wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Med andre ord du har ikke peiling? Men ja, det er mye som kan skje, selv om inntrykket er bunnsolid, men det kan det på alle PCer. Jeg klarer ikke å tro at MBP tåler så fryktelig mye mer enn andre maskiner. Jeg tenker da på normal-maskiner og ikke rugged-maskiner. Exactly. Jeg har ikke peiling. Men jeg reflekterer videre utover hva Mac-fansen anser som byggekvalitet. Aluminiumschassis betyr null og niks så lenge det indre ikke står i samsvar. Og hvor mange av Mac-fansen som bruker aluchassis i det vide og det brede som sitt hovedargument for byggekvalitet, vet hvordan innsiden er bygd opp? De innvendige komponentene er nok stort sett de samme som ordinære windows-laptop'er benytter, og da er man i praksis like langt. Det er enorm forskjell på hva man FØLER er byggekvalitet, og hva som faktisk er det. For å dra en liten sammenligning: la oss si du setter to biler opp mot hverandre. Den ene er en gammel Volvo 240, den andre en splitter ny Volvo V70. 240'n er solid bygget, og tåler en ganske solid kræsj uten at du utvendig ser at den er skadet, mens V70'n deformeres mye tidligere. Gjør det 240'n til bilen med best byggekvalitet? Ifølge Mac-logikken er svaret JA. Men hva hjelper det deg når du i kræsjen sitter som en grønnsak inni bilen, der hvor du i V70'n kan krabbe ut uten en skramme? Da gjentar jeg poenget: byggekvalitet er mye mer enn bare den ytre verdi. 1 Lenke til kommentar
Laplace79 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Myte 9: Mac har problemer i Windows-nettverk Noensinne prøvd å bruke en delt skriver i et Windows-nettverk på en Mac? Lykke til sier jeg bare... Hva er problemet med det? Jeg gjør det stadig vekk på min macbook i windows miljø og har aldri hatt noe problemer. Jeg benytter en delt canon skriver hjemme og på jobb: HP (3015 laser), Toshiba 281c, Konica Minolta Bizhub C550 og C253, alle på jobb satt som delt fra en filserver (windows 2003). Det eneste "problemet" har vært at default driver er dårlig så det lønner seg å laste ned driveren fra leverandøren slik at man får utnyttet alle funksjonene. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 SNIP Da gjentar jeg poenget: byggekvalitet er mye mer enn bare den ytre verdi. Bilde av en åpnet MacBook Pro 13" (tatt fra undersiden, med bunnlokket skrudd av): (IFixIt) Nå er jeg ingen ekspert på design av hardware-komponenter og plasseringen av disse. Men det ser jo relativt smart bygget ut. Hovedkortet er utført i et stykke PCB og er tilsyneslatende skrudd fast i sin egen ramme. HDD, optisk drev og batteri er plassert rundt hovedkortet og skrudd fast på sine respektive plasser. Jeg ser altså ikke hvordan de kunne gjort dette noe bedre. Alt virker å være solid festet, og det ser ikke ut til at det er komponenter inne i kabinettet som kan støte borti hverandre på noen enkel måte. Jeg ville også tro at byggekvalitet også går på enkel tilgang til de interne komponentene. På dette området scorer MacBook Pro langt bedre enn sine bærbare brødre. Å få av hele bunnlokket på en MacBook Pro er så enkelt som å skru ut et sett skruer. Å gjøre dette på den jevne bærbare innvolverer en hel del frustrasjon, ofte siden lokket er festet med en haug plastikklemmer som brekker bare man utsetter plastikklokket for litt press. Ikke minst er det ikke alltid klart hvor stor del av plastikk-dekselet som skal av. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Da har du vært heldigere enn meg - jeg har bare hatt problemer da jeg jobbet mye med Mac. Hvis jeg var så heldig at jeg fant en driver, var den ofte skrevet slik at den bare fungerte med direkte tilkobling via USB. Det er mulig ting har endret seg noe siden da men. Når det gjelder byggkvalitet, er det vel kanskje greiest å se på reparasjonsstatistikker: http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-asus-and-toshiba-win-hp-fails/ Apple ligger egentlig ganske så brukbart an. Forskjellen til Asus og Toshiba er såpass liten at jeg tviler på at de fleste av oss vil merke den lille ekstra prosenten. HP derimot holder jeg meg langt unna. Lenke til kommentar
shaman1981 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hvordan kan du påstå at det finne virus på Mac platformen. Er forskjell på virus, malware og trojaner.... Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Nå er jeg ingen ekspert på design av hardware-komponenter og plasseringen av disse. Men det ser jo relativt smart bygget ut. Hovedkortet er utført i et stykke PCB og er tilsyneslatende skrudd fast i sin egen ramme. HDD, optisk drev og batteri er plassert rundt hovedkortet og skrudd fast på sine respektive plasser. Jeg ser altså ikke hvordan de kunne gjort dette noe bedre. Alt virker å være solid festet, og det ser ikke ut til at det er komponenter inne i kabinettet som kan støte borti hverandre på noen enkel måte. Jeg ville også tro at byggekvalitet også går på enkel tilgang til de interne komponentene. På dette området scorer MacBook Pro langt bedre enn sine bærbare brødre. Å få av hele bunnlokket på en MacBook Pro er så enkelt som å skru ut et sett skruer. Å gjøre dette på den jevne bærbare innvolverer en hel del frustrasjon, ofte siden lokket er festet med en haug plastikklemmer som brekker bare man utsetter plastikklokket for litt press. Ikke minst er det ikke alltid klart hvor stor del av plastikk-dekselet som skal av. Et bilde sier strengt tatt ikke så mye. Javel, du synes den ser smart ut hva angår innvendig design. Fakta er at dette ikke er så veldig forskjellig fra ordinære laptop'er. Du kan ikke si at "alt virker å være solid festet" bare basert på et bilde... Da kan jo selv en gammel, slitt Lada se ut som en solid sammenskrudd bil i klasse med en Mercedes. Hvor mange av brukerne tror du noensinne har behov for, og enda mindre våger, å åpne dekselet for selv å skifte deler? En annen ting å tenke på er garantien. Apple har litt åpning for at man skal bytte RAM selv uten at det forringer garantien, men velviljen er nok ikke like stor når det gjelder harddisk og andre komponenter. Plasikk-klips/klemmer på den jevne bærbare? Jeg har selv byttet RAM, harddisker, wireless-kort etc på et titalls laptoper opp gjennom årene. Det har aldri bydd på særlig utfordringer. Aksessen har vært enkel, ingen plastdeksler har måttet bøte med livet. Det har vært enkelt å skru på plass igjen. Byggekvalitet har ikke noe med hvor enkelt det er å få tilgang på komponentene, men heller hvor bra de sitter sammen, hvor godt beskyttet de er, hvor bra de isolert sett er etc. For øvrig synes jeg det er en uting å måtte eksponere hele innsiden av maskinen om man skal bytte for eksempel RAM-brikker. Men OBS OBS! Jeg sier ikke at, hverken direkte eller indirekte, at en Macbook har dårlig byggekvalitet på noen som helst måte, for jeg tviler ikke på at de scorer jevnt bra på holdbarbet. Men det skulle bare mangle til den svært høye pris man betaler for de... Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Både harddiskbytte og RAM-bytte kan gjøres av bruker uten at man bryter garantivilkårene. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Når det gjelder byggkvalitet, er det vel kanskje greiest å se på reparasjonsstatistikker: http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-asus-and-toshiba-win-hp-fails/ Apple ligger egentlig ganske så brukbart an. Forskjellen til Asus og Toshiba er såpass liten at jeg tviler på at de fleste av oss vil merke den lille ekstra prosenten. HP derimot holder jeg meg langt unna. Når det gjelder HP tror jeg nok mye kommer av deres massive eksponering i bedriftsmarkedet. Man behandler typisk sine private eiendeler bedre enn hvordan man behandler for eksempel bedriftens eiendeler. Ødelegger du bedriftens laptop, er det bedriften som betaler fiks/ny laptop. Ødelegger du din egen, er det din egen økonomi det går utover. Her er nok også mye av grunnen til at Apple scorer høyt. Folk betaler mye for en Macbook (Pro/Air), og terskelen for å mishandle laptop'en er jo langt høyere for en laptop du betaler 10 000 kroner for enn en laptop du betaler 5000 kroner for. Samme gjelder for biler. Jo dyrere bil du har, desto mer redd blir du for den. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Folkens, det er jo ikke noe å diskutere at en MBP som er støpt i alluminium vil holde seg bedre enn en windows maskin som er pakket i plast, mtp transport. Ved transport så vil maskinen bli utsatt for krefter du ikke aner. Da kan plasten som blir brukt bli bøyd/ristet osv noe som ikke er bra for komponentene inne i maskinen. Med et ytterskall av alluminium som beskytter komponenter mot bøying/støt bedre enn plast. Ja da er feilraten kanskje litt mindre. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Både harddiskbytte og RAM-bytte kan gjøres av bruker uten at man bryter garantivilkårene. Tja, ikke helt sant. Dette går på goodwill fra Apple. Det står vel ikke noen steder i Apples Terms & Conditions at du har lov til å bytte harddisk og RAM (og evt annet) uten at det går utover garantien. Derimot dekker Apple seg slik at de kan gjemme seg bak "uautorisert installering av deler" dersom noe går galt. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det følger jo med både et egent hefte samt at det det står på innsiden av bunnlokket i Macbook Pro hvordan det gjøres, så tror nok det ikke er noe problem for Apple om du bytter selv. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Har uansett reklamasjon, så Apple sine regler kan ta seg en bolle. 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Har uansett reklamasjon, så Apple sine regler kan ta seg en bolle. Reklamasjon har fint lite å si. Da må du i tilfelle kjøre sak mot Apple så lenge du har satt inn en ny harddisk og Apple hevder det at du satte inn denne selv, var medvirkende grunn til at maskina feilet. Når man kjøper en Macbook, samtykker man samtidig i Apples salgsvilkår. At Apple har utarbeidet guiding for bytte av harddisk/RAM har ingen innvirkning på salgsvilkårene. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Gjennom å selge deg den i Norge samtykket Apple samtidig til norsk forbrukerlovgivning... 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Gjennom å selge deg den i Norge samtykket Apple samtidig til norsk forbrukerlovgivning... Og kan du vennligst si hvor i norsk forbrukerlovgivning selger er forpliktet å reparere feil som kan spores tilbake til forbrukers fikling med produktet (les: oppgradering av komponenter)? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Om feilen kan spores tilbake til "fikling med komponenter" er man selvklart selv skyldig, og kan ikke påberope seg reklamasjon. Men om jeg bytter harddisk og skjermkortet ryker en uke senere.. Endret 3. mars 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Om feilen kan spores tilbake til "fikling med komponenter" er man selvklart selv skyldig, og kan ikke påberope seg reklamasjon. Men om jeg bytter harddisk og skjermkortet ryker en uke senere.. Fullt mulig at Apple da vil si at problemet er at du ikke var tilstrekkelig forsiktig da du byttet harddisk slik at det oppstod problemer med statisk elektrisitet, noe som har satt skjermkortet ut av spill... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Noe man ikke automatisk kan anta, og jeg ville derfor stått på mitt. Men du peker bare på en god grunn til ikke å velge Apple. Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Myte 8 Et større problem enn utvalg, er mus akselereringen i OS X. Denne er permanent på, med en kurve som er hinsides all fornuft, og gjør Mac ubrukelig til FPS spilling. Eneste veien utenom, så vidt meg bekjent, er å kjøpe en "gamer" mus som inkluderer egne drivere med høyere grad av konfigurerbarhet. Off topic, men dette illustrerer vel mitt største problem med Apple og OS X. I stedet for å gjøre noe så minimalt som å inkludere en hukeboks for å skru av/på en funksjonalitet, velger Apple heller å si "vi vet best". De endrer jo til og med på funksjonalitet på hardware knapper, uten å la folk velge å heller holde seg til den foregående funksjonaliteten. Det er hårreisende arrogant, når vi vet hvor lite energi det tar å legge til en av/på bryter i innstillinger. 5 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Når det gjelder HP tror jeg nok mye kommer av deres massive eksponering i bedriftsmarkedet. Det kan være en mulig faktor, men nå blir andre merker også mye brukt i bedrifter. Kilden til grafen er SquareTrade, som selger utvidede garantier i USA, så det spørs også hvor stor andel av deres kunder er bedrifter. Hvorfor gjør Gateway, Acer og Lenovo det nesten like dårlig, og hvorfor er Toshiba så bra? Det er store forskjeller her som ene og alene ikke kan forklares av hvordan folk behandler tingene sine, eller hvem som kjøper hva. Det blir uansett synsing fra vår side, og jeg tror jeg heller vil forholde meg til tallene slik de er enn å ta sjansen. Tallgrunnlaget er forholdsvis stort, så jeg mener at det bør tillegges mer vekt enn f.eks. anekdoter fra venner og bekjente om hvordan noe har gått i stykker eller ikke. Det er også mer relevant enn kommentarer om plast kontra aluminium osv. Endret 3. mars 2011 av flinx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå