Gå til innhold

Guide: Femten myter om Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel alt i alt, men jeg synes myte nummer 8 (Du kan ikke spille på Mac) fortjener en "tja". Du kan så klart spille på Mac OS, men det finnes et mye bedre utvalg på Windows. Og for å si det sånn; hvis du skal ha en gamer-PC og kjøper Mac, så kommer folk til å se rart på deg.

Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC.

Jøpp. Jeg satt og irriterte meg over det mens jeg leste artikkelen, og hadde tenkt å kommentere det i forumet, men du kom meg i forkjøpet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke det litt baklengs? Hva med å velge ting som ikke er så låst.

Joda... Du kan så si. Jeg hadde første en iPod Nano 4gen, den fungerte sammen med Linux. Jeg likte iPod Touch og "måtte" kjøpe den, dessverre uten å sjekke at den fungerte på Linux, noe den ikke gjorde. Så kom sommeren og da kjøpte Pappa iPad til barna og seg selv, og 1. man sier ikke nei takk til noe slikt og 2. jeg tror ikke det var så mange Android-brett ute i sommer.

iPod Nano 6gen har jeg rett og slett ikke testet om fungerer sammen med Linux, siden jeg primært sett bruker Touchen, for å høre på podcast via App.

Lenke til kommentar

En god artikkel, selv om jeg er usikker på om jeg er enig i et par av punktene.

Når mac pro fortsatt bare kan få 5870, som beste skjermkort, vil jeg ikke si at de holder seg helt oppdaterte.

Men samtidig er de ofte først/tidlig ute med enkelte prosessormodeller (pga typisk pga ekslusivitetsavtaler), teknologier som mini Displayport (som de har vært pådrivere for samt vært med på å utvikle), Thunderbolt (samme her), trackpad, multitouch trackpad, 802.11n. Med forbehold om at jeg ka ta feil på enkelte av disse, men vet i allefall de er først ute med enkelte ting.

De ligger altså etter på noen/mange områder, som på skjermkort og slikt, men er helt i tet og iblant også først av alle på andre områder igjen. Jeg ville nok derfor satt myte #10 til "tja", selv om den for det meste egentlig er sann.

Angående myten om virus, så er jeg usikker på denne. Tror det kommer an på hvilken definisjon på datavirus man velger å følge. I følge den dagligdagse og mest vanlige er jeg i allefall enig i at Mac kan få virus, siden trojanere og slikt da regnes som virus. Men er ikke så sikker på om det blir riktig hvis man følger den tekniske definisjonen på hva et datavirus er, forutsatt at man snakker om nyere utgaver av Mac OS her. Men hvor fornuftig det er å følge en teknisk definisjon folk flest ikke har hørt om i forbindelse med en slik guide, blir jo en annen sak. :p

Lenke til kommentar

For meg er det ironisk at denne artikkelen kom i de dager at jeg sitter på mac kurs (client management, integrating with active directory (and the golden triangle), deployment.... ^^

Jeg har gått fra å være mac hater til ... aksepterer mac og vel så det. Har fått disponere et par macbooks fra arbeidsgiver (klienet og server) og lekt med disse (bare som klienter inntil nylig) siden i fjor høst for å lære såpass at jeg kan drifte et macmiljø. Men uansett hvor mye jeg prøver så får jeg aldri samme arbeidsflyt som på en pc, og i alle fall ikke ved multitasking.

Det er nok sikkert for at jeg "tenker for mye pc" (dette inkludert at jeg har litt kjennskap til FreeBSD fra før) .... eller ... tenker for mye windows. Men jeg kommer liksom ikke over den "kneika" :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC.

PC = Personal Computer. Mac er en datamaskin, og ofte personlig. Mac = PC. Linuxbrukere kaller ikke sin hardware for Linux, men for PC, fordi det er en Personal Computer. Er bare folk som er blendet av Steve Jobs som tror Mac ikke er en PC fordi alle PCer kjører Windows og Windows suger.

Bra artikkel, gir et ok nyansert bilde.

