Cthulhu Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det er nok av myter, og mange er feil. Les mer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Myte 15: Alle Mac-folk er fullstendig sprøFEIL: Det finnes mange Mac-brukere som verken er fanatikere eller disipler. Dessverre finnes det også noen som er det. Denne passer til brukere av alle plattformer egentlig. Det er bare at brukere av de to andre populære plattformene er som regel mindre synlige. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 God sak, men reagerer litt på myte nummer 10. Myte 10: Mac er sent ute med ny maskinvareRETT: En PC-produsent (eller selvbygger) står til enhver tid fritt til å velge blant de nyeste komponentene. Apples Mac OS har som nevnt ikke like bred støtte for forskjellig maskinvare, og du kan dessuten ikke bygge din egen Mac*. Du må pent vente på at Apple slipper nye datamaskiner, som typisk skjer en til to ganger i året. (*Noen prøver og lykkes. Det kalles en .) Apple pleier å være flink til å ha nyeste maskinvare når de lanserer nye maskiner. Se bare på de nye Macbook Pro-ene som kommer med Sandy Bridge og Thunderbolt, men som du skriver, så kan de bruke lang tid mellom hver gang de oppgraderer produktene sine. Så jeg ville heller satte denne til "Tja". Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Når mac pro fortsatt bare kan få 5870, som beste skjermkort, vil jeg ikke si at de holder seg helt oppdaterte. 6 Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Byxxi, må nokk si heilt enig med deg der ja, så lenge ikke de er oppdaterte med det nyeste komponentene så blir ikke jeg å kjøpe meg en mac.... Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jeg synes dere glemte én myte, og det virker som artikkelforfatteren også tror på denne myten selv, nemlig: Mac er ikke PC. Endret 2. mars 2011 av Loff1 6 Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Så lenge som macbook pro, ihvertfall 13" tviholdt på core2duo cpuene, etter at intel hadde lansert ny generasjon cpu´er, Med det vil jeg si at myte nr. 10 stemmer på en prikk. Det at de også ikke har begitt seg ut på verken blu-ray eller usb 3.0 kan jo være med på å underbygge det. Men jeg er vel av den oppfatning at de som velger mac er mer design bevisste enn opptatt av hardware. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 At Apple fortsetter med FW800 i stedet for å gå til USB 3.0 er ikke et rart valg for dem. Det er veldig mange Apple-brukere som sitter med lyd- og video-hardware som krever FireWire. Ellers en fin artikkel. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ManheiM, nå trenger de vel strengt tatt ikke USB3 med tanke på at de nå har thunderbolt støtte, som er 3 ganger kjappere enn USB3. Ser ikke problemet. Har ikke innebygget BD støtte nei, men jeg både spiller av og brenner BD backuper jeg flere ganger i uka, så heller ikke det er noe problem for å være ærlig. Optiske disker er døde uansett... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Godt skrevet, ganske riktig også spør du meg. Men så er jeg ikke blitt en blodig mac-fanatiker enda Jeg er bare veldig bevist på at jeg ikke vil ha Windows... Lenke til kommentar
Vargh Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Thunderbolt er nok bare 2 ganger så rask som USB 3.0 (5Gb/s) Yaricks. @Loff1, Mac er nok veldig mye en PC, en Personal Computer betyr ikke at det må være windows på den. For øyeblikket er Macbook Pro den laptopen med nyest hardware (lite minus på gfx kortet selvfølgelig), men det varer ikke lenge riktignok. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Godt skrevet, ganske riktig også spør du meg. Men så er jeg ikke blitt en blodig mac-fanatiker enda Jeg er bare veldig bevist på at jeg ikke vil ha Windows... He he, og iNavnet da også tydeligvis Windows har sine gode sider og Apple bør være klar over at på mange arenaer så har Windows hentet inn og i noen tilfeller tatt over for områder der tradisjonelt Apple var top dog. I dag så betyr det ikke så veldig mye om hvilken PC man velger for å holde på med proffesjonell videoredigering og bilderedigering og man har en del fordeler nå på Windows platformen som Apple ikke har med tanke på Hardware. Til Ola Nordman dog så passer begge platformene bra så lenge man ikke er spillentusiast, da bør man holde seg til Windows enn så lenge. Endret 2. mars 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 @Loff1, Mac er nok veldig mye en PC, en Personal Computer betyr ikke at det må være windows på den. Nettopp det er jo mitt poeng. Jeg sier det er en myte. Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ManheiM, nå trenger de vel strengt tatt ikke USB3 med tanke på at de nå har thunderbolt støtte, som er 3 ganger kjappere enn USB3. Ser ikke problemet. Har ikke innebygget BD støtte nei, men jeg både spiller av og brenner BD backuper jeg flere ganger i uka, så heller ikke det er noe problem for å være ærlig. Optiske disker er døde uansett... Nå nei, men det var en tid før thunderbolt kom på banen og da hadde mac verken thunderbolt eller støtte for usb 3.0. Nå skal det vel også sies at det er ikke mange enheter som støtter thunderbolt, så hjelper ikke at den er 3 ganger raskere, hvis man ikke har enheter som støtter det. Mange som sitter med eksterne harddisker som støtter usb 3.0 rundt om kring, og ikke for utnyttet mer enn hastigheten på usb 2.0. Når det gjelder optiske disker, er jeg ganske enig med deg, ser ingen framtidig der. Håper de bytter ut den optiske med større batteri etc i fremtiden. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 ManheiM, nå trenger de vel strengt tatt ikke USB3 med tanke på at de nå har thunderbolt støtte, som er 3 ganger kjappere enn USB3. Ser ikke problemet. Har ikke innebygget BD støtte nei, men jeg både spiller av og brenner BD backuper jeg flere ganger i uka, så heller ikke det er noe problem for å være ærlig. Optiske disker er døde uansett... Regner med du ser frem til å koble til alle enhetene du har med Light Peak-tilkobling til din nye Mac da Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bra artikkel, gir et ok nyansert bilde. Men stusser litt på denne: MAC BARE VIRKERRETT: For vanlig bruk kommer Mac fiks ferdig med det du trenger av programvare. Det er egentlig bare å slå den på og knekke i gang. (...) mens den kanskje mangler PDF-leser. Microsoft har jo måttet fjerne simple ting som Windows Media Player, legge inn alternative nettlesere osv., så ganske urettferdig argument. 3 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 He he, og iNavnet da også tydeligvis "Fashion" vet du "Christian" var opptatt og jeg har ikke noe spesielt kallenavn for tiden, så da ble det iChristian... Windows har sine gode sider og Apple bør være klar over at på mange arenaer så har Windows hentet inn og i noen tilfeller tatt over for områder der tradisjonelt Apple var top dog. I dag så betyr det ikke så veldig mye om hvilken PC man velger for å holde på med proffesjonell videoredigering og bilderedigering og man har en del fordeler nå på Windows platformen som Apple ikke har med tanke på Hardware. Til Ola Nordman dog så passer begge platformene bra så lenge man ikke er spillentusiast, da bør man holde seg til Windows enn så lenge. Du har forsåvidt rett i dette, men jeg må si jeg foretrekker Linux, og får kramper hver gang jeg sitter på en Windows-maskin, jeg føler at ting er så tungvint. Men nå har jeg iPad, iPod Touch og iPod Nano, og i hvert fall de to førstnevnte samarbeider dessverre dårlig med Linux... Så da blir det Mac. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Så lenge som macbook pro, ihvertfall 13" tviholdt på core2duo cpuene, etter at intel hadde lansert ny generasjon cpu´er, Med det vil jeg si at myte nr. 10 stemmer på en prikk. Det at de også ikke har begitt seg ut på verken blu-ray eller usb 3.0 kan jo være med på å underbygge det. Men jeg er vel av den oppfatning at de som velger mac er mer design bevisste enn opptatt av hardware. Grunnen til at de fortsatte med Core2Duo-prosessor på MacBook Pro 13" var jo lisensproblemer med Intel og Nvidia. De kunne ikke både ha Intel Core i3/i5 og Nvidia Geforce 320M-grafikkort i 13"-maskinene sine samtidig på grunn av lisensavtaler med Nvidia og Intel. De prioriterte grafikkytelse over prosessorytelse på 13"-erne og valgte derfor å holde seg til Core2Duo-prosessorene. På den nye generasjonen med 13" MacBook Pro har Apple valgt å droppe Nvidia-skjermkort "all together" til fordel for et integrert Intel-skjermkort. Dermed kan de nå bruke de nye core-prosessorene også på 13"-erene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå