter til for å bøye alluminium...

Plast trengs mye mindre krefter det er bare å pakke sekken full og du har laptopen i klem. Riktig at plast er fleksibelt, og er nettopp derfor komponenter kan bli skadet uten at du merker det selv på utseendte. Skal du ødelegge maccen, må du gå inn for det å ødelegge den. Pluss du vil for se at noe er galt hvis chassiet er bøyd.

Lenke til kommentar

Plast ja. ThinkPads have commonly featured magnesium, carbon fiber reinforced plastic or titanium composite cases. Active Protection System, an accelerometer sensor which detects when a ThinkPad is falling and shuts the hard drive down to prevent damage, Roll cage design to eliminate motherboard flex.. ..and drain holes to help reduce damage to the keyboard and components from accidental spillage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er thinkbad. Sjekk hva en Acer eller HP maskin er laget av. plastic fantastic.

Link: http://www.anandtech.com/show/4190/hps-business-notebook-hat-trick
HP is using aluminum on the lids of all of their new enterprise notebooks along with a single piece of machined aluminum for the interior panel with the ports cut into it. Internally they've employed a magnesium alloy chassis, and together with the aluminum shell these notebooks feel incredibly rigid and durable. In fact, in addition to having a mag-alloy backplane for the screen, HP also uses rubber padding between the bezel and screen to ensure it never compresses against the keyboard the way some cheaper notebooks can.

That keyboard is spill-resistant, with channels built into the frame beneath it, though depending on how you feel about the keyboards HP employs on their consumer line you may be pleased or disappointed to see the same chiclet-style keys on their enterprise-class kit. They've also gotten rid of touch-based buttons along with pretty much the entire control bar above the keyboard, instead replacing it with a couple of actual quick-access buttons. It's a decision that simplifies the look while improving usability.

At folk flest velger Pavilion er ikke HPs skyld.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC.

PC = Personal Computer. Mac er en datamaskin, og ofte personlig. Mac = PC. Linuxbrukere kaller ikke sin hardware for Linux, men for PC, fordi det er en Personal Computer. Er bare folk som er blendet av Steve Jobs som tror Mac ikke er en PC fordi alle PCer kjører Windows og Windows suger.

Jeg har tydeligvis uttrykt meg uklart, for ditt poeng er akkurat det jeg prøver å få fram. Jeg sier jo at det er en myte, altså i betydning «utbredt falsk oppfatning».

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ser det nå, jeg bare oppfattet det som om du mente at Mac er ikke PC. Tror ikke jeg leste hele innlegget ditt en gang, så bare "Mac er ikke PC." og gikk i omgwtfbbq-mode. :p

Lenke til kommentar

Plast trengs mye mindre krefter det er bare å pakke sekken full og du har laptopen i klem. Riktig at plast er fleksibelt, og er nettopp derfor komponenter kan bli skadet uten at du merker det selv på utseendte. Skal du ødelegge maccen, må du gå inn for det å ødelegge den. Pluss du vil for se at noe er galt hvis chassiet er bøyd.

Ikke nødvendigvis. Det er ingen problem å ødelegge en Mac. Du slipper å gå inn for det.

Aluminium behøver ikke være sterkere enn plastikk. Aluminium er faktisk et veldig mykt metall og du behøver en god legering samt relativt tykt stykke for at aluminiumen skal være særlig sterk. En god plastkonstruksjon kan faktisk være langt mer holdbar enn aluminium.

Apple har jo hatt problemer med sprekkdannelse i aluminiumchassiset på Macbook Pro tidligere. Jeg håper de har lært av dette og brukt bedre legering evt endret konstruksjonen siden da. Edit: sprekkdannelseproblemet var vel i plast-Macbook'en når jeg bruker noen sekunder ekstra på å tenke.

Det som teller på holdbarheten, er hvordan chassiset klarer å absorbere energien som oppstår i for eksempel et fall. Et stivt aluminiumchassis hvor det ikke eksisterer noe demping inn mot komponentene på innsiden, vil være uheldig. Jamfør Volvo-sammenligningen jeg satte opp i et tidligere innlegg i tråden hjelper det fint lite med et bestandig ytre så lenge de svake komponentene på innsiden utsettes for den samme energien. I så måte kan et plastchassis faktisk være langt bedre da plasten har større energiabsorberende egenskaper. Men som med alt; alt avhenger av hvordan ting faktisk er satt sammen, ikke bare utvendig, men også innvendig. Og hvilken kvalitet man bruker på plasten/aluminiumen/karbonet/magnesiumen etc.

Endret av wirrumsen
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Det er ingen problem å ødelegge en Mac. Du slipper å gå inn for det.

Aluminium behøver ikke være sterkere enn plastikk. Aluminium er faktisk et veldig mykt metall og du behøver en god legering samt relativt tykt stykke for at aluminiumen skal være særlig sterk. En god plastkonstruksjon kan faktisk være langt mer holdbar enn aluminium.

Apple har jo hatt problemer med sprekkdannelse i aluminiumchassiset på Macbook Pro tidligere. Jeg håper de har lært av dette og brukt bedre legering evt endret konstruksjonen siden da. Edit: sprekkdannelseproblemet var vel i plast-Macbook'en når jeg bruker noen sekunder ekstra på å tenke.

Det som teller på holdbarheten, er hvordan chassiset klarer å absorbere energien som oppstår i for eksempel et fall. Et stivt aluminiumchassis hvor det ikke eksisterer noe demping inn mot komponentene på innsiden, vil være uheldig. Jamfør Volvo-sammenligningen jeg satte opp i et tidligere innlegg i tråden hjelper det fint lite med et bestandig ytre så lenge de svake komponentene på innsiden utsettes for den samme energien. I så måte kan et plastchassis faktisk være langt bedre da plasten har større energiabsorberende egenskaper. Men som med alt; alt avhenger av hvordan ting faktisk er satt sammen, ikke bare utvendig, men også innvendig. Og hvilken kvalitet man bruker på plasten/aluminiumen/karbonet/magnesiumen etc.

Så du sier at det er rent alluminium i MBP, og det ikke finnes noen støtdempende materiale i MBP? :p

Lenke til kommentar

"FEIL: Det finnes mange Mac-brukere som verken er fanatikere eller disipler."

Denne tror jeg rett og slett ikke på.

Skal du finne Sony fanboys, må du på et gamer- eller filmforum eller noe sånt. Selv om de er utrolig vokale, så er det ikke noe problem å leve et liv fri for Sony fanboys. Skal du finne Microsoft fanboys må du inn på et MSDN-forum. Skal du finne Nokia fanboys må du... det vet jeg egentlig ikke, jeg tror ikke Nokia har noen fans lengre.

Men skal du finne en iVangelist, er det nok å åpne forsiden på en hvilken som helst nettavis, eller omtale et hvilket som helst ikke-apple produkt i et hvilket som helst forum. Det er pinadø mer misjonering enn om du skulle være uttalt religiøst søkende i Jerusalem under korstogene.

Jeg ville sagt at Tom Cruise er mer normalttenkende enn den gjennomsnittlige Apple-bruker etter hva jeg ser på forumene, hadde det ikke vært for at Tom Cruise faktisk er nøyaktig den gjennomsnittlige Apple-bruker etter mine erfaringer.

Bare en sånn HELT upartisk observasjon.

Du "glemte" å nevne f.eks Linux-fanboys og Android-fanboys, som det ikke er vanskelig å finne mange av på amobil.no og hw.no. Mange vil nok mene at disse to gruppene er blant de mest aggressive både når det gjelder angrep mot andre og misjonering for egen plattform i diverse fora.

Du kjenner åpenbart ikke den gjennomsnittlige Mac-bruker, så dine "erfaringer" - eller rettere sagt drittslenging - har i så måte null verdi.