Men stusser litt på denne:

MAC BARE VIRKER

RETT: For vanlig bruk kommer Mac fiks ferdig med det du trenger av programvare. Det er egentlig bare å slå den på og knekke i gang. (...) mens den kanskje mangler PDF-leser.

Microsoft har jo måttet fjerne simple ting som Windows Media Player, legge inn alternative nettlesere osv., så ganske urettferdig argument.

Er vel i hovedsak fordi Windows sitter med tja, hva er det nå 80-85% av markedet når det kommer til operativsystem hvor mesteparten av Linux er servere. Så når du da har ett produkt som når 80% av alle som bruker en datamaskin til personlig forbruk er du dømt til at en god del ikke er så veldig datakyndige og vil dermed bare gå med det første de får. Internet Explorer, Windows Media Player osv. Litt derfor EU satte ned foten for dem. Dog, jeg er veldig enig. Er utrolig tåpelig å klage på at Microsoft leverer en totalløsning når det er akkurat det samme som Apple konstant annonserer med. "Komplett operativsystem med bilde- og videoredigering, musikkskaping og ...", mens hadde Microsoft prøvd det hadde de blitt utestengt fra EU :p

Lenke til kommentar

Ang "MAC bare funker". Stapp inn et nytt skjermkort / ny HDD / ny RAM +++++ uten å installere drivere til hverken eller, og se hva som "bare fungerer" på MAC OS vs. Windows 7.

Windows 7 har et arsenal av drivere uten sidestykke. Kan lett legge inn W7 på en hvilken som helst søppelgammel laptop og den finner drivere til alle enheter i hele dritten og (i mitt tilfelle hvertfall) klarte å få multitouch ut av en touchpad på en gammel HP fra 2004.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Befinner ikke mesteparten av datafeilene i verden seg på en stol da?

Absolutt, men det er et litt silly argument. Som at mot myten "mac just works" kan du da komme tilbake med "Windows kan akkurat det samme, du bare ikke vet hvordan". Om ting er for komplekst å få til betyr det at det er en feil i systemet.

Er det en myte at software til mac utnytter hardware i en mac annerledes (og krever kanskje mindre).

Ja.

og Windows suger.
PEBKAC

Nekt. Windows er direkte ødelagt på flere punkter.

Lenke til kommentar

Jøpp. Jeg satt og irriterte meg over det mens jeg leste artikkelen, og hadde tenkt å kommentere det i forumet, men du kom meg i forkjøpet.

Mulig artikkelen ble oppdatert med denne teksten etter at dere hadde skrevet innleggene deres, men uansett, så står det på første side:

NB! Vi vet godt at PC står for Personal Computer, altså personlig datamaskin. Mac er også en PC. For enkelhetens skyld vil vi likevel i denne artikkelen regne en PC som en datamaskin med operativsystemet Windows. En datamaskin som kjører Mac OS vil vi omtale som en Mac.
Lenke til kommentar

@LarsM: Det hjelper lite med en slik disclaimer når man gjentatte ganger i teksten omtaler Mac og PC som forskjellige ting. Når man hele tiden skriver "PC ditt, Mac datt" bidrar man nettopp til å oppretteholde den myten om Mac som i alle fall irriterer meg mest, og når denne artikkelen nettopp handler om å avlive myter om Mac finner jeg det en tanke ironisk. Det kan da ikke være så vanskelig å skrive "Mac OS/Windows" eller "Apple/andre PC-produsenter" i stedet for "Mac/PC".

Endret av Dauemannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det er mulig å lage virus, er jeg fornøyd.

Det er en fin indikator på om plattformen er optimalisert for innovasjon. Det å skape noe nytt, utvikle og få verden fremover (som betyr at muligheten også ligger for å ugagn, om virus. En kjedelig - men nødvendig - bi-effekt).

Fra et designperspektiv er det interessant å diskutere når man har gått for langt. Det designes for at også komplette idioter skal kunne bruke en PC/Mac. Kanskje vi til slutt alle ender opp som late, overvektige idioter fordi verden rundt behandler oss som det, fremfor å kreve litt mer av oss? :wee:

wall-e-fat-people-in-chairs1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...