Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac

Anbefalte innlegg

Har heller aldri forstått argumentet med at en mac ikke er en pc. det blir som å si at en Asus ikke er en PC, fordi det er en asus.

at en gjenstand har et merke ekskluderer den ikke fra å være den gjenstanden den er:P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Derp.

PEBKAC

Problem exists between keyboard and chair

Er stort sett klar over det, dog skjønner jeg ikke helt hva du klager over... Jeg var ironisk ovenfor at mange som bruker Mac mener Windows er helt forferdelig og burde brennes på bålet. Forøvring, konteks? :p

og Windows suger.
PEBKAC

Nekt. Windows er direkte ødelagt på flere punkter.

Med mindre du aktivt jobber med ting Windows er "ødelagt" på har jeg enda ikke vært borti noe som på Windows jeg vil kalle for direkte ødelagt.

Lenke til kommentar

Ironi er ikke det letteste å få til over internett, samtidig som jeg er trøtt mens jeg leser / skriver.

Når jeg leser over en gang til ser jeg ironien i det. :p

Og forøvrig er Windows langt ifra direkte ødelagt. Om du så mener det, må du gjerne komme med en pekepinn på det og gi eksempler. (Johndoe.)

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

@iChristian:

Jeg ser du liker Linux godt. Den er ikke uten feil den heller. Har testet Ubuntu noen måneder i en virtuell maskin (nevner det for ordens skyld). Da opplever jeg at jeg gjerne må velge "oppdater systemet"-knappen minst ett par ganger og gjerne opp til 10 ganger, før den faktisk starter nedlastningene. Den spør om autentisering, og det er nok fordi en ikke er pålogget som administrator, så det tolker jeg "fritt til" å være en GUI-versjon av sudo-kommandoen (autentiseringsspørsmålet). Innimellom en sjeldnere gang så henter den oppdateringene på strak arm uten å mukke.

Snakk om sølete kode. Om problemet beror på at den ikke finner en server på internett, så kunne ihvertfall Ubuntu gitt kontant svar på at det er det som er utfordringen. Men, nei her bare "suller og roterer" "timeglasset" i det uendelige. Og når "timeglasset" endelig slipper taket, så får en gjerne ikke autentisert dette her før en har prøvd 6 - 7 ganger. Snakk om å oppføre seg "på gammeldags Windows-vis"!!

Ellers synes jeg den kjappe og brutale shutdown på Ubuntu passer meg utmerket. Her har Windows mye og lære, og spesiellt på de siste versjonene Vista/Windows 7.

Endret av G
Lenke til kommentar

I tilegg er nesten hardwaren til Mac KLISS lik den du får til PC.

Om jeg ikke husker helt feil er prisen første forskjell med "Eple skatt" deretter litt dårlig strømoppsett for skjermkort.

Toms tror jeg hadde en Mac test med installasjon av ett GTX 285, og på Mac ble strømmen hentet fra HKet med sære kabler.

Noe vi PC gutta forlot for lenge siden da dette var begrensende for hvor mye strøm vi kunne trekke.

Lenke til kommentar
Og forøvrig er Windows langt ifra direkte ødelagt. Om du så mener det, må du gjerne komme med en pekepinn på det og gi eksempler. (Johndoe.)
Med mindre du aktivt jobber med ting Windows er "ødelagt" på har jeg enda ikke vært borti noe som på Windows jeg vil kalle for direkte ødelagt.

-Sikkerhetsmodell boltet i lag oppå som er grunnen til omtrent alt av malware her i verden.

-Tredjepartsdrivere må oftest kjøre med rottilgang som normalt blue-screener systemet ved feil.

-Støtter bare NTFS-filsystem som i mange tilfeller er en blanding av ubrukelig og en hemsko samt at fragmentering degraderer ytelse over tid.

-Registeret er så komplekst og ustrukturert at de fleste velger å reinstallere hele systemet etter nok bruk da det fører til at ytelse degraderes over tid.

-Tekniske sperrer i systemet for å segregere diverse server-bruksområder fra arbeidsstasjon-bruksområder.

-Krever omstart av hele systemet ved oppdatering av ikke-kritiske systemer og drivere.

-ActiveX

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC.

Tja... :

Som PC bruker mener jeg at Apple har et godt stykke igjen å gå før man får den samme muligheten til å personliggjøre maskinen.

Apple velger selv å si at de ikke er PCer (jfr. I'm a mac reklamene).

Kan ikke nok om EFI, men antar at det går an å sette Mac'en i en stand som er IBM PC kompatibel

ettersom de nå kjører på x86 maskinvare?!?

Lenke til kommentar
Myte 14: Mac er kjappere enn en PC

FEIL: Legger du like mye penger i en PC som en Mac, vil den ikke oppleves som treig. Sammenligner du en Mac mot en billig-PC med Vista snakker vi naturligvis om noe helt annet.

Dårlig formulert, den vanlige oppfatninga er da vel at PC er kjappere enn Mac.

Som det står tidligare i artikkelen får du meir for pengane, mtp. maskinvare, dersom du går for PC.

Myte 15: Alle Mac-folk er fullstendig sprø

FEIL: Det finnes mange Mac-brukere som verken er fanatikere eller disipler. Dessverre finnes det også noen som er det.

Dårlig formulering igjen. Vanleg oppfatning er vel at PC-eigarar er aktive motstandarar av Mac, tilsynelatande (for Mac-brukarar) fordi dei er sprø.

Lenke til kommentar

Morsom og informativ artikkel/kommentar/skråblikk. :)

Angående det estetiske er det ingen tvil om at Apple vet hva de gjør. Jeg er egentlig ikke noen Apple-fan, men design på epleprodukter som iPhone, iMac, MacBook o.l. er strålende. En iMac yter godt nok for 3D-rendering og videoredigering, men om du lar den stå i stua får den misunnelige blikk.