Lenke til kommentar

Så du sier at det er rent alluminium i MBP, og det ikke finnes noen støtdempende materiale i MBP? :p

Da må du lære deg å lese. Jeg har aldri hevdet det er rent aluminium i chassiset til MBP, ei heller hevdet at det ikke finnes noe støtdempende materiale/innretninger i MBP. Jeg vil tvert imot si at det er sjokkerende om Apple ikke har tenkt så langt, og jeg tviler sterkt på at de har unnlatt å tenke i de baner.

Siden innleggene har eskalert litt, får jeg kort og brutalt ta poenget en gang til:

Apple-fanskaren bruker aluminiumchassiset som et viktig argument for meget bra byggekvalitet, uten at man reflekterer videre over hvordan innsiden faktisk er. Det ytre har meget lite å si dersom det indre ikke ytterligere beskyttet. For å gjenta meg selv: det hjelper fint lite at Volvo 240'n din ser ut til å være intakt etter kollisjonen, så lenge du selv ble grønnsak da du satt inne i bilen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sterke anti- iFølselser.

Men en myte jeg lever etter nå er at Apple har en briljant service løsning.

Har aldri eid en ThinkPad så vet ikke hvordan det løses her..

Men når fruens Mac knakk sammen var det bare å kontakte Apple. Etter sjekk av maskin ID kunne jeg gå til hvilken som helst forhandler og levere inn maskinen for reklamasjon.

I min PC verden har det aldri streifet meg å stå fritt til hvor å levere maskinen inn på reklamasjon. Skal det sies at mine egne maskiner bygger jeg, og når jeg kjøper for andre velger jeg forhandler etter forhandler tilgjengelighet for den jeg kjøper til.

Men Apple reklamasjonhåndtering :ph34r:

Lenke til kommentar

Du "glemte" å nevne f.eks Linux-fanboys og Android-fanboys, som det ikke er vanskelig å finne mange av på amobil.no og hw.no. Mange vil nok mene at disse to gruppene er blant de mest aggressive både når det gjelder angrep mot andre og misjonering for egen plattform i diverse fora.

Du kjenner åpenbart ikke den gjennomsnittlige Mac-bruker, så dine "erfaringer" - eller rettere sagt drittslenging - har i så måte null verdi.

Jeg glemte ingenting, det finnes flere firmaer som har fanboys enn det er rom for meg å ta med. Jeg brukte eksempler. Et menneske som levde utenfor RDF ville ha vært i stand til å se slike åpenbarheter, men jeg kan jo skjønne at du ville sett urettferdighet dersom dine favorittfiender(?) ikke var nevnt/vurdert. Forøvrig har jeg ikke ennå sett nok fra Android-fanboys til å kunne generalisere, og Linux-fanboys er voldsomt fragmentert for tiden så der er også generalisering vanskelig.

Min subjektive oppfattelse av dem er at Linux-brukere er langt mindre misjonerende enn de brukte å være. De var veldig fanatiske før, men kanskje ikke så evangelistiske. Nå virker det som det er normalisert ganske kraftig etter at de fikk noen akseptable desktop-distroer, som Ubuntu, og dermed tilsig av mindre idealistiske, mer average brukere.

Android-brukere må jeg si at jeg har sett endel av i Nokia-diskusjoner, men der er de egentlig litt sånn "dere skal være velkommen til oss hvis dere vil", så jeg har ikke egentlig tenkt på dem som fanboys.

Jeg kjenner imidlertid igjen deg, når jeg ser deg. Det er en reel risiko for at grunnen til at jeg tror myte 15 ikke er riktig, er farget av brukere som deg.

For syns skyld vil jeg opplyse at min interesse det siste året har vært rundt Nokias produkter... Men siden jeg synes Nokia er et dustefirma som ikke får til noe som helst, vil det nok være feil av meg å kategorisere meg selv som en Nokia fanboy. Nokia har ikke fanboys, men masse apologists. Siden jeg heller ikke vil unnskylde Nokias inkompetanse, er jeg vel mer som en... eh... misfornøyd Maemo-bruker?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...