La det være sagt, jeg er så langt fra en Apple-fanboy som det er mulig å komme, men det minimalistiske designet er og blir pent. That said, det er eksempler på at det ikke fungerer så veldig bra. For eksempel ser bilder veldig pene ut på skjermen til en iMac. Men på grunn av høy f.eks. høy kontrast er og blir den ubrukelig for å bedømme et bilde under bildebehandling. I tillegg skal det sies at jeg er lite glad i at jeg faktisk må inn i en meny for å bruke høyreklikking på en Apple-mus uten å trykke ctrl. Forrige generasjon mus, har ikke prøvd siste generasjon og kan ikke uttale meg.

Det er ingen vanesak. Har levd med det i over et halvt år med aktiv skolebruk. :)

But I digress. Morsom lesning, fint på en torsdagsmorgen. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC.

Tja... :

Som PC bruker mener jeg at Apple har et godt stykke igjen å gå før man får den samme muligheten til å personliggjøre maskinen.

Apple velger selv å si at de ikke er PCer (jfr. I'm a mac reklamene).

Kan ikke nok om EFI, men antar at det går an å sette Mac'en i en stand som er IBM PC kompatibel

ettersom de nå kjører på x86 maskinvare?!?

Hva legger du i det du kaller å "personliggjøre" maskinen? Det som er interessant er om man har et rimelig greit utvalg av modeller, og tilstrekkelig med konfigurasjons- og utvidelsesmuligheter. Her kunne det vært én eller to flere grunnmodeller fra Apples side (rimeligere midi-tower) - men de fleste burde kunne finne en Mac-modell/variant som dekker behovet.

IBM PC kompatibel? Det håper jeg da virkelig ikke. Er du klar over hvor mye som har endret seg siden IBM sluttet å produsere PC-er? Men det er enkelt å installere Windows eller Linux på en moderne Mac, enten i dual-boot eller som virtuelle maskiner under OS X, dersom det var det du mente.

Lenke til kommentar

Altså... Byggekvaliteten på Macbook Pro er noe for seg selv.

Jeg fikk en Lenovo Thinkpad W510 som jobb pc og den kan ikke måle seg mot min private Macbook Pro som kostet mindre. W510 kosta vel 23.000 og Macen 18.000...

Lenke til kommentar

Altså... Byggekvaliteten på Macbook Pro er noe for seg selv.

Er den virkelig det? Du tenker på det ytre skallet som du OPPFATTER som solid siden det er aluminiumschassis? En ting er hva man VISUELT oppfatter som byggekvalitet. Noe helt annet er hva som FAKTISK viser seg å være byggekvalitet. Det er hva som befinner seg på innsiden av kabinettet som vil avgjøre hvor bra byggekvaliteten og holdbarheten egentlig er.

Lenke til kommentar

Og hvordan mener du den indre byggekvaliteten er?

Har aldri åpnet en Macbook, så det kan jeg ikke si noe om. Men det kommer jo selvsagt an på

- harddisk og støt-beskyttelse?

- hvordan ting og tang er loddet sammen og skrudd sammen

- hvordan deler sitter i forhold til hverandre. Sitter komponenter tett sammen slik at det er fare for at de dulter borti hverandre når maskinen får seg et kraftig kakk, er det jo fare for skade.

- etc etc

At en laptop har aluminiumschassis betyr ikke nødvendigvis at den er bunnsolid. Hjelper lite med et solid ytre når harddisken fusker etter at du har mistet laptopen i bakken, eller at det oppstår kontaktfeil etc.

Lenke til kommentar

Er det en myte at software til mac utnytter hardware i en mac annerledes (og krever kanskje mindre).

Stusset på at det ikke ble nevnt..

Nei, det er ingen myte; bare noe windows-fanatikere og spec-horer flest overser/ikke vet om. Core Image, Core Video, Core Animation, og Core OpenGL er noen av teknologiene som blir brukt. Wiki it!

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Har aldri åpnet en Macbook, så det kan jeg ikke si noe om. Men det kommer jo selvsagt an på

- harddisk og støt-beskyttelse?

- hvordan ting og tang er loddet sammen og skrudd sammen

- hvordan deler sitter i forhold til hverandre. Sitter komponenter tett sammen slik at det er fare for at de dulter borti hverandre når maskinen får seg et kraftig kakk, er det jo fare for skade.

- etc etc

At en laptop har aluminiumschassis betyr ikke nødvendigvis at den er bunnsolid. Hjelper lite med et solid ytre når harddisken fusker etter at du har mistet laptopen i bakken, eller at det oppstår kontaktfeil etc.

Med andre ord du har ikke peiling? :) Men ja, det er mye som kan skje, selv om inntrykket er bunnsolid, men det kan det på alle PCer. Jeg klarer ikke å tro at MBP tåler så fryktelig mye mer enn andre maskiner. Jeg tenker da på normal-maskiner og ikke rugged-maskiner.

Lenke til kommentar

Er det en myte at software til mac utnytter hardware i en mac annerledes (og krever kanskje mindre).

Stusset på at det ikke ble nevnt..

Nei, det er ingen myte; bare noe windows-fanatikere og spec-horer flest overser/ikke vet om. Core Image, Core Video, Core Animation, og Core OpenGL er noen av teknologiene som blir brukt. Wiki it!

Kan du vennligs påpeke hva som er forskjellen?

Lenke til kommentar

For meg er det ironisk at denne artikkelen kom i de dager at jeg sitter på mac kurs (client management, integrating with active directory (and the golden triangle), deployment.... ^^

Hvordan funker OSX'en i den aktuelle integrasjonen? (OSX-maskiner inn i AD ++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...